شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین-مهدی تهرانی: سینمای امیرنشین امارات متحده عربی با توجه به جمعیت؛ وسعت و همچنین جغرافیای آن باید مورد بررسی قراربگیرد.

ماموریت غیرممکن پروتکل شبح ۲۰۱۰

کشور کوچک امارات متحده عربی با حدود ۴ میلیون نفر جمعیت که فقط ۱۳ درصد آن بومی هستند و ۸۳ هزار کیلومتر مربع وسعت؛ در زمینه فرهنگ و سینما عمدتا کشوری مصرف کننده و واسطه است.

در حقیقت چه از سال ۱۹۷۱ که این کشور از انگلستان مستقل شد و چه بعد از آن؛ سینما هیچ ظهور و بروزی در این سرزمین نداشت. از سال ۱۹۹۰ که دوبی به عنوان یک جزیره آزاد رونق اقتصادی گرفت و دیگر جزیره‌های امارات نیز توسعه و پیشرفت نشان‌دادند؛ سینما نیز در این کشور توسعه یافت.  

حلقه محصول امارات متحده عربی ۲۰۰۷

 در حال حاضر ۲۵۰ سالن سینمای فراتر از استاندارد در این کشور وجود دارد. این سالن‌ها که عمدتا چندمنظوره و به صورت پردیس نیز نگهداری می‌شوند؛ اکران فیلم‌های روز دنیا و آثار مربوط به سینمای آمریکا و فیلم‌های  هالیوودی و همچنین فیلم‌های مربوط به سینمای جامعه ی عربی و یا سینمای بالیوود را در دستور کار دارند.

فستیوال بین المللی فیلم دوبی نیز که از سال ۲۰۰۴ افتتاح شده هر ساله در ماه دسامبر؛ میزبان فیلم‌هایی از سراسر جهان است.

در واقع سینماهای امارات متحده عربی و همچنین فستیوال‌هایی مانند جشنواره فیلم دوبی؛ محلی برای میزبانی از تماشاگران و سینماگران خارجی است.

سالیانه حدود ۱۲ میلیون نفر از این سالنها استفاده می‌کنند که تنها ۱۰ درصد این جمعیت بومی هستند. این آمار حقیقتا شگفت‌آور است. جمعیت ۸۷ درصدی خارجیان مقیم این کشور نیز جزو این آمار قرار می‌گیرند.

با اینهمه جغرافیای امارات متحده عربی در این سالها محلی برای ساخت و سازهای خارجی نیز بوده است.

از ۱۹۹۷ بسیاری از شرکت های فیلمسازی آسیایی؛ اروپایی و آمریکایی در این کشور فیلم تهیه کرده‌اند. فیلم‌های بالیوودی و آسیایی به دلایل اقتصادی از این سرزمین برای تولیدات سینمایی‌شان استفاده می‌کنند.

فیلم‌های هالیوودی نیز جای خود را در امارات باز کرده‌اند. از مهمترین فیلم‌های هالیوودی که در امارت ساخته شده‌اند: سیریانا ساخته‌ی استیو کاگان محصول ۲۰۰۵؛ قلمرو پادشاهی ساخته‌ی پیتر برگ محصول ۲۰۰۷ و ماموریت غیرممکن پروتکل شبح با بازی تام کروز ساخته‌ی ۲۰۱۰ قابل اشاره‌اند.

با اینهمه تلاش‌هایی نیر برای ساخت فیلم بومی در امارات شکل گرفته است. فیلم‌های کوتاه زیادی در ۵ سال اخیر در امارات تولید شده‌اند اما اولین و آخرین فیلم داستانی بلند محصول این کشور تاکنون فیلم حلقه ساخته‌ی نواف ال جناحی محصول ۲۰۰۷ بوده‌است.

شرح تصویر: تام کروز نمایی از فیلم اکشن ماموریت غیرممکن؛ پروتکل شبح محصول ۲۰۱۰

کد خبر 269582

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha