هفتمین آتش‌سوزی در پارک ملی گلستان که دوشنبه گذشته ساعت ۱۱:۳۰صبح شروع شده بود ساعت ۲۳دوشنبه‌شب مهار شد.

آتش سوزی جنگل

رئيس پارك ملي گلستان مي‌گويد كه در اين آتش‌سوزي كه 12ساعت به درازا كشيد، 100هكتار از رويشگاه‌هاي درختچه‌اي در جنوب و غرب و بخشي از رويشگاه‌هاي جنگلي در شمال و شرق نابود شده است.

مهندس جواد سلياري به همشهري گفت كه با وجود مهار آتش، محيط‌بانان همچنان در منطقه حضور دارند تا مانع شعله‌ور شدن كنده‌هايي شوند كه هنوز به‌طور كامل خاموش نشده‌اند به‌ويژه آنكه در روزهاي آينده با افزايش دما امكان شعله‌ور شدن و بروز آتش‌سوزي وجود دارد.

اين مسئول محلي با اشاره به اينكه آتش‌سوزي‌هاي پي‌درپي از يك سو، رمق محيط‌بانان را گرفته و از سوي ديگر، پارك ملي گلستان را با خطر جدي مواجه كرده است، گفت كه عبور جاده از قلب پارك بزرگ‌ترين عامل بروز آتش‌سوزي است و در واقع 95درصد آتش‌سوزي‌ها نــاشي از سهل‌انــگاري مسافران و رهگذراني است كه در طبيعت آتش روشن كرده اما بدون اطمينان از خاموش بودن آن طبيعت را ترك مي‌كنند. سلياري مثل ساير مسئولان سازمان حفاظت محيط‌زيست راه چاره نجات پارك ملي گلستان را انتقال اين جاده به خارج از پارك عنوان كرد و گفت: تا پيش از عملي شدن اين اقدام بايد با اطلاع‌رساني و پيش‌آگاهي مانع از بروز آتش‌سوزي شد.

وي از نصب چادر و تجهيزات در محل‌هاي بحراني در پارك گلستان خبر داد و گفت: آماده‌كردن اين امكانات با هدف تسريع در مقابله با آتش‌سوزي صورت گرفته علاوه بر اين، ماشين‌هاي آتش‌نشاني در طول مسير جاده مستقر شده‌اند.

به گفته سلياري، اداره كل محيط‌زيست استان گلستان طي مكاتباتي از اداره راه و ترابري و پليس راه خواسته است با نصب تابلوي توقف ممنوع در محل‌هايي كه خودروهاي عبوري نبايد توقف كنند، مانع بروز آتش‌سوزي‌هاي احتمالي شوند اما هنوز اقدامي در اين زمينه صورت نگرفته است.

رئيس پارك ملي گلستان از تمامي دستگاه‌ها و نهادهاي اجرايي در استان خواست كه محيط‌زيست را در حفاظت از پارك ملي گلستان ياري كنند.

اقدامات پيشگيرانه

آنطور كه رئيس پارك ملي گلستان مي‌گويد، نصب بنرهاي هشدار‌دهنده در طول مسير جاده، توزيع اطلاعيه، بروشور و آگاهي‌بخشي به‌صورت چهره به‌چهره در ورودي پارك مي‌تواند از آتش‌سوزي پيشگيري كند به همين دليل اداره كل محيط‌زيست استان، اين اقدامات را در دستور كار قرار داده و انتظار مي‌رود با كمك نيروهاي مردمي به‌ويژه تشكل‌هاي زيست‌محيطي اين اقدامات عملي شود.

کد خبر 269407

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha