همشهری‌آنلاین: مراسم تقدیر از گروه آوازی تهران به دلیل حضور و کسب موفقیت در هشتمین دوره مسابقات جهانی آواز کر(در لتونی)، شب یکشنبه ۲۶ مرداد با حضور چهره‌های نام‌آشنای موسیقی و سخنرانی شجریان،نادر مشایخی و جمعی دیگر در تالار وحدت برگزار شد.

شجریان در گروه آوازی کر

به گزارش سایت خانه موسیقی، در پی کسب مدال طلا و نقره توسط گروه آوازی تهران به سرپرستی میلاد عمرانلو در جشنواره کشور لتونی، مراسم تقدیر از این گروه یکشنبه شب در تالار وحدت و با حضور جمعی از هنرمندان، مسئولین و علاقمندان در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پیروز ارجمند(مدیرکل دفتر موسیقی) که گروه آوازی تهران را در جشنواره لتونی همراهی کرده بود گفت: امشب همگی گرد هم آمدیم تا از گروهی تقدیر کنیم که بزرگترین افتخار موسیقی کشور ما را به ارمغان آورده است. میلاد عمرانلو از جوانان ارزشمندی است که من از سالها پیش افتخار همکاری با او را داشتم و زمانی که به دفتر موسیقی مراجعه کرد و موضوع حضور گروهش در مسابقات جهاتی لتونی را مطرح کرد در معاونت هنری و دفتر موسیقی نهایت تلاش خود را انجام دادیم که بتوانیم به این گروه کمک کنیم و من هم توانستم این گروه را همراهی کنم.

مدیرکل دفتر موسیقی افزود: من در این سفر چند روزه موفق به دیدار با وزیر فرهنگ چین، رییس انجمن جهانی کر، مدیر بخش آسیا و اروپای این انجمن و تعدادی دیگر از استادان بین المللی شدم که نتایج خوبی را برای ما به همراه داشت که طبق رایزنی‌های انجام گرفته رییس انجمن جهانی کر برای آشنایی با ظرفیت گروه‌های کر کشور طی دو ماه آینده به ایران سفر خواهد کرد ضمن اینکه ما در جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر امسال هم میزبان وی خواهیم بود.

ارجمند گفت: هم اکنون بیش از سه میلیون دانش آموز فعال در عرصه سرود دانش آموزی داریم بنا براین در تفاهمنامه‌ای که با وزارت آموزش و پرورش داشتیم قرار شد ما برای توسعه و علمی کردن سرود دانش آموزی کمک کنیم.

وی درباره تشکیل انجمن ملی کر ایران گفت: مقدمات تشکیل انجمن ملی کر ایران فراهم شده و ما از هفته آینده اولین جلسه این انجمن را با حضور هنرمندان و گروههای فعال این شاخه هنری آغاز خواهیم کرد. همچنین باید اعلام کنم گروه کر ارکستر سمفونیک تهران هم آزمون خود را برگزار کرده و به زودی با رهبری دکتر حمید عسگری کار خود را در دفتر موسیقی وزارت ارشاد از سر خواهد گرفت.

در ادامه ارجمند مختصری درباره جشنواره گروه کر در کشور لتونی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در این جشنواره 29 شاخه وجود داشت و 465 گروه شرکت داشتند. هر گروه می توانست در سه شاخه حضور پیدا کند و گروه آوازی تهران توانست در دو شاخه مدال طلا و در یک شاخه مدال نقره کسب کند. این مسابقات بصورت المپیادی برگزار می شود و کسانی که سقت نمراتشان از یک حدی بالاتر میرود مدال کسب می کنند.

وی افزود: من از زبان داوران می‌شنیدم که پس از اجرای گروه آوازی تهران می‌گفتند فوق‌العاده بود و نکته جالب توجه این بود که می‌گفتند کشور ایران مهد موسیقی کر نیست و با این قدرت چقدر خوب می‌تواند ظاهر شود در حالی که گروه آوازی در بخش پاپ ساز هم به همراه نداشت. کسب چنین مقامی توسط یک گروه منسجم و همدل ایرانی نویدبخش دوره جدید و افق روشن در موسیقی ایران است بنابراین ما تا آنجا که در توان داشته و داریم از چنین فعالیتهایی حمایت خواهیم کرد.

وی درباره وضعیت دفتر موسیقی در ابتدای دوره دولت یازدهم گفت: در ابتدای دوره ریاست جمهوری آقای روحانی بعد از حضور در دفتر موسیقی وزارت ارشاد با مخروبه‌ای روبرو شدیم که بسیار سعی کردیم خود را به نقطه صفر نزدیک کنیم و الان آزمون‌های ارکسترهای ملی و سمفونیک و گروه کر برگزار شده و رهبر‌های آنها مشخص شدند و این نشان از یک تحول خوب در این مجموعه داشته است.

مدیرکل دفتر موسیقی در پایان گفت: در اینجا اعلام می‌کنم دفتر موسیقی هزینه‌های گروه آوازی تهران جهت شرکت در مسابقات جهانی کر سال آینده که در کشور روسیه برگزار می‌شود را تقبل می‌کند و امیدوارم در این دوره حداقل 5 گروه از ایران در این فستیوال شرکت کنند.

در ادامه میلاد عمرانلو، سرپرست گروه آوازی تهران پشت تریبون قرار گرفت و گفت:از خانه موسیقی و مسئولانی که ما را دیدند سپاسگزاری می‌کنم و لازم می‌دانم که از تک تک اعضای گروه نیز که حتی با هزینه شخصی برای پابرجا ماندن گروه تلاش کردند تشکر کنم و می‌دانم که  این موفقیت بدون همراهی اعضای گروه میسر نبود.

گروه آوازی تهران نشان داد که می توانیم در ایران گروه کر داشته باشیم

سخنران بعدی مراسم نادرمشایخی، آهنگساز و رهبر ارکستر بود. مشایخی گفت: بسیار خوشحالم که میلاد عمرانلو و گروهش توانستند این کار را پیش ببرند و این جریان که اتفاق افتاده اصلا مساله کمی نیست. یعنی مدال طلا یا نقره زیاد مهم نیست. مهم این است که با این کار دو مطلب خیلی مهم را این گروه نشان داد.

وی افزود: اول اینکه ما قادر هستیم کروه کر داشته باشیم با اینکه از نظر صدایی زبان مان اجازه نمی دهد صدای سر را بشنویم. دوم اینکه این مساله را برای جوانان مشخص کرد که شما خودتان هستید و خودتان می توانید و این امکان را دارید که هر لحظه شروع کنید.

این آهنگساز گفت: مطلبی که دارد اتفاق می افتد این است که ما با یک عادت شنیداری داریم کار می کنیم و مخلوطی از چند عادت شنیداری است که بسیار منحصر بفرد است. مساله اصلی کیفی است که دارند این گروه های کر چه کار می کنند. کار این گروه بسیار جالب است چون مساله عادت شنیداری را با مساله زیبایی ادغام کرده است.

در ادامه مراسم محمدرضا صادقی خواننده و مدرس آواز کلاسیک پشت تریبون قرار گرفت و گفت: من در سال 85 به دعوت آقای عمرانلو به این گروه پیوستم تا تمرینات هفتگی و آموزش صداسازی کلاسیک به اعضای گروه را آغاز کنم. این تمرینات آنقدر برای من اشتیاق داشت که در هرجلسه همدلی، پشتکار و همبستگی فکری را در این گروه مشاهده می‌کردم و آینده روشنی را برای آنها تصور می‌کردم.

وی افزود: این گروه لیاقت همه حمایت‌ها را داشته و دارد و خیلی خوشحالم گروه جوانی برای خودش اینقدر امتیاز کسب کند و به یک ثبات هنری برسد و اینها زیر سایه آقای عمرانلو و پشتکار شبانه روزی ایشان است. علت موفقیت این گروه همدلی و پرکاری آنها است و هیچ وقت یاد ندارم برای مدال به روی صحنه رفته باشند و فقط برای نام ایران در صحنه‌ها حضور داشتند و دل مردم را با اجرای موسیقی فاخر شاد کردند.

پس از این سخنان، گروه آوازی تهران به روی صحنه آمد و دو قطعه کلاسیک را برای حضار اجرا کرد و در ادامه عباس سجادی(مجری) از محمدرضا شجریان، رئیس شورای عالی خانه موسیقی خواست تا دقایقی به سخنرانی بپردازد. شجریان در ابدای سخنانش گفت : جوانان شما شگفتی آفرین شدند! من وقتی خبر این موفقیت را شنیدم خیلی خوشحال شدم زیرا این جوانان با دست خالی رفتند. این گروه سال هاست هیچ اسپانسری ندارند و بصورت خودجوش، با انگیزه و عشقی که دارند و دلشان برای هنر و سرزمینشان می تپد، روی پای خودشان ایستادند و این شگفتی را برای ما آفریدند.

محمدرضا شجریان افزود: من باید از آنها تشکر کنم که با چه پشتکاری کار کردند و نام ایران را در عرصه بین المللی سربلند کردند. این کار کوچکی نیست زیرا در عرصه های جهانی رقیب خیلی زیاد است. از کشور چین فقط شش هزار نفر شرکت کردند و بچه های ما فقط 17 نفر بودند. این تعداد کم شگفتی آفریدند.

رئیس شورای عالی درباره قطعه ای که گروه آوازی اجرا کرد گفت: من دست اندرکار آواز هستم و می دانم وقتی ساز نباشد خواننده نمی تواند ژوست و هماهنگ بخواند ولی اعضای این گروه به نحو احسن کار خود را ارائه کردند و به آنها آفرین می گویم که کاری را انجام دادید که در فرهنگ ما نبوده است.

در ادامه مراسم محمدرضا شجریان(رئیس شورای عالی خانه موسیقی)، فریدون شهبازیان(آهنگساز)، نادر مشایخی(آهنگساز)، حمیدرضا نوربخش(مدیر عامل خانه موسیقی)، پیروز ارجمند(مدیرکل دفتر موسیقی)، نسرین ناصحی و شهلامیلانی(اعضای هیئت مدیره کانون خوانندگان کلاسیک) به روی صحنه آمدند و لوح تقدیر اعضای گروه آوازی تهران به سمیرا محسنی، یلدا نوروزی، روشنک کی منش، گلناز نویدان، مهدیه صفدری، سولماز جوانبخت، شیوا سروز، نازنین روستا، مهرداد ناصحی، محمد اروج زاده، سید مهدی ابطحی، فرهاد خزری، علی مسیبی، نوید یزدانیان، حامد فقیهی و میلاد عمرانلو اهدا شد.

پایان بخش این مراسم اجرای چند قطعه در شاخه پاپ و فولکلور توسط گروه آوازی تهران بود که مورد توجه حضار قرار گرفت.

کد خبر 269261

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha