دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۸
۰ نفر

شعله‌های آتشی که پس از مرگ یک جوان سیاهپوست به‌دست نیروهای پلیس آمریکا روشن شد قرار نیست به این زودی‌‌ها خاموش شود.

پلیس

حتي اعلام مقررات منع آمد و شد در حومه شهر سنت لوئيس همراه با تيراندازي و شليك گاز اشك‌آور هم نه‌تنها نتوانست خيابان‌ها را از معترضان خالي كند بلكه با مجروح شدن شديد يك نفر ديگر حالا اوضاع بدتر هم شده است. فرماندار ايالت ميسوري پس از ناكامي نيروهاي امنيتي در بازگشت آرامش در منطقه فرگوسن با اعلام وضعيت فوق‌العاده، برقراري مقررات منع آمد و شد را به‌مدت ۵ ساعت در اين منطقه اعلام كرد.

اما ساكنان فرگوسن كه به برخورد نژادپرستانه پليس آمريكا و كشتن مايكل براون ۱۸ ساله معترض هستند توجهي به منع آمد و شد نكردند تا اين منطقه با رويارويي پليس و مردم حالا تبديل به منطقه جنگي شود. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه نيروهاي پليس روز گذشته براي كساني كه به گفته آنها وضعيت اعلام شده را بين نيمه‌شب تا ساعت ۵ صبح نقض كرده‌اند از شليك گسترده گاز اشك‌آور و بمب‌هاي دودزا استفاده كردند.

اين در حالي است كه رويترز از زخمي شدن شديد يك معترض ديگر در تيراندازي نيروهاي پليس ايالتي و بازداشت حداقل ۷ نفر ديگر خبر داده است. فرد مجروح شده در وضعيت وخيمي به سر مي‌برد و مرگ احتمالي او مي‌تواند بحران ديگري را براي دولت آمريكا رقم بزند. مقام‌هاي ايالت ميسوري اقدام‌هاي خود را «پاسخي متناسب» توصيف كرده و گفته‌اند تيراندازي آنها پس از حمله به يك خودروي پليس بوده است.

از هفته گذشته خيابان‌هاي فرگوسن پس از آن تبديل به ميدان جنگ شد كه مايكل براون غيرمسلح با شليك از فاصله نزديك توسط يك مأمور پليس كشته شد. ۶۷ درصد از ساكنان فرگوسن سياهپوست‌ هستند اما تعداد بسيار كمي از آنها مقام‌هاي دولتي و امنيتي در منطقه را دارند. از 3 روز پيش به همين‌خاطر مقام‌هاي ايالتي سروان ران جانسون را كه خودش از سياهپوست‌هاي منطقه است مسئول رسيدگي به وضعيت منطقه كردند اما حتي اين انتصاب ديرهنگام هم نتوانست آبي بر آتش ناآرامي‌ها باشد.

مقام‌هاي پليس حالا مايكل براون را متهم به سرقت كرده‌اند اما معترضان با رد اين موضوع و تلاش پليس براي مخدوش كردن چهره او مي‌گويند كه اين جوان در هنگام مواجهه با اخطار پليس به حالت تسليم دست‌هايش را بالاي سرش برده بود. با اتهام دزدي حالا خانواده براون كه پيش از اين خواستار آرامش مردم شده بودند تظاهرات جديدي را برنامه‌ريزي كرده‌اند. باراك اوباما چندبار مردم را به آرامش دعوت كرده، خودروهاي زرهي با حضور پليس ايالتي به خيابان‌ها آمده‌اند و نيروهاي امنيت تا ‌توانسته‌اند گاز اشك‌آور شليك كرده‌اند. خبرنگاران حاضر در منطقه اما مي‌گويند كه خشم مردم منطقه به حدي است كه بعيد است اين كارهاي معمول بتواند آنها را آرام كند.

کد خبر 269111

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha