یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۸
۰ نفر

دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس در یادداشتی در روزنامه دیلی‌تلگراف، با هشدار درباره امواج بازشدن پای تروریسم به خیابان‌های لندن، بر ضرورت برخورد فوری و شدید با تروریست‌های داعش در عراق و سوریه تأکید کرد.

تروریست و غرب

اين يادداشت 2روز بعد از آن منتشر مي‌شود كه رسانه‌هاي انگليسي از تبليغات آزادانه هواداران تكفيري‌ها و تروريست‌هاي داعش در خيابان آكسفورد لندن خبر دادند و تصاوير آن را هم منتشر كردند. در اين تصاوير چند مرد با ريش‌هاي بلند و ظاهري شبيه اعضاي داعش، تراكت‌ها و بروشورهاي تبليغاتي اين گروه را ميان مردم پخش مي‌كردند و از ميان آنها عضو‌گيري مي‌كردند. بعد از اين خبر، روز جمعه هزاران نفر از انگليسي‌ها با تظاهرات در مركز لندن، خواستار توجه بيشتر دولت به خطر تروريسم شدند.

در واكنش به همه اين تحولات بود كه كامرون در يادداشتي در روزنامه ديلي‌تلگراف، از نزديك بودن خطر تروريسم براي كشورش خبر داد و نوشت: اگر با تروريست‌هاي داعش در سوريه و عراق برخورد جدي و بنيادي نشود، امواج تروريسم از مديترانه به خيابان‌هاي اروپا مي‌رسد. مقامات اطلاعاتي و امنيتي كشورهاي اروپايي ماه‌هاست كه درباره خطر و پيامدهاي آنچه در سوريه مي‌گذرد براي كشورهاي اروپايي، هشدار مي‌دهند.

عمده‌ترين نگراني اين كشورها، بازگشت نيروهايي است كه در 3سال اخير از كشورهاي اروپايي براي جنگ در كنار تروريست‌ها به سوريه رفته‌اند. گروه‌هاي وابسته به القاعده و داعش در 3سال اخير با حمايت يا سكوت حمايت‌گونه برخي قدرت‌هاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي، در سوريه براي خود پايگاه آموزشي و مراكز جذب نيرو ايجاد كرده‌اند. اين گروه‌ها از طريق اينترنت از شهروندان اروپايي عضو‌گيري مي‌كنند و آنها را با وعده پول و امكانات و ادعاي دروغين جهاد در راه خدا يا مقابله با سياست‌هاي غرب، به سوريه جذب مي‌كنند. در اين مدت، هزاران شهروند اروپايي و آمريكايي و استراليايي براي جنگ در كنار تروريست‌ها به سوريه رفته‌اند.

مقامات امنيتي و اطلاعاتي و سياسي اروپا نگران آن هستند كه اين نيروها بعد از بازگشت از سوريه، از تجربيات جنگي خود براي انجام حملات تروريستي در داخل كشورهاي غربي استفاده كنند. اين همان خطري است كه نشريه فارن‌پاليسي درباره آن به باراك اوباما رئيس‌جمهور آمريكا هشدار داده‌است. اين نشريه تخصصي سياست خارجي آمريكا، ديروز در مقاله‌اي خطاب به اوباما نوشت: آقاي رئيس‌جمهور! اگر امروز به سراغ تروريست‌هاي داعش در سوريه و عراق نرويد، فردا آنها به سراغ شما مي‌آيند. در آمريكا نگراني شديدي از تكرار يك يازده سپتامبر ديگر وجود دارد و نمايندگان كنگره، رسانه‌ها و افكار عمومي به‌ويژه در هفته‌هاي اخير، در اين‌باره به دولت اوباما هشدار داده‌اند.

کد خبر 269110

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha