همشهری آنلاین: فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: ایجاد پایگاه اطفای حریق در جوار جنگل‌ها در دستور کار سازمان محیط زیست قرار دارد.

پایگاه اطفای حریق در کنار جنگل‌ها ایجاد می‌شود

به گزارش ایرنا، سرهنگ حمید رضا خیلدار اظهار کرد: ایجاد پایگاه‌های اطفای حریق نیازمند تامین بودجه و اعتبار کافی است و سازمان محیط زیست در حال پیگیری موضوع است.

وی افزود: برآوردها نشان می‌دهد ایجاد پایگاه‌های اطفای حریق به حدود 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که 310 میلیارد تومان آن برای تهیه بالگرد و به کار گیری نیروهای جدید است و بقیه برای خرید دیگر تجهیزات مورد نیاز هزینه می‌شود.

به گفته وی ساختار ایجاد پایگاه اطفای حریق تهیه شده است.

وی ادامه داد: در نظر است پایگاه‌های اطفای حریق در استان‌هایی که دارای جنگل هستند ایجاد شوند تا در صورت بروز حادثه، در کمترین زمان در محل حاضر شوند.

وی افزود: همواره در جنگل استان‌های گلستان، فارس و چهارمحال و بختیاری شاهد بروز آتش سوزی هستیم بنابراین ایجاد پایگاه‌های اطفای حریق در این استان‌ها الزامی است.

خیلدار افزود: پایگاه‌های اطفای حریق نیاز به تجهیزاتی مانند بالگرد، تانکرهای سوخت فرودگاهی، دستگاه‌های آب پاش، برج‌های دیده بانی و دوربین‌های کشف حریق دارند که تمام اینها نیازمند اعتبارات زیادی است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: نیاز است در مناطق جنگلی که مداوم دچار آتش سوزی می‌شوند استخرهایی با گنجایش حداقل یک میلیون لیتر آب احداث شود تا در صورت نیاز آب کافی در اختیار باشد.

وی با تاکید بر اینکه علت 75 درصد آتش سوزی جنگل‌ها عوامل انسانی است گفت: البته زمین نیز در چند سال اخیر حدود 2.5 درجه گرم‌تر شده است که این مساله موجب خشک شدن درختان و در برخی موارد شعله ور شدن آنها می‌شود.

در سه ماه اول سال جاری جنگل‌های استان‌های چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، فارس، مازندران، کهکیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی و گلستان به ترتیب 98 ، 60 ، 313، 80، 50، 6 و 254 هکتار در آتش سوخت.

همچنین پارک ملی گلستان در دو ماه گذشته 6 مرتبه دچار آتش سوزی شد که در آخرین آتش سوزی حدود 250 هتکار از جنگل از بین رفت.

14 میلیون هکتار جنگل در کشور وجود دارد که 12 میلیون هکتار طبیعی و 2 میلیون هکتار دست کاشت است، در واقع حدود 7 درصد از خاک کشور را شامل می‌شود و بر این اساس ایران جزو کشورهایی با پوشش کم جنگلی در دنیا شناخته شده است زیرا کشورهایی که زیر 10 درصد از خاک‌شان جنگل باشد دارای اکوسیستم‌های حساس و شکننده هستند.

کد خبر 268882

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha