همشهری آنلاین: واکنش‌ها به ادبیات حسن روحانی از همان زمان که متن سخنرانی‌اش روی خروجی خبرگزاری‌ها منتشر شد شروع شد. این واکنش‌ها در مجلس شورای اسلامی نیز ادامه داشت.

ایسنا نوشت: امروز هم نمایندگان مجلس در جلسه علنی خود، گاه و بی‌گاه در میان دستورهای دیگر گریزی به سخنان رئیس جمهور می‌زدند و حتی با امضای طوماری درخواست جلسه غیرعلنی کردند تا به این مسأله رسیدگی کنند.

محوریت انتقادات با طیف اصولگرای مجلس بود و از همان ابتدای صبح، ابوترابی فرد که زنگ شروع مجلس را به صدا درآورد نطق پیش از دستور خود را به همین ادبیات روحانی اختصاص داد و تأکید کرد که مسئولان عالی رتبه نظام از ادبیات مناسب‌تری استفاده کنند.

پس از آن و در حالی که طرح تشکیل شورای ساماندهی پایتخت در دستور کار بود، موافقان و مخالفان این طرح لحظاتی از وقت خود را به اظهارنظر درباره صحبت‌های رئیس جمهور اختصاص دادند.

محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان نخستین کسی بود که بحث را باز کرد، او فقط به یک جمله اکتفا کرد و با حالتی کنایه دار گفت: اگر به آن کسی که گفت خس و خاشاک برخورد می‌شد، امروز این اتفاق نمی‌افتاد.

در ادامه قاضی پور نماینده ارومیه هم در سخنانی از ادبیات "روحانی" انتقاد کرد و خبر داد که نمایندگان قصد دارند تقاضای رسیدگی به این مسأله را از هیأت رئیسه داشته باشند.

هنوز طرح ساماندهی پایتخت تمام نشده بود که محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان هم درباره صحبت‌های روحانی موضع‌گیری کرد؛ البته صحبت‌های او گوشه و کنایه‌ای هم به منتقدان داشت.

پورابراهیمی گفت: تعابیری که رئیس جمهور به کار برد، زیبنده ایشان نبود. ما باید با ادبیات اسلامی و سعه صدر برخورد کنیم حتی اگر منتقدانمان از ادبیات خوبی برخوردار نبودند.

در همین لحظات بود که روح‌الله حسینیان نماینده اصولگرای مجلس با طوماری به دست در صحن مجلس ظاهر شد، این طومار که مربوط به امضای نمایندگان برای غیرعلنی کردن مجلس بود تا بتوانند ادبیات روحانی را مورد بحث قرار دهند، در همان دقایق ابتدایی جمع‌آوری امضا، موسوی لارگانی خبر داد که ۱۲۰ امضا جمع شده؛ این امضاها در نهایت به عدد ۲۰۰ رسید.

در ادامه جلسه علنی مجلس، ابوترابی فرد ریاست جلسه را به لاریجانی سپرد و تعداد زیادی از نمایندگان با حضور پررنگ اصولگرایان، در جایگاه هیأت رئیسه جمع شدند تا بتوانند با رئیس مجلس درباره غیرعلنی شدن جلسه مذاکره کنند.

رفت و آمدها در جایگاه هیأت رئیسه ادامه پیدا کرد و مجلس وارد نطق‌های میان دستور شد.

احمد توکلی به عنوان نخستین ناطق، خطاب به رئیس جمهور گفت: این روزها زیاد عصبانی می‌شوید آیا هرکس که مخالف بود بزدل است و هرکس که مخالف نبود، شیردل انقلابی؟!

ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف‌آباد هم رئیس جمهور را در اظهاراتش مورد خطاب قرار داده و عنوان کرد: آقای رئیس جمهور، ما حقوقدان هستیم، به کار بردن لفظ بزدلان سیاسی بار حقوقی داد.

قاسم جعفری، چهره دیگر اصولگرای مجلس نهم هم خطاب به روحانی گفت: شما باید منش پدرگونه‌ای داشته باشید، بعید می‌دانم تعابیری چون "بیسواد، بزدل و بروید به جهنم" قول طیب یا صراط طیب باشد.

رایزنی نمایندگان برای غیرعلنی شدن مجلس که در طول نطق‌ها به چشم می‌خورد، بعد از پایان نطق‌های میان دستور هم ادامه پیدا کرد و دقایقی بعد در حالی که نوبخت در مجلس حضور پیدا کرده بود لاریجانی، جلسه را غیرعلنی اعلام کرد و بدون هیچ توضیحی از خبرنگاران خواست جلسه را ترک کنند؛ جلسه‌ای که تا پایان غیرعلنی باقی ماند.

روح الله حسینیان نخستین کسی بود که جلسه غیرعلنی را ترک کرد.

او در جمع خبرنگاران با لحنی کنایه‌ای درباره مذاکرات غیرعلنی گفت "نمایندگان می‌خواستند تصمیم بگیرند به جهنم بروند یا نه". او از پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که درباره لحن و نوع صحبت حکردن محمود احمدی نژاد پرسید و به حسینیان گفت آقای احمدی نژاد که بدتر حرف می‌زد چرا واکنش نشان ندادید امتناع کرد اما با واکنش جمع خبرنگاران مواجه شد و در توضیحی خیلی کوتاه فقط گفت: آقای احمدی نژاد هیچ‌گاه این‌قدر زشت صحبت نکردند.

محمدرضا تابش چهره اصلاح طلب مجلس نیز در جمع خبرنگاران حضور پیدا کرد و تلویحا از رئیس جمهور حمایت کرد.

او گفت بخشی از صحبت‌های رئیس جمهور تحریف شده، به نظر من جریانی این مسأله را ساماندهی می‌کند تا این صحبت‌ها را بزرگ کند، البته رادیو و تلویزیون هم در این مسأله بد عمل کرد.

تابش از ختم به خیر شدن انتقادات امروز نمایندگان خبر داد و افزود: لاریجانی همه را به مدارا دعوت کرد تا با توجه به مسائل داخلی و منطقه‌ای موارد اینچنینی کمتر در مجلس مطرح شده و مجلس بیشتر به معیشت مردم بپردازد.

کد خبر 268612

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha