رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ۲روز پس از روزخبرنگار، اصحاب رسانه را به یک صبحانه کاری دعوت کرد تا ضمن تقدیر از رسانه‌ها، آخرین وضعیت محیط‌زیست و چالش‌های آن را با خبرنگاران درمیان بگذارد.

حیات وحش


معصومه ابتكار در نشست ديروز از شكار وصيد غيرمجاز به‌عنوان يكي از چالش‌هاي جدي محيط‌زيست نام برد و گفت كه موضوع افزايش بازدارندگي شكار و صيد غيرمجاز با تمهيداتي نظير افزايش جرايم براساس قيمت‌هاي روز و افزايش مجازات شكار و صيد غيرمجاز در دستور كار شوراي‌عالي محيط‌زيست قرار دارد و انتظار مي‌رود در جلسه آينده اين شورا به تصويب برسد. رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست تخريب زيستگاه‌ها را يكي از عوامل مهم شكار غيرمجاز عنوان كرد وگفت كه براي حفاظت از حيات‌وحش بايد زيستگاه‌ها خوب مديريت شود با همين نگاه امسال اعتبار خوبي براي پايش مناطق حفاظت شده و تالاب‌ها با هدف مقابله با تخلفات صيد وشكار اختصاص يافته است. تعامل با قوه قضاييه براي راه‌اندازي شعب ويژه محيط‌زيست در دستگاه قضايي از ديگر مواردي بود كه ابتكار به آن اشاره كرد و افزود: قوه‌قضاييه در دوره قبل، براي راه‌اندازي شعب محيط‌زيست قول مساعد داده بود اما هنوز اين شعب راه‌اندازي نشده و در نتيجه راه‌اندازي اين شعب را در جلساتي كه در آينده نزديك با قوه قضاييه داريم دنبال مي‌كنيم. به گفته وي، درصورت موافقت قوه قضاييه و راه‌اندازي شعب محيط‌زيست نه‌تنها برخورد با تخلفات صيد وشكارو قاچاق حيات‌وحش متحول مي‌شود كه امكان برخورد قاطع با متجاوزان به مناطق حفاظت شده و جلوگيري از تغيير كاربري‌ها فراهم مي‌شود.

برخورد قاطع با تغيير كاربري اراضي

ابتكار با اشاره به تأكيد مقام معظم رهبري مبني بر مقابله با تغييركاربري اراضي گفت كه ايشان از سازمان محيط‌زيست خواسته‌اند كه به اين مسئله ورود و مقابله با تغيير كاربري‌ها را با جديت دنبال كند. براين اساس، ايجاد مناطق حفاظت شده به‌عنوان يكي از ابزارهاي مهم وكارساز براي مقابله با تغيير كاربري در دستور كار سازمان محيط‌زيست قرار دارد زيرا تجربه نشان داده كه مناطق چهارگانه تحت حفاظت محيط‌زيست نسبت به ساير مناطق كمتر مورد تجاوز قرار گرفته است. رئيس سازمان محيط‌زيست ازتشكيل كمپيني كه با هدايت سازمان محيط‌زيست و همكاري سازمان‌هاي مردم نهاد با هدف حفظ حيات‌وحش تشكيل شد به‌عنوان يكي از اتفاقات مبارك در حوزه حيات‌وحش ياد كرد وگفت كه فعاليت اين كمپين در كردستان با خداحافظي چند شكارچي با شكار آغاز شد و پس از آن روزبه‌روز شكارچيان بيشتري در سراسر كشور با كنار گذاشتن اسلحه‌هاي شكاري خود براي هميشه دست از شكار كشيدند.با وجود اين، فرهنگ‌سازي در اين زمينه يك ضرورت است زيرا هنوز در برخي مناطق كشور، افرادي شكار را جزو افتخارات خود مي‌دانند و حتي در اعلاميه‌هاي ترحيمشان تصوير سلاح شكاري آنها چاپ مي‌شود.

لزوم ارتقاي ساختار سازمان محيط‌زيست

بخشي از سخنان ابتكار به ضرورت ارتقاي جايگاه ساختاري سازمان محيط‌زيست اختصاص داشت. او گفت كه ارتقاي حكمروايي محيط‌زيست جزو برنامه‌هاي انتخاباتي رئيس‌جمهور بوده و در حال حاضر هم رئيس‌جمهور بر ارتقاي حكمروايي محيط‌زيست در مديريت كلان تأكيد مي‌كند.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست درباره تشكيل وزارت مستقل محيط‌زيست هم گفت كه وزارت مستقل محيط‌زيست زماني مي‌تواند مؤثر و كارساز باشد كه سازوكار لازم را در اختيار داشته باشد؛ در غياب اين وزارتخانه و در شرايط فعلي هم سازمان حفاظت محيط‌زيست از تمام ظرفيت‌هاي معاونت رئيس‌جمهوري براي ارتقاي ساختار، تأمين اعتبار و ارتقاي معيشت پرسنل سازمان به‌ويژه محيط بانان استفاده مي‌كند. با وجود اين، ما با كمبود پرسنل مواجهيم و پرسنل وامكانات سازمان متناسب با نيازها و ماموريت‌هاي اين سازمان نيست.

حاشيه‌هاي نشست

* روزگذشته ابتكار با ظرفي پراز ريحان‌هايي كه از باغچه خانه‌اش چيده بود در صبحانه كاري خبرنگاران حاضر شد تاعلاوه بر داشتن محيط‌زيست سالم به تغذيه سالم و ضرورت استفاده از سبزيجات هم تأكيد كند.
* رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست ديروز از اصحاب رسانه خواست تا وضعيت محيط‌زيست را در ساير كشورها هم رصد كنند تاتصويري از وضعيت جهاني محيط‌زيست داشته باشند. او گفت: درست است كه ما با معضلات متعدد محيط‌زيستي مواجهيم اما ساير كشورها هم وضعيت چندان مناسبي ندارند.
*روز گذشته يكي از خبرنگاران با وجود بيماري شديد و درحالي كه به تنهايي قادر به راه رفتن نبود در مراسم حاضر شد تا نشان دهد هيچ‌چيز حتي بيماري نمي‌تواند مانع انجام رسالت خبرنگاري شود.

 

کد خبر 268416

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha