یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

مسعود خوانساری: ایمنی سفر در همه سطوح حمل‌ونقل به یک عامل اصلی وابسته است و مابقی عوامل را می‌توان زیرمجموعه آن قرار داد که این عامل، اهمیت دادن به ارزش بالای انسان است.

مسعود خوانساری

ارزش بالاي انسان توسط خودِ افراد و مسئولان دستگاه‌هاي مرتبط با جان انسان بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد. اين موضوع به غيراز حوادث جاده‌اي و هوايي، در همه شئونات كشور نظير سلامت مواد غذايي، آلودگي هوا و ساير موارد مرتبط با آن نيز مورد بحث قرار دارد.

در بخش سوانح هوايي، كه متأسفانه سوابق ناميموني از آن وجود دارد، ‌مهم‌ترين عامل به كيفيت هواپيماهاي فعال در كشور بازمي‌گردد. به‌دليل شرايطي نظير تحريم صنعت هوايي در طول دهه‌هاي گذشته، امكانات اين بخش در سطح بالاي استاندارد جهاني قرار ندارد. بخش زيادي از هواپيماهاي كشور عمري بالاي 20سال دارند اين ميانگين سن حتي از ميانگين عمر ناوگان اتوبوسراني كشور نيز بالاتر است. ميانگين عمر اتوبوس‌هاي فعال در جاده‌هاي كشور حدود 12سال برآورد مي‌شود اما در ناوگان هوايي كه كنترل اين استانداردها از اهميت بالاتري برخوردار است، هواپيماها سن بالاتري دارند.

تحريم‌ها در اين بخش بسيار آسيب‌رسان بوده است به‌طوري كه امكان واردات هواپيماي نو وجود ندارد و عمدتا هواپيماهاي ساخته شده در سال‌هاي 1990تا 2000ميلادي وارد كشور شده است. با وجود اين اين هواپيماهاي كاركرده سوابق بهتري نسبت به هواپيماهايي نظير آنتونف يا همان ايران140دارد. ساخت و توليد هواپيما تكنولوژي پيچيده و حساسي را مي‌طلبد. اين موضوع هرچند ناشي از تحريم‌هاي هوايي رقم خورد اما بايد كنترل بيشتر و ظرافت دقيق‌تري در رعايت استانداردها صورت گيرد تا اين كاستي موجب بروز حادثه نشود.

عدم‌رعايت استانداردها و البته بي‌توجهي به ارزش انسان‌ها، حوادث زيادي را در بخش‌هاي هوايي و جاده‌اي رقم زده است. در بخش جاده‌اي نيز 3مولفه مهم در ايمني سفر وجود دارد. وضعيت جاده؛ كيفيت خودرو و راننده آن 3عامل تأثيرگذار است كه در اين ميان جاده‌ها به نسبت 2عامل ديگر تقصير كمتري داشته‌اند. اين موضوع مطلق نيست اما بررسي‌ها نشان داده است كه راه‌هاي كشور وضعيت نسبتا مناسبي در ايمني دارند هرچند كه ايده‌ال نيست. وسايل‌نقليه نيز انوع خوب و بد دارد اما موضوع مهم توجه به معاينه فني است كه با رعايت اين بخش مي‌توان آمار حوادث را كاهش داد.

مهم‌ترين عامل اما نيروي انساني و همان راننده است كه طبق بررسي دلايل سوانح، بيشترين نقش را دارد. در اين بخش هم مي‌توان توجه به ارزش انساني را مورد توجه قرار داد. در اين راه فرهنگ‌سازي و قاطعيت در رعايت استانداردها همچنين استفاده از جرائم متناسب با تخلفات، در دستور كار قرار گيرد تا سوانح و تلفات ناشي از آن به حداقل برسد.

رئيس‌كميسيون حمل‌ونقل اتاق بازرگاني

کد خبر 268395

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha