همشهری آنلاین: چند قطعه از اعلان‌های دوره مشروطه از مجموعه شخصی ناصرالدین حسن‌زاده در موزه عکسخانه شهر به نمایش گذاشته می‌شود.

حسن‌زاده درباره این نمایشگاه اظهار کرد: 15 قطعه از اعلان‌های دوره مشروطه (دوران مظفرالدین شاه و محمدعلی شاه) به همراه هفت قطعه عکس از دوران مشروطه که متعلق به آرشیو موزه است، در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

او افزود: حدود 25 سال که اسناد و اعلامیه‌ها و عکس‌های دوره قاجار را جمع‌آوری می‌کنم. این مجموعه بی‌نظیر حدود هزار اعلان و سند و عکس است که حتی کتابخانه ملی و آستان قدس هم مانند آن را دراختیار ندارند.

این اسناد را از خانواده‌های رجال قاجار که اقدام به فروش آن‌ها می‌کردند خریداری کرده‌ام.

این مجموعه‌دار همچنین عنوان کرد: بسیاری از اساتید ایران‌شناس مانند ایرج افشار، محمد گلبن و عبدالله انوار از این مجموعه بازدید کرده‌اند. هر سال نمایشگاه‌های مختلفی از این اسناد برگزار می‌شود.

حسن‌زاده ادامه داد:‌ الان دیگر سالی یک سند و اعلان هم برای خرید پیدا نمی‌کنم، چون هر چه زمان می‌گذرد این اسناد از بین می‌روند.

مخاطبان از نمایشگاه‌هایی که از این مجموعه برپا می‌شود خیلی استقبال می‌کنند؛ این در حالی است که هنوز بسیاری از اهمیت این اسناد و اعلانات بی‌خبرند.

در معرفی این نمایشگاه آمده است: «108 سال پیش در روز 14 مرداد سال 1285 شمسی، مظفرالدین شاه با خواست چهارگانه متحصنین در قم و شهرری و ... که شمار آن‌ها به بیش از 10 هزار تن می‌رسید، موافقت کرد و دستور داد کالسکه‌های سلطنتی و درشکه‌های موجود در تهران برای بازگرداندن متحصنین به شهرری فرستاده شوند و در تهران با عین‌الدوله رییس‌الوزرا برای درخواست‌های خود مذاکره کنند. 

این مذاکرات به صدرو فرمان مشروطیت و تاسیس عدالتخانه (مجلس شورا) منجر شد».

نمایشگاه اعلان‌های مشروطه از 19 مرداد تا 7 شهریور روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 17 و پنج‌شنبه‌ها 9 تا 13 در موزه عکسخانه شهر به نشانی میدان هفت تیر، خیابان بهار شیراز، بوستان بهار شیراز، میزبان علاقه‌مندان است.

موزه عکسخانه شهر جمعه‌ها تعطیل است.

کد خبر 268299

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha