مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: شنیدن صدای خرخر فردی در فضا غیر‌ممکن است، البته نه‌ به این دلیل که صدا در فضا منتقل نمی‌شود،‌بلکه به دلیل اینکه افراد در فضا نمی‌توانند بخوابند،‌دست‌کم از خواب عمیق خبری نیست.

فضانورد

براساس گزارش ميل‌آنلاين، دانشمندان در گزارشي جديد اخطار داده‌اند جان بيشتر فضانوردان، به دليل ابتلا به نوعي بي‌خوابي و كم‌خوابي شديد در فضا به شدت در خطر است. دليل اين اختلال خواب هنوز به‌خوبي مشخص نشده‌است، اما در ارتفاعي كه ايستگاه فضايي بين‌المللي قرار دارد، خورشيد هر 90 دقيقه طلوع و غروب مي‌كند و همين موضوع مي‌تواند يكي از دلايل بروز اختلال در چرخه خواب فضانوردان باشد.

دانشمندان با مطالعه الگوي خواب 64 فضانورد در 80 ماموريت فضايي كه به ايستگاه فضايي انجام گرفته، دريافتند فضانوردان به صورت ميانگين هرشب از اقامت خود در فضا كمتر از 6 ساعت در شاتل‌ها و كمي بيشتر از 6 ساعت در ايستگاه فضايي به خواب رفته‌اند. اين درحالي است كه ناسا ساعت خواب براي هر فضانورد در طول سفر فضايي اش را شبي 8.5 ساعت اعلام كرده‌است.

درحدود سه‌چهارم از اين فضانوردان در طول اقامت خود در فضا به قرص‌هاي خواب‌آور رو آورده‌اند كه اين خود موجب افزايش نگراني عوارض اين داروها برروي عملكرد فضانوردان در فضا شده‌است. محققان دانشكده پزشكي هاروارد در بوستون مي‌گويند كمبود خواب در ميان فضانوردان جديد‌تر، رواج بيشتري يافته‌است. به گفته دانشمندان كمبود خواب موجب كاهش كارايي‌هاي ميداني و آزمايشگاهي فضانوردان خواهد‌شد.

پيش از اين فضانوردان نور و صدا را مانع از خواب راحت خود اعلام كرده‌بودند، اما باوجود اينكه اتاقك‌هايي تاريك و ساكت در ايستگاه نصب شده‌اند،‌ مشكل بي‌خوابي فضانوردان همچنان پابرجاست. مشكلي كه به اعتقاد محققان، در ماموريت‌هاي آينده به ماه و مريخ بايد بيشتر مورد توجه قرار گرفته و براي رفت آن اقدامات لازم انجام گيرند.

کد خبر 268157

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha