همشهری‌آنلاین: معاون سازمان امور مالیاتی کشور در نشست «بررسی معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان» گفت: با اصلاحاتی که در قانون معافیت‌های مالیاتی صورت گرفته است، از این پَس کتابفروشان هم مانند ناشران از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

books

به گزارش ایبنا نشست «بررسی معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان» عصر  15 مرداد در خبرگزاری مهر برگزار شد.

در این مراسم حسین وکیلی، معاون سازمان امور مالیاتی کشور، همایون امیرزاده، مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود آموزگار، دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و لادن حیدری، مدیرکل دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند.

حسین وکیلی، معاون سازمان امور مالیاتی کشور در این مراسم اظهار کرد: ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم آیین‌نامه‌ای دارد که به تصویب وزارت امور دارایی رسیده است. ماده 12 این آیین‌نامه دستورالعملی دارد مبنی بر این‌که کتابفروشان در گستره فعالیت‌های حوزه نشر قرار نمی‌گیرند، به همین دلیل ملزم به پرداخت مالیات هستند؛ پس از اعلام این دستورالعمل، تعبیرهای مختلفی از سوی افراد مختلف ارایه شد. برخی‌ها موافق بودند و اغلب افراد مخالف اعمال این قانون بودند، یعنی معتقد بوند که کتابفروشان باید از پرداخت مالیات معاف شوند.

وی ادامه داد: در این راستا بررسی‌های مختلفی صورت گرفت که نهایتا در یکی دو ماه گذشته توانستیم جلسات مشترکی را با مسوولان ذیربط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کنیم. در این جلسات به این نتیجه رسیدیم که کسانی که صرفا کتاب می‌فروشند یک کار فرهنگی انجام می‌دهند. بنابراین، در این آیین‌نامه بخشی را به عنوان «فروش کتاب و کتابخانه عمومی» اضافه کردیم تا براساس آن، کتابفروشان نیز مانند ناشران از پرداخت مالیات معاف شوند.

وکیلی توضیح داد: این قرارداد به امضای سازمان امور مالیاتی کشور رسیده است و در این زمینه هر دو وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر امور دارایی کشور به تفاهمات خوبی رسیده‌اند.

معاون سازمان امور مالیاتی کشور عنوان کرد: این قرارداد تنظیم شده بود و در حال ارسال آن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودیم که ناگهان از سوی مدیرکل دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه‌ای به دست ما رسید که فعلا دست نگه دارید، چرا که پیشنهادهای دیگری در این زمینه در دست ارایه است. وقتی موضوع را جویا شدیم تصمیم گرفتیم دوباره گردهم جمع شویم تا درباره پیشنهادهای دیگر بحث و گفت‌وگو کنیم.

در ادامه این جلسه، لادن حیدری، مدیرکل دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وقفه‌ای که برای ارایه این قانون به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وجود آمده است توضیح داد: جدولی که براساس آیین‌نامه اصلاحی، فهرست صنوف معاف شده از مالیات را دربرداشت حوزه گسترده‌ای از فرهنگ را در برمی گیرد؛ حوزه فرهنگ تنها بحث کتاب نیست بلکه سایر مباحث مانند هنر، مطبوعات و سینما را نیز دربرمی‌گیرد. روزی که خدمت آقای وکیلی رسیدیم متاسفانه نماینده سازمان سینمایی نتوانستند در آن جلسه حضور داشته باشند. ما بلافاصله که از جلسه مشترک با سازمان امور مالیاتی به وزارتخامه برگشتیم، نتایج جلسه را به بخش‌های مربوطه وزارتخانه انتقال دادیم.

وی ادامه داد: در این میان بخش سینمایی نیز قرار است فهرست خود را ارایه کند تا در این زمینه نیز با سازمان امور مالیاتی جلساتی را تشکیل دهیم و به توافقاتی برسیم.

محمود آموزگار، دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران هم در این مراسم ضمن تشریح موضوع معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان تهران از ابتدا تا اکنون، گفت: چه تضمینی وجود دارد که بعد از چند سال یا با تغییر دولت و افراد مسوول، این قانون اجرایی شود؟

وکیلی در پاسخ به این پرسش گفت: وقتی می‌گوییم در بخش فرهنگی ماده‌ای تحت عنوان فروش کتاب و کتابخانه عمومی اضافه شده است، بنابراین فروش کتاب نیز از پرداخت مالیات معاف شده است و دیگر جای هیچ بحثی ندارد. اگر هم دولت یا مسوولان تغییر کنند بدون تردید در راستای بازبینی دستورالعمل برای اضافه کردن فهرست برای معاف شدن از مالیات اقداماتی صورت خواهد گرفت.

معاون سازمان امور مالیاتی ادامه داد: نگاه سازمان امور مالیاتی اکنون به‌گونه ای است که تا جایی که می‌توانیم به‌ویژه در حوزه تولید به نفع مردم عمل کنیم و حداکثر همراهی را با مردم داشته باشیم. حتی جایی که احساس کنیم در حوزه تولید قانون خیلی راه نمی‌دهد، می‌کوشیم بندها و تبصره‌هایی در جهات ارایه تسهیلات برای تولیدات به قانون بیفزاییم. اما در عین حال امانتدار مردم هستیم. در تلاشیم تا براساس قانون مسیرها را تسریع بخشیم.

لادن حیدری نیز در تکمیل صحبت‌های حسین وکیلی گفت: مطمئنا سازمان امور مالیاتی بر حرف‌هایی که زده است مستمرا پایبند است و قرار نیست از لیست کسی حذف شود. الان نیز از سازمان امور مالیاتی تماس گرفتند و گفتند که ما منتظر لیست نهایی بخش سینمایی نیز هستیم تا در این زمینه به نتایج قطعی برسند. ظرف چند روز آینده این لیست ارایه خواهد شد و اگر نیاز باشد جلسات متعددی در این زمینه برگزار می‌شود تا لیست، نهایی شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز دستور کتبی به ما داده‌اند مبنی بر این‌که مشتاقانه متتظر امضای دستورالعمل نهایی هستند.

وکیلی در ادامه این نشست، اظهار کرد: براساس اصلاح تبصره ماده 16 آیین نامه اجرایی بند «ل» ناشران و کتابفروشانی که پیش از این باید اظهارنامه مالیاتی ارایه می کردند و همچنین به راه‌اندازی دفتر می‌پرداختند اما موفق به اجرای هیچ یک از این امور نشده‌اند، مشمول معافیت مالیاتی قرار گرفتند.

همایون امیرزاده، مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی اظهار کرد: بالاخره بعد از سالیانی که این بحث به تعویق افتاده بود، موفق شدیم به نتایج مثبتی در این زمینه دست یابیم. در یک فضای تعامل و درک مشترک و نگاه فرهنگی، امروز خوشبختانه از این موفقیت رونمایی می‌کنیم. بنابراین، جا دارد که از دوستان خود در سازمان امور مالیاتی کشور به ویژه آقای وکیلی تشکر کنیم.

وی ادامه داد: ما در بحث‌های کارشناسی که با این سازمان داشتیم انصافا هیچ‌گاه احساس نکردیم که این سازمان مقابل ما قرار دارد. در بحث تعیین مصادیق نیز اصلا نگاه‌ها یک طرفه نبود. در گفت‌وگوها به نتایج خوبی رسیدیم که زمینه رفع دغدغه‌های ما در بحث معافیت‌های مالیاتی را حل خواهند کرد.

مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: نباید فراموش کرد که ناشران و کتابفروشانی مشمول قانون معافیت مالیاتی قرار می‌گیرند که مجوز خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده باشند.

کد خبر 268013

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha