چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

حسین نوش آبادی: دیروز با حضور وزیر خارجه کشورمان در عمان توافقنامه کریدور شمال به جنوب موسوم به توافقنامه عشق آباد میان ۴ کشور ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان به امضا رسید تا با اجرای این توافقنامه یکی از مهم‌ترین و دیرینه‌ترین آرزو‌های کشورهای آسیای میانه یعنی دسترسی به آب‌های آزاد خلیج فارس به تحقق نزدیک شود.

با اجراي اين توافقنامه، ايران عملا به محور ارتباطي كشورهاي آسياي‌ميانه و حاشيه خليج‌فارس تبديل خواهد شد؛ چراكه اين خط ترانزيتي تماما از شرق كشور ايران عبور مي‌كند و بدون حضور ايران ايجاد چنين خط ترانزيتي‌اي با چنين ويژگي‌هايي قابل تصور و ممكن نيست.

اولين اجلاس تشكيل اين كريدور سال 89و در زمان مسئوليت بنده به‌عنوان سفير جمهوري اسلامي ايران در عمان برگزار و بيانيه آن به‌طور رسمي منتشر شد و بعدها اجلاس‌هاي مختلفي در هر 4كشور عضو برگزار گرديد و بر اجراي اين موافقت‌نامه تأكيد شد و كميته‌هاي فني و اجرايي آن شكل گرفت. درنهايت اين توافقنامه سال گذشته و در جريان سفر رئيس‌جمهور به كشور عمان امضا شد و مورد تصويب مجلس شوراي اسلامي نيز قرار گرفت و در حال حاضر شكلي رسمي، قانوني و اجرايي به‌خود گرفته است.

اين طرح يك پروژه عظيم اقتصادي است كه هم منافع كشورهاي آسياي ميانه را تأمين خواهد كرد و هم منافع كشورهاي حاشيه خليج‌فارس و طبيعتا بيشترين نفع و انتفاع آن نصيب ايران به‌عنوان محور اين ارتباط خواهد شد و اهميت آن را مي‌توان معادل جاده ابريشم دانست كه البته اين بار از مسير شمال به جنوب مي‌گذرد.

جمهوري اسلامي ايران براساس اصول سياست خارجي خود كه مبتني بر توسعه ارتباط منطقه‌اي گسترش روابط و همكاري‌ها با كشور عمان را در اولويت خويش قرار داده است؛ چراكه ايران و عمان از اشتراكات فراواني برخوردارند و علاوه بر آن اداره بزرگ‌ترين آبراه جهان را به‌صورت اشتراكي برعهده دارند.

همچنين 2كشور در مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي نظرات و ديدگاه‌هاي مشتركي دارند و به‌طور كلي در سال‌هاي اخير همواره شاهد تعامل و اعتماد متقابل ميان رهبران سياسي 2كشور بوده‌ايم و در طول تاريخ ايران و عمان همواره روابط سازنده و مثبتي داشته‌اند. شاهد اين مدعا نيز وجود كميته راهبردي اشتراكي ميان 2كشور و ميانجيگري و نقش سازنده عمان در حل مشكلات و مناقشات بين‌المللي ميان ايران و برخي كشورهاي غربي، ازجمله آمريكاست كه در سال‌هاي اخير شاهد بوده‌ايم.

تحقق اين امر نيازمند اعتماد متقابل ميان كشورهاي منطقه و اتكا بر توانمندي‌ها و استعداد‌هاي درون منطقه‌اي براي حل مشكلات است و ما معتقديم كشورهايي كه برخلاف اين استراتژي روشن و منطقي عمل مي‌كنند فريب خورده هستند و به‌تدريج از ملت‌هاي منطقه دور خواهند شد. در اين ميان كشور عمان نقش تعيين كننده‌اي داشته و با توجه به روابط عميق سياسي، اقتصادي، نظامي و استراتژيك با ايران و ساير كشورهاي عرب حاشيه خليج‌فارس مي‌تواند در تأمين اهداف اين كريدور بسيار مؤثر باشد.

سفير سابق ايران در عمان

کد خبر 268012

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha