چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: گرفتگی عروق یکی از بیماری‌های رایج در میان انسان‌های امروزی است که معمولا زندگی مدرن را عامل ابتلا به‌ آن می‌دانند، اما ظاهرا اجداد انسان‌ها نیز در سه هزار سال پیش از این بیماری در عذاب بوده‌اند.

براساس گزارش ميل‌آنلاين، دانشمندان مي‌گويند نشانه‌هاي اين بيماري مدرن را به وضوح در ميان موميايي‌هايي متعلق به سه‌هزار سال پيش يافته‌اند. تصاوير سي‌تي اسكن به دست آمدهخ از بدن موميايي‌ها نشان مي‌دهد اين افراد به گرفتگي عروق مبتلا بوده‌اند.

اما دليل ابتلا به اين بيماري ميان مصريان باستان كاملا با دلايل ابتلاي انسان‌هاي امروزي به اين بيماري متفاوت بوده‌است. در حقيقت، به جاي مصرف سيگار، رژيم‌هاي غذايي چرب و چاقي، دلايلي مانند عفونت‌هاي متوالي، انگل‌ها و تنفس در ميان گازهاي ناشي از پخت‌و‌پز عامل ابتلا به گرفتگي عروق مصري‌ها بوده‌است.

محققان در اين مطالعه بدن 76 موميايي مصري متعلق به سه‌هزار سال پيش، 51 موميايي پرويي متعلق به 600 تا دو هزار سال پيش، پنج آمريكايي بومي متعلق به هزار و 600 سال پيش و گروهي كوچك از مغول‌ها با قدمتي 500 ساله را مورد بررسي قرار دادند.

به گفته محققان تنها مصريان باستان كه از تمول مالي كافي براي پرداخت هزينه‌هاي فرايند 70 روزه موميايي‌ شدن برخوردار بوده‌اند،‌ مي‌توانسته‌اند از رژيم‌غذايي پرچرب و شيوه زندگي كم‌تحركي بهره ببرند كه از عوامل ابتلا به گرفتگي عروق به شمار مي‌روند.

با‌اين همه گرفتگي عروق در ميان مردمان عادي چهار قوم مورد مطالعه ديگر نيز مشاهده شده‌است، افرادي كه بدن آنها موميايي نشده و در دماي بسيار سرد يا بسيار داغ خشك شده‌است. اين به آن معني است كه انسان از نظر ژنتيكي نسبت به ابتلا به اين بيماري آسيب‌پذير است. همچنين محققان مي‌گويند اين كشف نشان مي‌دهد تنها عوامل ابتلا به گرفتگي عروق سيگار، چاقي و چربي نيست. انگل‌ها،‌عفونت‌ها و التهابات مضمن از ديگر عواملي هستند كه اجداد باستاني انسان‌ها را به گرفتگي عروق مبتلا مي‌كرده‌است.

کد خبر 267947

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha