مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: خاک و غباری که انسان پس از اولین سفرش به کره ماه به زمین بازگرداند، حاوی مقادیر زیادی تیتانیوم، پلاتینیوم و دیگر مواد معدنی ارزشمند بود.

ماه

براساس گزارش ميل‌آْنلاين، ماه اما منبع ماده‌اي ديگر است كه مي‌تواند براي تمدن بشري حياتي‌تر از مواد معدني مانند پلاتيونيوم يا تيتانيوم باشد، ماده‌اي كه مي‌تواند توليد انرژي در زمين را متحول‌سازد.

هليوم 3 ماده‌اي است كه حجم بسيار زيادي از آن با كمك بادهاي خورشيدي روي سطح ماه تلنبار شده‌است و اكنون چين به دنبال راهكاري براي استخراج اين ايزوتوپ نادر از هليوم از روي ماه است،‌ماده‌اي كه به گفته گروهي از دانشمندان مي‌تواند در آينده، بحران جهاني انرژي را مهار كند.

به گفته محققان برنامه اكتشاف ماه چين،‌ كره ماه مملو از هليوم 3 است و دسترسي به اين ماده مي‌تواند براي 10 هزار سال آينده نياز انرژي انسان‌ها را برطرف كند. اين ماده غيرراديو‌اكتيو است و مقدار كمي از آن حجم زيادي انرژي فراهم مي‌كند. براي مثال 40 تن از اين ماده مي‌تواند انرژي يك‌سال مورد نياز آمريكا را تامين كند.

براي دستيابي به چنين حجمي از هليوم در ماه بايد معدني به بزرگي واشنگتن روي ماه ايجاد كرد. اين ايزوتوپ روي زمين به شدت ناياب است زيرا اتمسفر زمين و ميدان مغناطيسي آن مانع از ورود اين ماده به زمين مي‌شود. اما ماه چنين مشكلي ندارد زيرا هيچ مانعي براي جذب هليوم توسط خاك اين كره وجود ندارد.

به گفته محققان ارزش اقتصادي اين گاز در ازاي هر تن سه ميليارد دلار است و به اين شكل،‌استخراج آن از ماه از نظر اقتصادي به‌صرفه خواهد بود. چين اولين كشوري است كه درتلاش است براي بهره‌برداري از اين ايزوتوپ از ماه، برنامه‌ريزي مدوني انجام دهد.

اين تلاش چين، به بحث‌و جدل برسر حق مالكيت ماه دامن زده‌است. براساس عهدنامه فضاي خارجي سازمان ملل متحد كه چين نيز آن را امضا كرده‌است، منابع فضايي به همه بشريت تعلق خواهد‌داشت و اكنون پيشگامي چين براي بهره‌برداري از منابع ماه مي‌تواند جنجال‌برانگيز شود.

کد خبر 267943

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha