گروه اجتماعی: دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام دو برابر شدن توزیع متادون طی دو ماه گذشته و 4 تا 5 برابر شدن توزیع این ماده در کشور در بین معتادان تا پایان سال، نسبت به انتقال ایدز از طریق معتادان تحت درمان با این ماده هشدار داد.

اسماعیل احمدی مقدم عصر دوشنبه پس از  دیدار با طلال العنقاوی، فرمانده گارد مرزبانی عربستان در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای طرح نجات طی دو ماه گذشته گفت: از زمان اجرای طرح نجات در کشور3 هزار و 800 معتاد تزریقی، ولگرد   در تهران و هزار معتاد دیگر از این گروه در مراکز استان‌ها جمع‌آوری شده‌اند که 306 نفر آنها در تهران در مرکز شفق نگهداری می‌شوند که رفته‌رفته ترخیص آنها پس از پاک شدن آغاز می‌شود.
وی افزود: معتادان جمع‌آوری شده در این طرح تحت درمان با متادون قرار می‌گیرند، به همین علت طی دو ماه گذشته مصرف متادون در بین معتادان کشور دو برابر شده است و تا پایان سال این میزان به بیش از 4 تا 5 برابر افزایش می‌یابد.
وی گفت: اما خطری که جامعه را تهدید می‌کند این است که بسیاری از این معتادان ناقل ویروس ایدز هستند و پس از بهبودی جسمی می‌توانند عامل انتقال ایدز در جامعه باشند. به همین علت پیشگیری از این بیماری و آموزش جنسی به این افراد برای جلوگیری از انتقال ایدز به خانواده این معتادان باید اجباری شود.
احمدی مقدم افزود: البته این کار جزء وظایف ستاد مبارزه با مواد مخدر نیست اما ما به دستگاه‌های متولی بهداشت هشدار می‌دهیم که آموزش‌های اجتماعی در این مورد را آغاز کنند.
وی گفت: مسئله دیگر امکان بازگشت دوباره  معتادان پاک شده به اعتیاد است به همین علت حمایت اجتماعی و خانوادگی از این افراد نیز باید جزئی از طرح نجات باشد.
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: توزیع متادون به صورت شربت و قرص فقط در مراکز درمان دارای مجوز انجام می‌شود و معتادان همان جا قرص یا شربت متادون را مصرف کرده و خارج می‌شوند و به هیچوجه این ماده توزیع در بازار آزاد ندارد و در هیچ داروخانه‌ای توزیع نمی‌شود.
وی گفت:‌ قیمت متادون در مراکز مجاز 12 تومان است در حالی که سال گذشته قیمت این ماده در بازار آزاد 600تا 800 تومان بود. بنابراین در حالی که دولت به راحتی این ماده را در اختیار معتادان قرار می‌دهد لزومی ندارد که فردی این ماده را به قیمت 60 تا 70 برابر از بازار آزاد تهیه کند.
احمدی مقدم در بخش دیگری از سخنان خود به انتقال حشیش از افغانستان و پاکستان به کشورهای عربی اشاره کرد و گفت: حشیش در بازار ایران مصرف کمی دارد و بیشتر بازار مصرف این ماده مخدر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است، سال گذشته مسیر قاچاق این ماده تغییر کرد و از طریق آبی انجام شد.
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد میزان مسدود شدن مرزهای خاکی و آبی در جلوگیری از قاچاقچیان مواد مخدر، توضیح داد: برای جلوگیری از عبور خودرو و حیوان از مرزهای شرقی توسط قاچاقچیان مواد مخدر اکنون بین 90 تا 95 درصد مرزهای شرقی کشور به خصوص در استان سیستان و بلوچستان مسدود شده است و 5 تا 10 درصد باقیمانده مناطق روستایی یا روستاهایی است که یک خیابان آنها مرز مشترک ایران و پاکستان است که با همکاری مردم و احکام قضایی برای این مناطق هم برنامه داریم و تا آخر امسال کل این مرزها مسدود می‌شوند.
فرمانده گارد مرزبانی عربستان نیز در این جلسه گفت: ما در منطقه گرفتار مشکلات زیادی هستیم و آرزو داریم با درایت مسئولان سایر کشورها، منطقه آرامی داشته باشیم.
وی افزود:  امیدوارم  مسئولان سیاسی کشورهای ما بتوانند با همفکری و همکاری، منطقه را به سوی صلح و سازش پیش ببرند. روابط ما با کشور ایران دوستانه است و برگزاری این اجلاس نمونه این دوستی و همکاری است.
وی گفت: حفاظت از مرزهای ما به علت وجود تجهیزات نفتی اهمیت ویژه‌ای دارد و از این نظر با ایران شباهتهای زیادی داریم و می‌توانیم از تجربه یکدیگر استفاده کنیم.
کد خبر 26794

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز