سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

اعضای شورای شهر تهران به‌منظور ابراز همدردی با شهدای غزه با لباس سیاه و به نشانه همدلی و همکاری با مردم فلسطین چفیه بردوش در صحن علنی شورای شهر حاضر شدند.

شورای شهر

رحمت‌الله حافظي، الهه راستگو، عبدالحسين مختاباد و احمد مسجدجامعي نيز هريك جداگانه قبل از شروع دستور جلسه طي سخناني به تقبيح اقدامات جنايتكارانه رژيم صهيونيستي پرداختند. مرتضي طلايي، نايب‌رئيس شوراي شهر تهران نيز با حضور در پشت تريبون صحن علني 2نامه تقديم رئيس شوراي شهر تهران كرد؛

نامه نخست مربوط به اعلام آمادگي كامل اعضاي شوراي شهر براي اعزام سريع به غزه به‌منظور ابراز همدردي با ملت مظلوم و مقاوم غزه و بررسي راهكارهاي كمك و مساعدت به زنان و كودكان تحت ظلم و ستم غزه بود و در نامه دوم نيز اعضاي شوراي شهر آمادگي‌شان را براي اختصاص يك هفته از حقوق خود به‌منظور حمايت عملي از مردم فلسطين مطرح كردند.

ديروز همچنين يك طرح دوفوريتي به تصويب رسيد كه براساس آ‌ن شهرداري تهران ملزم به نامگذاري تونل انتهاي بزرگراه حكيم به نام شهداي غزه شد. اعضاي شوراي شهرهمچنين به پيشنهاد معصومه آباد و غلامرضا انصاري تصميم گرفتند يك نماد كودكان شهيد غزه را بر سر بوستاني نصب كنند كه آن نيز به نام كودكان غزه نامگذاري شده باشد.

همچنين به ابتكار بانوان شوراي شهر و به‌منظور حمايت از كودكان غزه، دبيرخانه شهر دوستدار كودك چند نفر از كودكان را به صحن علني شوراي شهر آورد. اين كودكان در قالب يك حركت نمادين بادكنك‌هاي سياه در دست خود را به نشانه رژيم توخالي صهيونيستي تركاندند و شعار مرگ بر اسرائيل سر دادند.

بنابراين گزارش، همچنين به پيشنهاد مختاباد عضو كميسيون فرهنگي شوراي شهر قرار شد كنسرتي به نفع كودكان غزه برپاشود. اين پيشنهاد با استقبال رئيس شوراي شهر مواجه شد. مسجدجامعي تا پايان جلسه ديروز چندبار يادآوري كرد كه موضوع برپايي يك كنسرت باشكوه كه عوايد آن به نفع كودكان غزه هزينه شود از سوي مختاباد به‌طور جدي پيگيري شود. پيشنهاد رئيس شوراي شهر تهران اين بود كه اين كنسرت به‌منظور هرچه باشكوه‌تر شدن در يكي از استاديوم‌هاي ورزشي با ظرفيت 10تا 12هزار نفر تدارك ديده شود.

بحث بر سر ناظر شوراي شهر در روزنامه همشهري

عبدالحسين مختاباد، عضو كميسيون اجتماعي شوراي شهر خطاب به كساني كه هدف از تصويب طرح حضور 3نفر از اعضاي شوراي شهر در روزنامه همشهري را كنترل كيفي مطالب اين روزنامه قبل از چاپ اعلام كرده‌اند گفت: شوراي شهر نمي‌خواهد ركن2در مؤسسه همشهري ايجاد كند. وي افزود: روزنامه همشهري يك مؤسسه فرهنگي نيست، يك مؤسسه عظيم مالي است. سازمان آگهي‌هاي اين مؤسسه با پيمانكار بخش خصوصي قرارداد دارد كه جاي سؤال است كه با كدام مجوز به بخش خصوصي داده شده است. به گفته مختاباد همشهري 20تا 30پيوست دارد كه كاركرد شهري ندارند ضمن اينكه اين روزنامه بخشي از وظايف خود را درباره شهر تهران اصلا انجام نمي‌دهد.

اين عضو شوراي شهر گفت: ما مي‌خواهيم اين روزنامه خودسانسوري نكند و حتي از شوراي شهر و شهرداري بتواند انتقاد كند و به معني واقعي چشم و گوش شوراي شهر و شهرداري تهران باشد و نظرات انديشمندان و صاحب‌نظران مخالف و موافق را در مورد پروژه‌هاي شهري منعكس و اذهان مردم را روشن كند. وي دربخش ديگري از اظهارات خود بااشاره به اينكه در شوراي شهر حتي براي سازمان پسماند نيز ناظر مي‌فرستيم، گفت:

در سالي كه از سوي رهبر معظم انقلاب سال فرهنگ نامگذاري شده، آيا اصلي‌ترين پايگاه فرهنگي و اطلاع‌رساني شهرداري بايد به فراموشي سپرده شود؟ مختاباد وظيفه شوراي شهررا نظارت بر همه اركان شهر تهران دانست و گفت: چه‌كسي گفته كه ما سانسورچي هستيم؟ اين تهمت است. اين عضو كميسيون فرهنگي شوراي شهر بابت كنار‌گذاشته‌شدن خبرنگاران برجسته همشهري كه سال‌ها در زمينه خبرنگاري فعاليت كرده‌اند انتقاد كرد و در ادامه به مصاحبه سخنگوي شوراي شهر با يكي از خبرگزاري‌ها اشاره كرد كه رويكرد طراحان نظارت بر روزنامه همشهري را قرون وسطايي اعلام كرده بود.

دخالت در محتوا وظيفه شوراي نظارت بر مطبوعات

در پاسخ به اين اظهارات تقي‌پور سخنگوي شوراي شهر به‌كاربردن چنين اصطلاحي را تكذيب كرد و گفت: من اصلا از قضيه اين طرح بي‌اطلاع بودم و خطاب به خبرنگاري كه ازمن دراين باره سؤال كرد گفتم كه اگر منظور از نظارت مديريتي است حتما شورا نظارت دارد و مصوبه جديدي هم لازم نيست ولي اگر منظور از نظارت، دخالت در محتواي مطالب است طبيعي است كه به شوراي شهر ارتباطي ندارد و اصولا ما در كشور شوراي نظارت بر مطبوعات داريم. تقي پور ادامه داد:‌ اينكه ناظرين شوراي شهر از روزنامه همشهري بخواهند از اين و ‌آن انتقاد كند ما چنين تكليف يا دخالتي نمي‌توانيم بكنيم.

پرويز سروري، رئيس كميسيون نظارت شوراي شهر نيز در پاسخ به اظهارات مختاباد در مورد لزوم نظارت بر روزنامه همشهري گفت: اين سخنان هرچند كه روكشي زيبا داشت اما بر دغدغه‌هاي ما افزود و متوجه شديم كه منظور طراحان اين طرح دخالت در محتوا و ايجاد محدوديت و قراردادن رسانه دريك خط مشخص است.

وي نگراني خود را بابت دخالت در كار اجرايي روزنامه همشهري ابراز داشت و گفت: نمايندگان مجلس نيز لابد بايد از اين به بعد براي روزنامه ايران ناظر بفرستند چون اين روزنامه هرچه بخواهد در تأييد دولت مي‌نويسد. در همين هنگام محسن پيرهادي سخنگوي كميسيون نظارت شوراي شهر نيز گفت: براي اطلاع خبرنگاران لازم است فيلم جلسه غيرعلني يكشنبه گذشته به نمايش درآيد تا متوجه شوند كساني كه امروز ژست روشنفكري و آزادي خواهي گرفتند و خود را مخالف دخالت در محتواي مطالب همشهري نشان دادند آن روز چه سخناني در لزوم دخالت درمحتواي اين روزنامه گفتند.

احمد مسجد جامعي رئيس شوراي شهر نيز با ابراز تعجب و گلايه از اينكه يك خبرگزاري رعايت احترام و حريم و حدود سخنگوي شوراي شهر را نكرده،گفت: سخنگوي شوراي شهر جايگاه و خاستگاهش مربوط به كل شوراست.رئيس شوراي شهر تهران درعين حال روزنامه همشهري را به‌عنوان يك سرمايه اجتماعي و برخوردار از ظرفيت‌هاي ملي دانست و گفت: رويكرد اين روزنامه اجتماعي است و به‌دليل همين رويكرد با استقبال عمومي مواجه شد و بعد از آن هم نيازمندي‌هاي آن شكل گرفت اما طبعا هرچه به سياست نزديك شود تأثيرگذاري خود را از دست مي‌دهد.

از نظر مسجد جامعي در زمان مديريت پيشين شهرداري 3 نفر از اعضاي شوراي شهر (كاشاني، دانشجو، خسروي وفا) در اين رسانه حضور داشتند و اين امر جديدي نيست اما چون در شوراي شهر سوم ادامه نيافت در شوراي شهر چهارم براي تقويت مصوبه قبلي مجددا طرح حضور ناظريني از شوراي شهر در اين رسانه تصويب شد.

تأكيد رئيس شوراي شهر اين بود كه هيچ‌كس از اعضاي شوراي شهر حاضر نيست كه نوع و مطالب اين روزنامه را قبل از چاپ ببيند يا درباره آن اظهارنظر كند. محمد حقاني، رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر نيز ازيكي از روزنامه‌هاي كشور بابت چاپ مطلبي كذب به نقل از وي انتقاد كرد و گفت:‌ اين روزنامه در مورد غيرت ديني از قول من نوشته كه غيرت ديني شهرداري بايد بابت قرارداد با بابك زنجاني به خطر بيفتد كه من شديدا آن را تكذيب مي‌كنم. چنين حرفي نزدم و جز در مورد مسائل محيط‌زيستي و صيانت از باغات و بوستان‌ها اظهارنظرهاي ديگري نمي‌كنم. ديروز همچنين اقبال شاكري عضو كميسيون عمران و حمل ونقل شوراي شهر از شهرداري تهران بابت عملكردش در ايام‌ماه مبارك رمضان و برگزاري نماز باشكوه عيد سعيد فطر تقدير كرد.

تقدير از فعالان فعاليت‌هاي قرآني

شوراي اسلامي شهر تهران از 5مدير فعال در امر ترويج فعاليت‌هاي قرآني در‌ ماه مبارك رمضان تقدير كرد. احمد مسجدجامعي با اشاره به فعاليت‌هاي‌ماه مبارك رمضان ضمن تقدير از شهرداري تهران گفت: براي نخستين‌بار در اين‌ ماه وزارت ارشاد، سازمان اوقاف، خبرگزاري قرآن، شهرداري تهران و سازمان تبليغات اسلامي با هم همكاري‌هاي مشترك داشتند كه شروع آن از ايام فاطميه در نوروز بود و در ايام‌ماه مبارك رمضان نيز ادامه يافت به‌نحوي كه نمايشگاه قرآن امسال را به‌نحوي قاعده مند و در پشتيباني از يكديگر به اجرا درآوردند.مسجدجامعي افزود:

در ‌ماه مبارك رمضان وزارت ارشاد در فضاي ملي و شهرداري تهران درسطح مناطق و 374محله برنامه‌ها را ساماندهي كرده و الگوي نمايشگاه قرآن را احيا كرد، ضمن اينكه فضاي شبانه تهران احيا و الگوي مناسبي براي استفاده از اوقات فراغت مهيا شد. بنابراين گزارش در ادامه جلسه ديروز شوراي شهر از حجت‌الاسلام والمسلمين حشمتي معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد، حجت‌الاسلام والمسلمين محمد‌زاده رئيس اوقاف تهران، حجت‌الاسلام والمسلمين امرودي معاون اجتماعي فرهنگي شهرداري تهران، برزين ضرغامي مديركل ارشاد تهران و قائم‌مقام نمايشگاه قرآن و حميد صابر فرزام مديرعامل خبرگزاري قرآني (ايكنا) به‌عنوان مديران فعال در امر ترويج فعاليت‌هاي قرآني تقدير شد.

کد خبر 267903

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha