سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۴
۰ نفر

به‌رغم افزایش آمار ابتلا به بیماری سرطان در ایران، پزشکان راهکارهای ساده‌ای بر پایه پیروی از الگوی زندگی سالم و افزایش فعالیت‌های بدنی را توصیه می‌کنند که درصد احتمال ابتلا به این بیماری را به اندازه قابل توجهی کاهش می‌دهد.

به گفته ايرج خسرونيا رئيس جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران آمار مرگ‌ومير بر اثر سرطان در ايران بالاتر از كشورهاي پيشرفته دنياست. محققان حوزه سرطان، سرطان‌هاي سينه در زنان و معده در مردان را از شايع‌ترين انواع سرطان در ايران اعلام مي‌كنند. عوامل زمينه‌ساز بيماري سرطان معده عبارت از سابقه راديوتراپي معده، مصرف زياد و طولاني‌مدت غذاهاي كنسروشده، غذاهاي دودي، غذاهاي داراي مواد نگه دارنده و غذاهاي مانده است.

نكته قابل توجه اينكه سرطان معده با توجه به پيشرفت بهداشت و الگوي تغذيه‌اي در كشورهاي توسعه‌يافته به ميزان قابل توجهي كاهش يافته و اين در حالي است كه اين بيماري در كشورهاي درحال توسعه، شاهد افزايش بوده است. همچنين ناهيد نفيسي متخصص جراحي و فلوشيپ جراحي سرطان سينه و پژوهشگر مركز تحقيقات سرطان در اين‌باره به ايرنا گفت: سرطان سينه در زنان و سرطان‌هاي معده، روده بزرگ و پروستات در ميان مردان از شايع‌ترين سرطان‌ها در ايران است كه سالانه بين 8تا 9هزار مورد جديد سرطان سينه در كشور تشخيص داده مي‌شود.

بسياري از سرطان‌ها قابل پيشگيري‌اند و تعداد زيادي از آنها درصورت تشخيص بموقع در مراحل ابتدايي قابل درمان خواهند بود. تنها كافي است توصيه‌هاي غذايي و ورزشي پزشكان را به‌كار ببنديم.كم تحركي، مصرف سيگار و دخانيات، پيروي از رژيم غذايي چرب و افزايش وزن، استفاده از غذاهاي آماده و بي‌توجهي به ورزش از مهم‌ترين عوامل بروز سرطان درميان ايراني‌هاست.

عليرضا فروتن متخصص جراحي عمومي و عضو هيأت علمي مؤسسه تحقيقات، آموزش و درمان سرطان به راهكارهاي پيشگيري از ابتلا به سرطان اشاره كرد. به گفته وي عوامل مرتبط در بروز سرطان به 2دسته اجتناب پذير و اجتناب‌ناپذير همچون عوامل ژنتيك تقسيم مي‌شوند و عوامل محيطي، تغذيه و سبك زندگي نيز جزو دسته نخست محسوب مي‌شوند كه فرد، نقشي اصلي در چگونگي به‌كار گرفتن آنها دارد.

مديركل انجمن كمك به بيماران سرطاني ايران نيز «خود مراقبتي» را مهم‌ترين راهكار پيشگيري از ابتلا به بيماري سرطان عنوان مي‌كند. به گفته حريري نگه‌داشتن بدن در بهترين وضعيت، افزون بر مقاوم ساختن بدن در برابر انواع بيماري‌ها، سرطان را نيز از آن دور خواهد ساخت. به گفته دكتر ناهيد نفيسي پزشك جراح و پژوهشگر مركز تحقيقات سرطان، خانم‌هاي 30 و 40ساله پس از رسيدن به اين سن بايد هر چند‌ماه يك‌بار براي بررسي سرطان‌هاي سينه و دهانه رحم به پزشك مراجعه كنند. بر همين اساس آقايان نيز پس از گذراندن سن 50سالگي براي معاينه‌هاي دوره‌اي روده بزرگ و پروستات بايد به مراكز تشخيصي و آزمايشي مراجعه كنند.

کد خبر 267885

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha