سانحه هوایی در آسمان اوکراین موجب شد تا ایرلاین‌های خارجی به‌دنبال مسیرهای امن برای هواپیماهای خود باشند به همین دلیل حجم درخواست ایرلاین‌ها برای پرواز از آسمان ایران به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

نقشه

ايجاد برخي ناآرامي‌ها در عراق به واسطه فعاليت‌هاي گروه موسوم به داعش نيز موجب شده تا شركت‌هاي هواپيمايي بين‌المللي مسير حركت پروازهاي خود را به جاي آسمان عراق از آسمان ايران انجام دهند. اين موضوع درآمدهاي ارزي كشور را نيز افزايش داده است چراكه ايرلاين‌ها براي عبور هواپيماهاي خود بايد مبلغي به شركت فرودگاه‌هاي ايران پرداخت كنند.

معاون شركت فرودگاه‌ها با اشاره به موقعيت بسيار مطلوب آسمان ايران براي عبور ايرلاين‌هاي خارجي و درآمدزايي مناسب ارزي براي كشور، از درخواست شركت‌هاي هواپيمايي خارجي براي عبور از فضاي ايران خبر داد.

ابراهيم شوشتري به فارس گفت: تا پيش از اين روزانه در 24ساعت 495پرواز از آسمان كشور و فضاي كشور استفاده مي‌كرد كه اين رقم در چند روز اخير به 631پرواز رسيده است كه در طول تاريخ بي‌سابقه بوده است‌.وي يادآور شد: اين ركورد نشان‌‌دهنده اين است كه امنيت فضايي آسمان ايران خوب و مطلوب است و به همين دليل پروازهاي زيادي روزانه در آسمان ايران انجام مي‌گيرد. شوشتري با بيان اينكه معدل پروازها در‌ماه گذشته 495پرواز ‌در حوزه over fly (بالاسر) بوده است، ادامه داد:

‌درصورت توزيع مناسب پروازها در طول شبانه‌روز، آسمان ايران ظرفيت پذيرش 750پرواز عبوري در روز را دارد. پرواز‌هاي عبوري از فضاي كشور بستري براي كسب درآمدهاي ارزي است. ضمن آنكه شركت فرودگاه‌هاي كشور مي‌تواند از اين منابع در راستاي بهسازي فرودگاه‌ها كه هزينه كلاني را مي‌طلبد، اقدام كند. به گفته اين مقام مسئول، بايد طي فعاليت‌هاي تخصصي فضا را طوري فراهم كرد تا به افزايش پروازهاي عبوري از آسمان كشور و ارزآوري بيشتر بينجامد، زيرا افزايش پرواز‌هاي عبوري از آسمان يك كشور به اعتبار آن كشور مي‌افزايد.

معاون عمليات هوانوردي شركت فرودگاه‌هاي كشور با اشاره به رايزني‌هاي مستمر با ستاد كل نيروهاي مسلح گفت: در حوزه‌هاي مختلف در حال رايزني هستيم كه بتوانيم از اين موقعيت خدادادي و وضعيت جغرافيايي مطلوب كشور بهترين استفاده را داشته باشيم تا پروازهاي عبوري بيشتري را جذب كنيم. بخشي از اين رايزني‌ها شامل «ساماندهي راه‌هاي هوايي» و «ايجاد مسيرهاي مستقيم موازي» است.

کد خبر 267776

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha