روند نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی با ۳میلیون تومان پول نقد و ۲۰میلیون وام ازسر گرفته می‌شود.

تاکسی

براساس آخرين اخبار، سود وام تسهيلات نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده از 22درصد به 15درصد كاهش يافته است. علاوه بر نوسازي ناوگان تاكسيراني كه از سوخت‌هاي فسيلي بهره مي‌برند، استفاده از خودروهاي هيبريدي در ناوگان تاكسيراني نيز باعث صرفه‌جويي در مصرف سوخت، كاهش آلودگي هوا و همچنين بهبود خدمات‌رساني به شهروندان خواهد شد.

به گفته ميثم مظفر، مديرعامل سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران، وضعيت نابسامان تاكسي‌هاي فرسوده تهران در شرايطي است كه در حال حاضر بيش از 17هزار تاكسي فرسوده در شهر تهران وجود دارد و بخشي از آنها بيش از 10سال از عمرشان مي‌گذرد؛ ضمن آنكه پيمايش تاكسي‌ها بيشتر از خودروهاي شخصي است و امكان دريافت معاينه فني را به سرعت از آنها سلب مي‌كند.

سازمان تاكسيراني بحث نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده تهران را به 2شيوه كاري پيگيري مي‌كند؛ در سطح اول طبق توافقي كه با ستاد حمل‌ونقل و سوخت كشور صورت گرفته، نوسازي 4هزار تاكسي در گام اول به مرحله اجرايي رسيده است. در اين زمينه اتفاق مثبت اينكه شركت ايران‌خودرو توليد سمند EF7 را با شرايط خاص تقبل كرد كه اين خودرو با موتور پايه گازسوز و با مدل93 تحويل تاكسيرانان مي‌شود. در حال حاضر هزاران دستگاه تاكسي با شرايطي كه ذكر شد براي شهر تهران توليد و در پاركينگ‌ها دپو شده است.

اتفاق خوب ديگر اينكه با عامليت بانك صادرات، شرايط مالي و تسهيلات بانكي بسيار خوبي براي تبديل به احسن اين 4هزار تاكسي به‌وجود آمده است. به اين ترتيب كه قيمت يك تاكسي براي تاكسيران در سال 93 چيزي در حدود 28ميليون و 500هزار تومان محاسبه شده و از اين مبلغ بانك صادرات 20ميليون تومان را به‌صورت وام 15درصد بهره در اختيار تاكسيران‌ها قرار مي‌دهد.
از طرف ديگر مراكز اسقاط و ارگان‌هاي ذيربط براساس رايزني‌هاي صورت‌گرفته، بابت گواهي اسقاط مبلغ 5ميليون و 300هزار تومان محاسبه و پرداخت خواهد شد. به اين ترتيب رانندگان تاكسي با پرداخت حدود 3ميليون تومان مي‌توانند تاكسي جديد را تحويل بگيرند. درعين‌حال از تاريخ 20تيرماه 93 برابر بخشنامه بانك مركزي مقرر شده بود تا سود وام بانك‌ها از 15درصد به 22درصد افزايش پيدا كند به همين دليل به‌مدت 2هفته پرداخت وام‌هاي نوسازي به تاكسي‌ها متوقف شد.

اما با پيگيري‌هاي انجام شده براي رفع اين مشكل و رايزني‌هايي كه سازمان تاكسيراني و ستاد نوسازي خودروهاي فرسوده با بانك صادرات به‌عنوان بانك عامل انجام داده، مقرر شد تا سود وام نوسازي تاكسي‌ها كه توسط اين بانك اعطا مي‌شود، مانند قبل با سود 15درصد محاسبه شود.

11درصد تاكسي‌ها كاملاً فرسوده‌اند

ابوالفضل قناعتي، عضو كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي اسلامي شهر تهران درباره استفاده از خودروهاي هيبريدي در ناوگان تاكسيراني تصريح كرد كه سياست مشترك دولت و مديريت شهري اين است كه تا جاي ممكن به‌منظور صرفه‌جويي در مصرف سوخت و كاهش آلودگي هوا به سمت استفاده از خودروهاي هيبريدي و موتورسيكلت‌هاي برقي حركت كنيم. در اين خصوص جلساتي از سوي معاونت حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران با شركت‌هاي مرتبط برگزار شده است.

وي با اشاره به اينكه قيمت خودروهاي هيبريدي بالاست و بدون كمك و سرمايه‌گذاري دولت، استفاده از اين خودروها در ناوگان تاكسيراني امكان‌پذير نخواهد بود، اظهار كرد: البته با درنظر گرفتن هزينه بسيار كمتر سوخت مصرفي خودروهاي هيبريدي در مقابل خودروهاي بنزيني، اين سرمايه‌گذاري در مدت زماني محدود بازمي‌گردد. در حال حاضر 80هزار دستگاه تاكسي در حال خدمات‌رساني به شهروندان تهراني هستند كه از اين تعداد 8800دستگاه يعني 11درصد كاملاً فرسوده‌اند و نياز به نوسازي دارند و تعويض 4هزار دستگاه از آنها در قبال تحويل تاكسي فرسوده در دستور كار قرار دارد.

کد خبر 267636

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha