دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۹
۰ نفر

دکتر غلامرضا کردافشاری: ابتلا به بیماری‌های قلبی و مرگ‌ومیرهای ناگهانی و تدریجی در اثر آنها، یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها و انواع مرگ‌ومیر در جهان است که متأسفانه، این روزها سن ابتلا آنها هم به‌شدت پایین آمده است.

دکتر غلامرضا کردافشاری

شايد بتوان گفت تغيير الگوهاي غذايي، كاهش تحرك روزانه و به‌طور كلي، تغيير سبك زندگي و ماشيني شدن آن، نقشي اساسي در افزايش ناراحتي‌ها و سكته‌هاي قلبي در دنياي امروز ما دارد.

از نظر دانشمندان و بزرگان طب سنتي ما همچون بوعلي سينا و زكرياي رازي، قلب يكي از مهم‌ترين اعضاي بدن است. حتي در منابع طب سنتي ايران از اين عضو حياتي با عنوان «رئيس بدن» يادشده است. از اين رو، نكات زيادي در طب سنتي براي حفظ سلامت و تقويت قلب براي پيشگيري از بيمار‌شدن آن و ابتلا به سكته‌هاي قلبي به‌خصوص در سنين پايين، وجود دارد. مثلا ما بايد براي حفظ سلامت قلب‌مان از استنشاق بوهاي ناخوشايند پرهيز كنيم و در عوض، گياهان و ميوه‌هاي خوشبو مثل گل سرخ، شكوفه سيب، سيب، به، عنبر، مشك، گلاب يا تخم گشنيز را ببوييم. بهتر است بدانيد كه منفعت بوييدني‌ها، به‌سرعت به قلب مي‌رسد. پرهيز از عصبانيت، خشم و استرس هم راه ديگري براي آرامش و سلامت قلب است.‌ماه رمضان، بهترين فرصت براي آرام كردن قلب با نزديك‌تر شدن به معبود الهي است.

از طرف ديگر، افرادي كه مي‌خواهند قلب سالم‌تري داشته باشند بايد از دوران جواني به نوع غذايي كه مي‌خورند، توجه كنند. به‌طور مثال، مصرف گوشت‌هاي لطيف‌تر مانند گوشت ماهي، بره بدون چربي يا جوجه مرغ كه سريع در بدن هضم مي‌شوند، براي سلامت قلب بهترند. به‌علاوه، در طب سنتي آمده است كه خوردن قلب حيواناتي كه به‌طور معمول از گوشت آنها هم استفاده مي‌شود، مي‌تواند شادي و نشاط را براي فرد مصرف‌كننده به‌همراه بياورد و براي سلامت قلب او هم مفيد باشد. قرار دادن سبزي‌هاي خوشبو مانند نعنا، ريحان و گشنيز در رژيم غذايي روزانه هم باعث تقويت قلب مي‌شود. از منظر طب سنتي، ميوه‌هايي مانند سيب، گلابي، به، انار، ليمو، نارنج، بالنگ، تمر هندي و آناناس، علاوه بر دارا بودن ويتامين‌ها، املاح و آنتي‌اكسيدان‌هاي فراوان، براي تقويت و حفظ سلامت قلب هم بسيار مفيد هستند و از اين رو، توصيه به مصرف آنها براي تمام گروه‌هاي سني و جنسي مطرح است. اگر سيب با گلاب مصرف شود، كمك زيادي به تقويت قلب مي‌كند. از نظر طب نوين هم مصرف سيب و آب سيب باعث كاهش چربي بد خون يا همان LDL مي‌شود و از اين طريق ريسك ابتلا به ناراحتي‌هاي قلبي را كاهش مي‌دهد. گلابي شيرين و رسيده هم تعديل‌كننده خون است و با كاهش كلسترول خون، از بروز بيماري‌هاي قلبي پيشگيري مي‌كند.

 

کد خبر 266495

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha