همشهری آنلاین: ۱۰۸ نفر از پژوهشگران بین‌المللی ایدز که با پرواز MH۱۷ خطوط هوایی مالزی عازم کنفرانسی در استرالیا بودند، در سقوط این هواپیما کشته شدند.

joep lange

به نوشته دیلی‌تلگراف هواپیمالی مالزیایی که در اثر اصابت موشک زمین به هوا سقوط کرد، حامل بیش از ۱۰۰ نفر از برجسته‌ترین کارشناسان ایدز جهان- از جمله یوپ لانگ (Joep Lange)، یکی از پژوهشگران برجسته و فعالان انسان‌دوست در حوزه ایدز - بود که برای کنفرانس بین‌المللی ایدز ۲۰۱۴ عازم ملبورن استرالیا بودند.

این قربانیان شامل کارکنان سازمان جهانی بهداشت و پژوهشگران پزشکی، کارکنان و فعالان بهداشتی می‌شوند که قرار بود در بیستمین کنفرانس بین‌المللی ایدز شرکت کنند. تصور می‌شود که گلن تامس مشاور رسانه‌ای سازمان جهانی بهداشت در ژنو نیز در میان کشته شدگان باشد.

lange۳

دکتر لانگ، پژوهشگر هلندی که به همراه همسرش ژاکلین وان تونگرن، در میان مسافران هواپیمای مالزیایی بود، رئیس پیشین جامعه بین‌المللی ایدز بود و سابقه‌ای ۳۰ ساله در پژوهش درباره HIV داشت. او بیش از ۳۵۰ مقاله در این حوزه تالیف کرده بود و یکی از پیشگامان در پیکار برای در اختیار قرار دادن درمان‌های ارزان‌قیمت برای ایدز در سراسر آسیا و افریقا بود.

مرگ دکتر لانگ به رشته‌ای از تسلیت‌ها و گرامیدا‌شت‌ها در رسانه‌های اجتماعی انجامید.

«سازمان ایدز ملل متحد» (UNAIDS) نیز با صدور بیانیه‌ای از دست رفتن مصیبت‌بار جان مسافران هواپیمایی مالزیایی که بسیاری از آنها نمایندگان عازم شرکت در کنفرانس بین‌المللی ایدز در استرالیا بودند، تکان‌دهنده خواند.

به گزارش ای بی سی نیوز ترور استراتونِ پژوهشگر کانادایی ایدز که در کنفرانس استرالیا حضور دارد، در این باره گفت: »این افراد شامل برخی از برجسته‌ترین پژوهشگران ایدز بودند که برای مدت‌های طولانی در این زمینه فعال بودند و ما را به ساختن واکسن و علاجی برای ایدز نزدیک کرده بودند.»

پروفسور ریچار بوید، رئیس آزمایشگاه‌های ایمنی‌شناسی و سلول‌های بنیادی در دانشگاه موناش استرالیا نیز گفت بسیاری از مهمترین رهبران پیکار با HIV در این هواپیما بودند.

او گفت: «کشته شدن این افراد پیامدهایی جهانی خواهد شد، زیرا هر بار که شما رهبری در هر حوزه‌ای را از ست می‌دهد، تاثیری به جای می‌گذارد. این دانش غیرقابل‌جایگزینی است.»

او افزود: «ما رهبرانی جهانی و نیز جوانانی هوشمند را از دست داده‌ایم که در حال برآمدن بودند. این ضایعه‌ای هولناک است.»

مرگ دکتر لانگ به رشته‌ای از تسلیت‌ها و گرامیدا‌شت‌ها در رسانه‌های اجتماعی انجامید.

کد خبر 266220

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha