همشهری‌آنلاین: کتاب گرافیک خبری و اطلاع رسان نوشته دکتر یونس شکرخواه و مریم سلیمی تا پایان تیر ماه از سوی انتشارات دفتر مطالعات رسانه‌ها منتشر می‌شود.

مسوول انتشارات دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در گفت وگو با ایبنا با اعلام این خبر توضیح داد: این اثر استخراجی از دو رساله دانشگاهی است و در پنج فصل مختلف، به معرفی دقیق و کامل از مفاهیم گرافیک خبری و اطلاع‌رسان و همچنین کاربرد آنها می‌پردازد.

شبنم یونسی‌خواه ادامه داد: گرافیک اطلاع رسان که در ایران از آن با نام اینفوگرافیک، داده نما یا گرافیک اطلاعاتی یاد می‌شود، نمایشگر بصری اطلاعات است که از توان ارایه حجم بالایی از اطلاعات در یک فضای محدود بهره می‌برد.

وی با بیان این که در این کتاب توضیحات کاملی درباره انواع گرافیک اطلاع رسان به مخاطبان ارایه می‌شود عنوان کرد: این نوع گرافیک از نظر ماهیت محتوایی و اهداف تولید شامل گرافیک فوری یا خبری و گرافیک غیرفوری و غیرخبری است. گرافیک اطلاع رسان و خبری دارای کاربردهای بسیاری هستند که عمده این بهره‌گیری ریشه در قابلیت‌های این گرافیک به ویژه در حوزه مطبوعات دارد.

یونسی‌خواه با اشاره به فصول پنجگانه این کتاب توضیح داد: در نخستین فصل کتاب به رابطه بین رسانه و گرافیک، در فصل دوم به ذکر تفاوت بین اطلاع و خبر و نیز چگونگی ارایه اخبار و اطلاعات در رسانه و در فصل سوم و چهارم به گرافیک های اطلاع رسان و خبری، مفاهیم و انواع پیشینه در جهان و ایران و ویژگی‌ها و تفاوت‌ها پرداخته شده است.

به گفته وی، فصل پنجم کتاب نیز درباره تبیین کاربرد و الزامات تهیه و تولید گرافیک‌های خبری و اطلاع رسان و نیز طرح پیشنهادهایی برای افزایش و کاربرد و بهره گیری از آن‌ها به ویژه در ایران پرداخته می شود و در بخش پیوست ها نیز دانشگاه ها، مراکز و انجمن ها، کتاب ها، سایت ها و نمونه های موفق مرتبط اختصاص یافته است.

یونسی خواه با بیان این که پیش بینی می شود کتاب تا پایان تیر ماه منتشر شود، یادآور شد: در این کتاب از منابع مختلف چاپی، دیجیتال و آنلاین به زبان‌های اسپانیایی و انگلیسی، همچنین از دیدگاه های نوین نظری و آرای صاحبنظران جهانی حوزه گرافیک اطلاع‌رسان و خبری استفاده شده است.

  • شش کتاب جدید برای چاپ

مسوول انتشارات دفتر مطالعات رسانه ها همچنین از انتشار شش کتاب جدید نیز خبر داد و گفت: کتاب‌های کارکردهای رسانه‌ای تلفن همراه ترجمه احسان موحدیان، رسانه‌های جدید و آینده نگری نظارت الکترونیکی نوشته دکتر امیدعلی مسعودی، مقالات تالیف اردشیر زابلی زاده، وضعیت رسانه‌های جمعی در جریان مخاصمات بین المللی اثری از ستاره سائدی ، مسوولیت مدنی رسانه‌ها نوشته اکبر صحرانورد و ارتباطات بین المللی تداوم و تغییر در این فهرست قرار دارند.

وی افزود: تمام این کتاب ها در فهرست انتشار قرار دارند و علاوه بر چاپ کاغذی، نسخه الکترونیکی این آثار در قالب ebook نیز برای دسترسی بهتر مخاطبان و پژوهشگران به صورت همزمان منتشر خواهد شد.

یونسی خواه با اشاره به انتشار برخی کتاب های این انتشارات در قالب ebook، یادآور شد: کتاب‌های انتقال پیام ترجمه اردشیر زابلی‌زاده، اصول حقوق ارتباطات در اسلام (با مروری تطبیقی بر قواعد بین المللی) نوشته محمدآدمی ابرقویی، وطن، خاک، امنیت (تصویرپردازی جوامع مسلمان در هالیوود) با ترجمه عبدالله بیچرانلو، بخش خبر و سبک نگارش ترجمه قاسم فرج اللهی، ارتباطات رسانه‌ای بین‌المللی در عصر جهانی ترجمه جواد وندنوروز، قدرت ارتباطات ترجمه مهدی آذری، خبر تالیف دکتر یونس شکرخواه نیز در فهرست کتاب‌های ebook قرار دارند.

به گفته وی، کتاب‌هایی که در قالب ebook منتشر می‌شوند، نسخه چاپی ندارند و تا پایان تیر ماه امسال فقط در قالب نسخه الکترونیک منتشر خواهند شد.

کد خبر 266027

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha