یکشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۹
۰ نفر

گروه سلامت: انتخاب یک قاب مناسب و استاندارد شاید مساله‌ای باشد که اغلب کسانی که اقدام به خرید عینک می‌کنند، نسبت به آن بی‌توجهند.

برای اکثر ما کافیست که فکرکنیم فریم انتخابی با فرم‌ صورتمان سازگار است و این مساله مثلا هنگام انتخاب عینک آفتابی بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

دکتر ابراهیم جعفر‌زاده‌پور، عضو هیات علمی‌ گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد خرید یک عینک با فریم استاندارد مخصوصا برای کودکان در این گفتگو توضیح می‌دهد.

  • آقای دکتر، انتخاب یک فریم مناسب اصلا اهمیتی دارد‌؟

فریم عینک از چند نظر حائز اهمیت است. در ابتدا، نکته مهم این است که یک فریم مناسب باید شیشه یا لنز عینک را در فاصله مقتضی نسبت به چشم قرار دهد.

دوم این که عدسی که در فاصله مشخص قرار داده می‌شود، باید انحنایی متناسب با جهت‌های مختلف حرکت چشم داشته باشد.

همچنین عدسی باید این توانایی را داشته باشد که با توجه به حرکات فرد بتواند از دوام و استحکام برخوردار باشد و بتواند به زیبایی صورت فرد اضافه کند. تمام این پارامترها به انتخاب یک عینک مناسب کمک می‌کند.

  • به طور کلی در حال حاضر چند نوع فریم و با چه ویژگی‌هایی وجود دارد؟

در مورد ساختار عینک، فریم‌هایی که وجود دارند به دو دسته فلزی و غیر‌فلزی تقسیم می‌شوند. فریم‌های فلزی از آلیاژهای مختلف هماهنگ با بدن که باید سبک و مقاوم باشند انتخاب می‌شوند.

این فریم‌ها نباید اثرات سمی در هنگام ترشح عرق داشته باشند و تغییر رنگ هم نباید بدهند. فریم‌های غیر‌فلزی هم از ترکیب‌های سلولزی یا پلیمری ساخته می‌شوند و می‌توانند در عین ظرافت سطح خوبی برای عدسی فراهم کنند.

این فریم‌ها تنوع زیادی هم دارند و از عوارض کمتری نسبت به فریم‌های فلزی برخوردارند. ولی در اثر مرور زمان این فریمها خشک می‌شوند و ترک خورده و می‌شکنند.

  • شما کدامیک از این فریم‌ها را برای کودکان پیشنهاد می‌کنید؟

برای کودکان ما فریم‌های غیر‌فلزی را توصیه می‌کنیم چون احتمال آسیب‌ رسیدن به پوست و چشم در اثر سوانح در این فریم‌ها کمتر است.

  • و فریم انتخابی نسبت به فرم صورت چه ویژگی‌هایی را باید داشته باشد؟

این نکته بسیار مهم است که  در هنگام انتخاب فریم، قسمت بالای فریم با لبه تحتانی ابرو مماس باشد و قسمت تحتانی فریم قسمت تحتانی چشم را بپوشاند. همچنین در دو طرف چشم با بینی و گیجگاه پوشش کافی را ایجاد کند.

دسته‌های فریم نباید دو طرف گیجگاه را فشار دهند و طول دسته‌ها باید به شکلی باشد که در پشت گوش قرار گیرند. وقتی عدسی در داخل فریم قرار داده می‌شود، نباید در اثر فشارهایی کمتر از 3 نیوتون از جای خودش جابجا شود.

و برای کودکان این نیرو باید 10 نیوتن باشد. پس ثبات عدسی در فریم هم از نکات مهمی است که باید حتما مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 26601

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز