همشهری‌آنلاین: تهرانگردی این هفته رئیس شورای شهر با رنگ و بوی ماه مبارک رمضان به خیابان‌های ایران و امین‌حضور در منطقه ۱۲ اختصاص یافت و بازدید از حسینیه‌های قدیمی و برخی اماکن تاریخی آن این خیابان‌ها را در برگرفت.

احمد مسجد جامعی

این برنامه به مناسبت ولادت کریم اهل بیت(ع) از ساعت 22 شنبه‌شب آغاز شد و تا ساعت 2 بامداد ادامه یافت.

حیف است نام خادمان اهل‌بیت گمنام بماند

مسجد‌جامعی و گروه تهرانگردی ابتدا به حسینیه بیت الحسن رفتند و با خادمان این حسینیه دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار علی انسانی، شاعر اهل بیت(ع) و یکی از اعضای این حسینیه گفت: در این حسینیه 50 سال است که سالروز ولات امام حسن (ع) برگزار می‌شود و چراغ این مکان معنوی با همت و تلاش مردم جنوب شهر همیشه روشن نگه داشته شده است.

وی در پایان با تمجید از شخصیت مسجد جامعی گفت: احمد مسجد جامعی دریایی از ذوق و علم؛ و علاقه مند به اهل بیت (ع)و سنت‌های آیینی است.

رئیس شورای شهر تهران نیز با تاکید بر تلاش برای حفظ نام و یاد خادمان اهل بیت(ع) گفت: حیف است نام هایی که در این حسینیه و سایر حسینیه های قدیمی تهران خدمت کرده اند، گمنام بمانند. باید برای زنده نگه داشتن یاد آنها تلاش کرد.

رئیس شورای شهر تهران، سپس در مراسم جشن ولادت امام حسن مجتبی (ع) در حسینیه پیر عطا شرکت کرد. وی در حاشیه این مراسم گفت: سابقه این هیئت به یکصدسال پیش برمی گردد ؛ زمانی که در بقعه پیرعطا واقع در محل عودلاجان تشکیل شد و بعدها در مکان فعلی ادامه یافت.

هفت سید بانی یک حسینیه

تهرانگردان سپس به حسینیه بنی فاطمه، واقع در خیابان امین حضور رفتند و با خادمان این هیئت و حسینیه گفتگو کردند.

تاریخ پایه گذاری این هیئت مربوط به دوران پهلوی اول است و بانیان آن هفت نفر از سادات تهران به نام های سید اکبر، سید جواد سالک‌فر؛ سید احمد، سید محمد و سید جواد زریباف، سید حسین شاهنگیان و حاج آقا میر، بودند. این هیئت در زمان قدیم از شب جمعه شروع می شد و تا شب شنبه ادامه داشت.

از نکات جالب توجه در این حسینیه نگهداری وسایل قدیمی مثل سماورها و قوری های قدیمی هیئت در قالب موزه ای کوچک و زیبا بود که توجه تهرانگردان را به خود جلب کرد.

طبق گفته های یکی از اعضا، در سال 1344 در کوچه عدسیان، خانه ای خریداری و مکان ابتدایی حسینیه در آن محل احداث می شود. اما پس از مدتی محل فعلی حسینیه که مربوط به وثوق الدوله بود خریداری و در 18 ماه با هزینه 4 میلیون و سیصد هزار تومان ساخته شد.
احمد مسجد جامعی در این بازدید اظهار داشت: روشن نگه داشتن چراغ این حسینیه ها کاری سخت اما دوست داشتنی است که خوشبختانه، اعضای این حسینیه این کار را به خوبی انجام داده اند.

حسینیه فاطمیون مقصد بعدی احمد مسجد جامعی بود. حسینیه ای که علاوه بر برگزاری جشن ها و عزاداری های اهل بیت(ع)، صندوق خیریه نیز دارد و در مواقع ضروری به کمک نیازمندان و مستمندان می شتابد. از نکات ویژه این حسینیه آن است که به گفته متولیان آن در اینجا مراسم ختم برگزار نمی شود و تنها در یکی دو مورد برای افراد خاصی مراسم ختم برگزار شده است که یکی از آنها شهید طهرانی مقدم است که به این حسینیه علاقه داشته و بر اساس وصیتش در این مکان برای آن شهید بزرگوار مراسم ختم برگزار شده است.

مسجد جامعی درباره این حسینیه تاکید کرد: این حسینیه در سال 1347 تاسیس و اساسنامه آن به وسیله سید محسن فاطمی، حقوقدانی که اساسنامه حسینیه ارشاد را نیز تنظیم کرده بود ، تنظیم می شود.

رئیس شورای شهر تهران پس از بازدید از چند حسینیه در خیابان ایران گفت: این حسینیه ها مسائل و مشکلاتی داشتند که برخی از آنها مربوط به شهرداری می شد و امیدوارم بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم.

مقصد بعدی احمد مسجد جامعی و همراهان، منزل شاعر و مداح اهل بیت مرحوم حاج محمد علامه بود.

وی پس از بازدید از کتابخانه شخصی این شاعر تاکید کرد: مرحوم علامه، از بزرگترین مداحان و شاعران تهران بودند که مجموعه شعری با نام هدیه مور و دو کتاب سفرنامه حج و شصت سال خدمت گذاری را به چاپ رساندند. باید از آثار به جای مانده از این دلسوخته اهل بیت به خوبی نگهداری شود.

همه چیز در موزه شهید رجایی آرام است

رئیس شورای شهر تهران و همراهان پس از بازدید از چند حسینیه در خیابان ایران، به سمت خانه شخصی شهید رجایی، که اینک به موزه تبدیل شده است، رفتند و از این مکان فرهنگی دیدن کردند و یاد و خاطره آن شهید بزرگوار را گرامی داشتند.

مسجد جامعی پس از این دیدار تصریح کرد: حدود دو هفته پیش خبری منتشر شد که از این موزه سرقتی صورت گرفته و به همین دلیل در این محل حاضر شدیم تا موضوع را از نزدیک پیگیر شویم.

وی ادامه داد: خوشبختانه چیز خاصی از منزل شهید رجایی به سرقت نرفته و با پیگیری نیروی انتظامی و بنیاد شهید، سه سارق این موزه دستگیر شده اند و در حال حاضر همه چیز در جای خودش قرار دارد و موزه دایر است اما لازم است سیستم های امنیتی و حفاظتی موزه تقویت شود.

بزرگداشت معلم پیشکسوت قرآن برگزار می شود

رئیس شورای شهر تهران، سپس به اولین دارالتحفیظ قرآن کریم در تهران رفت و با بانیان این مرکز دیدار و گفتکو کرد.
مسجد جامعی درباره این مرکز اظهار داشت: مجالس قرائت قرآن از سال 1331 در منزل آقای آقازاده سلطانی برگزار می شد و این مرکز در سال 1345، به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد.

وی افزود: در سال 1355، موسس دارالتحفیظ اولین کاروان قاریان ایرانی شامل هفده نفر را با مسئولیت آیت الله سبحانی به مکه اعزام کرد که از اعضای این کاروان می توان به قاریان مشهوری چون شهریار پرهیزگار، عباس میرداماد و آقای خرمیان اشاره کرد.
رئیس شورای شهر تهران، با اشاره به نقش مهم این مرکز در فراگیری قرآن کریم، خاطر نشان کرد: این مرکز تاثیرگذارترین مرکز به لحاظ سیستماتیک در زمینه قرآن کریم و به نوعی مهم ترین پایگاه قرآنی 50 سال اخیر ایران است.

مسجد جامعی همچنین با اشاره به نقش استاد ابراهیم مولایی در پرورش استعدادهایی چون استاد محمدرضا شجریان گفت: کلاس های قرائت، صوت و لحن استاد مولایی بیش از 6 دهه در تهران دایر بوده است و نظیر ایشان در ایران وجود ندارد. به همین دلیل ضمن آرزوی شفا و بهبودی برای ایشان، بنا داریم تا در سالروز ولادت امام رضا (ع)، مجلس بزرگداشتی را برای این استاد الاساتید قرآن برگزار کنیم.

رئیس شورای شهر تهران، سپس از بخش خواهران این مرکز نیز بازدید و از غفور آقازاده سلطانی، موسس و بانی دارالتحفیظ قدردانی کرد.
احمد مسجد جامعی و همراهان، همچنین با کسبه و اهالی محل گفتگو کردند. تهرانگردان در بخشی از این برنامه به کبابی حاج عبدالله، با سابقه یک قرن، رفتند. این کبابی هم اکنون در خیابان ایران فعال است و کباب های آن شهرت دارد.

دیدارهای دوره‌ای رئیس شورای اسلامی شهر تهران با عنوان کشف تهران هر هفته با هدف بازدید از هویت تاریخی، فرهنگی و آشنایی با مسائل و مشکلات مردم مناطق مختلف انجام می‌پذیرد که این هفته و در نیمه ماه مبارک با حال و هوایی معنوی به یکی از اصیل ترین و قدیمی ترین مناطق تهران اختصاص یافت و استثنائاً شنبه شب و در شب ولادت کریم اهل بیت(ع) برگزار شد.

کد خبر 265906

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha