سید محمد فخار: بهــره‌گیری از وسـایل حمل‌ونقل عمومی می‌تواند مــوجب صـــرفه‌جویی هنگفتی در هزینه ماهانه خانواده‌های تهرانی شود.

مترو

اگر 8.5 ميليون تهراني تنها يك‌ماه از حمل‌ونقل عمومي استفاده كنند، 510ميليارد تومان در هزينه‌هاي ماهانه شهروندان صرفه‌جويي خواهد شد. اين درحالي است كه حمل‌ونقل عمومي مي‌تواند موجب كاهش آلودگي‌هاي صوتي، هوا و افزايش سرعت حمل‌ونقل در شهر شود.

آنگونه كه سيدجعفر تشكري هاشمي، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران اعلام كرده، توسعه خطوط اتوبوسراني تندرو و گسترش خطوط مترو، نقش بسيار مهمي در كاهش مصرف سوخت دارند و به نسبت هر مسافري كه در هر سفر از مترو يا اتوبوس به جاي وسيله نقليه شخصي خود استفاده مي‌كند، حدود يك ليتر در مصرف سوخت صرفه‌جويي مي‌شود. صرفه‌جويي حداقل يك ليتري در مصرف سوخت در هر سفر شهري، از نتايج استفاده از وسايل نقليه عمومي به جاي وسيله نقليه شخصي است. بر مبناي عدد اعلام شده، درصورت استفاده از حمل‌ونقل عمومي سالانه 62 هزار ميليارد تومان از هزينه شهروندان كاسته مي‌شود.

هر روز در تهران به‌طور ميانگين 17ميليون سفر روزانه انجام مي‌شود كه از اين ميان، 22.3درصد سهم تاكسي و ون، سهم مترو 13.8درصد، اتوبوس و ميني‌بوس20درصد و سهم جابه‌جايي‌ها با وسايل نقليه‌شخصي 43.9درصد است. سهم سفر انواع خودروهاي شخصي در سال بيانگر ميزان بالاي تردد با وسايل شخصي در شهر تهران است، حال آنكه بيشترين آلودگي هواي پايتخت را نيز اين گروه دارند.

افزايش ظرفيت حمل‌ونقل عمومي

درصورت روي‌آوردن خانواده‌هاي‌پايتخت به حمل‌ونقل عمومي بايد ظرفيت حمل‌ونقل عمومي نيز افزايش يابد. در حال حاضر روزانه 7ميليون جابه‌جايي از طريق اتوبوسراني و مترو در تهران انجام مي‌شود كه با احتساب يك ليتر صرفه‌جويي در مصرف سوخت در هر سفر شهري و استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومي، هر روز 7ميليون ليتر و در هر هفته 50ميليون ليتر در مصرف سوخت صرفه‌جويي مي‌شود.

براساس زمانبندي اعلام شده از سوي مسئولان شهري قرار است 113واگن وارد خطوط متروي پايتخت شود. در بخش اتوبوسراني نيز با اعتبارات تخصيص داده شده از سوي شوراي اسلامي شهر، كار خريداري 450دستگاه اتوبوس در سال‌جاري در دستور كار قرار دارد تا بدين‌ترتيب بتوان ظرفيت جابه‌جايي حمل‌ونقل عمومي در تهران را افزايش داد.

سياست محوري مديريت شهري پايتخت استفاده از ظرفيت حمل‌ونقل عمومي به جاي استفاده از وسايل شخصي است. همچنين براي كاستن از آلودگي‌هاي زيست‌محيطي طرح جايگزيني وسايل نقليه برقي به جاي بنزيني در دستور كار قرار گيرد.ورود موتورسيكلت‌هاي برقي و تاكسي‌هاي هيبريدي، 2گام نيل به حمل‌ونقل پاك است. به اين منظور از ورود و تردد وسايل نقليه‌اي كه از سوخت پاك استفاده مي‌كنند، حمايت مي‌شود.

مصرف برق در وسايل نقليه‌پاك مقرون‌به‌صرفه است و در اين ميان، جايگزيني موتورسيكلت‌هاي برقي به جاي موتورسيكلت‌هاي بنزيني راهكار بسيار مناسبي براي كاهش مصرف سوخت ازيك‌سو و حفظ محيط‌زيست شهري ازسوي ديگر است. اما آنچه در اين ميان مهم است و نياز به همكاري دولت با مديريت‌شهري دارد، ارائه تسهيلات لازم به‌منظور تسهيل در ورود موتورسيكلت‌هاي پاك به خيابان‌هاي تهران است. روند جايگزيني موتورسيكلت‌هاي بنزيني با برقي بايد با جديت از سوي دستگاه‌هاي متولي دنبال‌شود. همچنين ورود خودروهاي هيبريدي به ناوگان تاكسيراني، گام بعدي در مسير توسعه حمل‌ونقل پاك در پايتخت است. با ورود اين خودروها به ناوگان تاكسيراني مي‌توان صرفه‌جويي قابل توجهي در مصرف بنزين داشت و وزارت نفت از محل اين صرفه‌جويي‌ها مي‌تواند در بازپرداخت اقساط خودرو به رانندگان تاكسي كمك كند.

کد خبر 265567

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha