دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، به انتشار فرازهایی از بیانات ایشان درباره مبعث رسول گرامی اسلام پرداخته است. همشهری آنلاین ضمن شادباش این عید سعید، به انتشار این بیانات می‌پردازد.

دعوت به توحید و «لااله ‏الااللَّه» پیام اصلى بعثت نبىّ‏ اکرم (ص)

بعثت نبى‏اکرم در درجه‏ى اول، دعوت به توحید بود. توحید صرفا یک نظریه‏ى فلسفى و فکرى نیست؛ بلکه یک روش زندگى براى انسانهاست؛ خدا را در زندگى خود حاکم کردن و دست قدرتهاى گوناگون را از زندگى بشر کوتاه نمودن.

«لااله‏ الااللَّه» که پیام اصلى پیغمبر ما و همه‏ى پیغمبران است، به معناى این است که در زندگى و در مسیر انسان و در انتخاب روشهاى زندگى، قدرتهاى طاغوتى و شیطانها نباید دخالت کنند و زندگى انسانها را دستخوش هوسها و تمایلات خود قرار دهند.

اگر توحید با همان معناى واقعى که اسلام آن را تفسیر کرد و همه‏ى پیغمبران، حامل آن پیام بودند، در زندگى جامعه‏ى مسلمان و بشرى تحقق پیدا کند، بشر به سعادت حقیقى و رستگارى دنیوى و اخروى خواهد رسید و دنیاى بشر هم آباد خواهد شد؛ دنیایى در خدمت تکامل و تعالى حقیقى انسان. 
   
دنیا در دید اسلام، مقدمه و گذرگاه آخرت است. اسلام دنیا را نفى نمى‏کند؛ تمتعات دنیوى را منفور نمى‏شمارد؛ انسان را با همه‏ى استعدادها و غرایز در صحنه‏ى زندگى، فعال مى‏طلبد؛ اما همه‏ى اینها باید در خدمت تعالى و رفعت روح و بهجت معنوى انسانى قرار گیرد تا زندگى در همین دنیا هم شیرین شود. در چنین دنیایى، ظلم و جهل و درنده‏خویى نیست و این کار دشوارى است و به مجاهدت احتیاج دارد و پیغمبر این جهاد را از روز اول آغاز کرد.

دیدار مسؤولان و کارگزاران نظام در سالروز عید سعید مبعث  02/07/1382

بعثت نبى ّ‏اکرم، یک حرکت عظیم در تاریخ بشر

واقعه‏ى عظیم بعثت، با وجود گذشت قرنهاى متوالى و اظهار نظر متفکران و اندیشمندان عالم، همچنان شایسته و در خور تدقیق و تأمل از جوانب مختلف است.

بعثت نبىّ ‏اکرم(صلّی ‏اللَّه‏ علیه‏ واله‏ وسلّم) یک حرکت عظیم در تاریخ بشر و در راه نجات انسانها و تهذیب نفوس و ارواح و اخلاق بشر و مقابله با مشکلات و مصایبى بود که بشر در همه‏ى دوران با آن روبه‏رو بوده و هنوز هم هست.

همه‏ى ادیان، مقابل با شر و فسادند و راه و صراط مستقیمى به سمت اهداف عالیه ایجاد مى‏کنند؛ ولى  آیین مقدس اسلام این خصوصیت را دارد که یک نسخه‏ى همیشگى است. براى همه‏ى ادوار زندگى بشر، این نسخه کارساز است.

دیدار با مسؤولان و کارگزاران نظام جمهورى اسلامى 13/11/1370

بعثت نبىّ‏ اکرم(ص)دلیل کمال انسانی

آنچه که امروز در مسأله‏ى بعثت، براى مسلمانان عالم مطرح مى‏باشد، دو مطلب است:

اول این که این بعثت و سرچشمه، زنده و جوشان است و این فضل و برکت الهى، براى انسانها در طول تاریخ است و همان‏طور که خداى متعال مکرر در قرآن کریم وعده فرموده است، ظهور این حقیقت براى آن است که بر زندگى بشر غالب بشود و زندگى را به رنگ و شکل خود در بیاورد. این حقیقت، محقق خواهد شد: «لیظهره علی ‏الدّین کلّه».

مسأله‏ى بعثت، یک حقیقتِ طبیعىِ این عالم و یک حالت قطعى و حتمى براى بشریت است. آن عدل و حقى که با بعثت خاتم‏الانبیاء(ص) در عالم مطرح شد، براى این نبود که جمعى از مردم در برهه‏یى از زمان، آن را قبول بکنند و بخش عظیمى از تاریخ بشر و انسانها، آن را نپذیرند؛ بلکه مطرح شد تا عالم و انسان را طبق پیشنهاد خود بسازد و بشریت و همه‏ى وجود را - به تبع بشر - از این راه به کمال برساند و این خواهد شد؛ اگر نشود، نقض غرض خواهد بود.

البته، حرکت به سمت این مقصود، حرکتى است که با شرایط و علل و عوامل متناسب با خود، انجام مى‏گیرد و ما به سمت این حقیقت مى‏رویم و هر قدمى که بشر بر مى‏دارد - چه خود او بخواهد، چه نخواهد؛ حتّى چه بداند و چه نداند - به حقیقتِ بعثت نزدیکتر مى‏شود.

امروز، آنچه که از شعارها در دنیا مطرح است، همان بعثت الهى است؛ اگر چه غالباً عملى تحت آن شعارها نیست؛ مثل شعار عدالت اجتماعى، آزادگى و آزادى، علم و دانش و ترقى‏خواهى، تعالى سطح زندگى و دیگر شعارهایى که دولتها و ملتها و صاحبان افکار و مکاتب، آنها را مى‏دهند.

نفس این شعارها در دنیا، به برکت بعثتها و بعثت آخرین (بعثت خاتم) مطرح شده است که البته به شکل ناقصش، در دست مردم وجود دارد و بعضى به سمت آن حرکت مى‏ کنند.

دیدار با قاریان چهل کشور جهان در سالروز بعثت رسول‏اکرم(ص) 4/12/1368

بعثت، مهمترین حادثه در طول عمر بشر

 مسأله ‏ى بعثت و پدید آمدن این حادثه‏ى الهى، مهمترین مسأله‏یى است که در طول عمر طولانى بشریت، براى او اتفاق افتاده است.

در سرنوشت انسان و تاریخ بشر، هیچ حادثه‏یى به قدر این حادثه مؤثر نبوده و هیچ لطفى از طرف پروردگار عالم، به عظمت این لطف و فضل براى انسانها، وجود نداشته است.

ما افتخار داریم که با همه‏ى وجود، این بعثت عظیم را قبول کردیم و به آن ایمان آوردیم و این راه سعادت را شناختیم. این، خود یک نعمت عظیم الهى است و هر انسان مسلمانى وظیفه دارد که بعثت نبوى را در زندگى شخصى و دنیاى خود تحقق ببخشد و با ایمان و عمل و حرکت به سمت هدفهایى که در بعثت نبىّ اکرم(صلّی ‏اللَّه‏ علیه‏ واله‏ وسلّم) وجود داشته است، خود را به بهشت سعادت الهى و معنوى واصل و نایل بکند.

البته، ما نمی‏توانیم در معناى بعثت و حقیقت آن، سخنى بگوییم. این حقیقت، والاتر از ذهن و بیرون از دسترس عقول قاصر ماست. مفتخریم که شعار دین و عمل به قرآن را در زندگى خود پیاده کرده ‏ایم‏.

دیدار با قاریان چهل کشور جهان در سالروز بعثت رسول‏اکرم(ص) 4/12/1368

کد خبر 2644

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز