همشهری‌آنلاین: رئیس شورای اسلامی شهر تهران در برنامه تهرانگردی این هفته به دریاچه چیتگر رفت و ضمن بازدید از فضای سبز و امکانات ایجاد شده در حاشیه دریاچه گفت: اهداف اصلی طراحان این دریاچه حفظ فضای سبز و تلطیف کردن هوای تهران بوده است.

مسجد جامعی در دریاچه چیتگر

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر تهران، این دریاچه در مسیر کانال‌های جریان عبور باد قرار دارد و در تلطیف هوای تهران نقش مهمی ایفا می‌کند.

احمد مسجد جامعی در این بازدید، اظهار داشت: طراحی و اجرای این پروژه و امکانات در نظر گرفته شده برای تفریح و ورزش های آبی قابل تقدیر است.

وی افزود: این منطقه بخشی از لتمال کن و همچنین روستای چیتگر قرار داشته که در دهه 40، پارک چیتگر در آن احداث می‌شود. بعدها گودالی در این محل شکل می‌گیرد که آب رودخانه کن در آن جمع می شده است. از همان موقع به فکر ایجاد دریاچه می‌افتند. این پارک و گودال، در مسیر ورودی غرب به شرق تهران حکم فیلتر هوای تهران را داشته است.

وی با انتقاد از ساخت و ساز بی رویه برج های بلندمرتبه در این منطقه گفت: ساخت برج های بلند و کاهش باغها در این منطقه با اهداف اصلی طرح منافات دارد. از این رو باید ساز و کاری اندیشید که از ارتفاع برج ها کاسته شود و مسیر جریان هوای تهران مسدود نشود.

پیوست‌های زیست محیطی برای دریاچه شهدای خلیج فارس

وی پس از بازدید از این مرکز تفریحی در غرب تهران، با اشاره به فضای جزیره‌ای این دریاچه، گفت: به دلیل کوه‌های اطراف این دریاچه و مفرح بودن فضای این مکان، پیشنهاد دادیم که در این محل، پاراگلایدرها به پرواز در بیایند و این ورزش در اینجا رونق بگیرد.

رئیس شورای شهر تهران، افزود: این محل از این نظر که در مسیر هوایی فرودگاه مهرآباد قرار ندارد دارای امنیت پروازی است و می‌تواند اوقات خوشی برای شهروندان تهرانی علاقه‌مند به ورزش پاراگلایدر، رقم کند.

در این دیدار آقای محسن موسس، دبیر ورزش های هوایی استان تهران با ارائه توضیحاتی گفت: برخی از آموزش‌های خاص ورزش پاراگلایدر نیاز به فرود روی آب دارد و تنها جایی که این امکان را میسر می‌کند ارتفاعات حاشیه دریاچه چیتگر است. در حال حاضر این آموزش‌ها در ترکیه انجام می‌شود و هزینه زیادی برای ورزشکاران دربر دارد.

مسجدجامعی، در ادامه درباره شایعاتی مبنی بر عدم رعایت نظافت و مشکلات زیست محیطی این دریاچه اظهار داشت: شایعاتی وجود داشته که امروز دلیلی بر صحت همه آنها نیافتیم و دریاچه محیطی سالم و تفرجگاهی زیبا در اختیار شهروندان قرار داده است.

وی خاظر نشان کرد: توصیه کردیم کودهایی که برای فضای سبز استفاده می شود، کودهای بدون آلودگی باشد. باید برای این دریاچه و حاشیه آن پیوست زیست‌محیطی وجود داشته باشد تا هم ضامن سلامت آبزیان باشد و هم سلامت و آرامش مردم.

رئیس شورای شهر تهران، تصریح کرد: مشکلاتی مانند مبلمان شهری، در اطراف این دریاچه وجود دارد که به‌تدریج و با برنامه‌ریزی حل خواهد شد. ضمن اینکه سیستم گردش آب دریاچه نیز باید تقویت شود که برنامه هایی برای آن پیش‌بینی شده است.

مسجدجامعی در پایان با اشاره به علاقه خاص مردم به طبیعت و استفاده از آن، گفت: برخی شهروندان، آبزیان خود مانند مار آبی، لاک پشت و ماهی‌های آکواریومی را در این دریاچه رها می‌کنند که این کار خوب است به شرط آنکه لحاظ بهداشتی مطابق با شرایط نگهداری دریاچه باشد. بهتر است این کار به صورت کنترل شده و با نظارت انجام گیرد.

کد خبر 264124

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha