جمعه ۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۷
۰ نفر

اوکراین، گرجستان و مولداوی موافقتنامه مشارکت با اتحادیه اروپا را امضا کردند؛ اقدامی که مخالفت شدید روسیه را به همراه داشت.

اوکراین

اين پيمان كه باعث تعميق پيوندهاي اقتصادي و سياسي اين سه كشور سابقاً عضو بلوك شرق با غرب مي‌شود، عامل اصلي ماه‌ها بحران سياسي در اوكراين بوده است. روسيه كه درباره از دست دادن نفوذ خود بر جمهوري‌هاي سابق اتحاد شوروي نگران است، درباره پيامدهاي جدي اين اقدام هشدار داده است.

به گزارش رويترز، 3كشور يادشده خاطرنشان كرده‌اند كه هدف نهايي آنها عضويت در اتحاديه اروپاست، اما بروكسل قول نداده است كه آنها را به اين اتحاديه راه بدهد. ويكتور يانوكوويچ رئيس‌جمهور سابق اوكراين آبان‌ماه سال گذشته از امضاي اين پيمان سر باز زد و در عوض كوشيد پيوندهاي تجاري را با روسيه گسترش دهد، اما اين اقدام سبب آغاز ماه‌ها ناآرامي خياباني شد كه نهايتاً‌ بركناري وي را به همراه داشت.

  پترو پوروشنكو رئيس‌جمهور اوكراين در مراسم امضاي پيمان در بروكسل، روز يادشده را مهم‌ترين روز در تاريخ كشورش پس از استقلال از اتحاد شوروي در سال1991 دانست. مدت كوتاهي پس از اين مراسم، خبرگزاري اينترفكس روسيه از قول گريگوري كاراسين معاون رئيس‌جمهور روسيه نوشت امضاي اين پيمان پيامدهايي جدي براي اوكراين در بر دارد. سرگئي گلازيف مشاور ارشد ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه، اوكراين را يك حكومت نازي توصيف و رهبران اتحاديه اروپا را متهم كرد يك فرانكنشتاين نازي ايجاد مي‌كنند. اما دميتري پسكوف سخنگوي كرملين گفت سخنان گلازيف بازتاب نظر رسمي روسيه نيست.

وي افزود اگر اين موافقتنامه‌ها اثر منفي بر روسيه بگذارد، اين كشور اقدام‌هايي را براي محافظت كردن از اقتصاد خود به‌كار خواهد بست. در پاسخ به اين سخنان بود كه هرمان ون رامپوي رئيس شوراي اروپا گفت چيزي در اين موافقتنامه‌ها نيست كه به روسيه آسيب بزند. پوروشنكو و يوري لينكا نخست‌وزير مولداوي ابراز اميدواري كردند بتوانند نهايتاً عضو اتحاديه اروپا شوند، هر چند كه اتحاديه اروپا زير فشار رأي‌دهندگاني است كه از گسترش آن ناراضي هستند.

در گذشته روسيه تلاش همسايگان خود را براي نزديك شدن به اتحاديه اروپا با مجازات تجاري پاسخ داده است. مقامات اتحاديه اروپا مي‌گويند روسيه تهديد كرده است اوكراين را از پيمان معافيت گمركي كه به‌عنوان يكي از اعضاي مشترك‌المنافع كشورهاي مستقل از آن برخوردار است، حذف مي‌كند. اين كار باعث مي‌شود تا برخي صادرات اوكراين به روسيه مختل شود. روسيه از آن بيم دارد كه كالاي ساخت اتحاديه اروپا به اوكراين سرازير شود و از آن طرف اوكراين سيل كالاهايش را با قيمت ارزان وارد بازار روسيه كند. به علاوه، اوكراين ممكن است بتواند كالاهاي اتحاديه اروپا را با استفاده از معافيت گمركي به روسيه صادر كند.

کد خبر 263954

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha