همشهری‌آنلاین: احمد مسجد جامعی، رئیس شورای اسلامی شهر، با سفردو روزه به رشت در اجلاس مجمع مشورتی کلانشهرها و مجمع مشورتی شوراهای اسلامی مراکز استانها شرکت کرد.

مسجد جامعی

به گزارش روابط‌عمومي و امور بين‌الملل شوراي اسلامي شهر تهران؛ مسجد جامعي در این اجلاس گفت: شهر یک مجموعه به هم پیوسته است و دفاع از حقوق شهروندی مبنای اصلی اداره شهر است. این نکته مورد توجه بزرگان هم بوده است.

رئیس شورای تهران با اشاره به رویکرد مهم شورای شهر در بخش سلامت شهروندان، گفت: سلامت شهروندان از مشکلات عمده شهرهای بزرگ است. رشد جمعیت و آلودگی زیست محیطی، دسترسی به آب سالم را دشوار کرده و دسترسی به خاک سالم که منشای غذای سالم است نیز با برخی تنگناها مواجه است. وی ادامه داد: ما اعتقاد داریم شهری که در خدمت شهروند است باید به سلامت و زندگی مردم توجه داشته باشد.

وی در ادامه گفت: اگر مردم یک شهر دچار افسردگی باشند آن شهر به طور اصولی وظایف خود را به انجام نرسانده و سرزندگی، دلبستگی و همبستگی خود را از دست می‌دهد. بنا بر این پرداختن به سلامت یکی از ویژگیهای تفکر ما در حوزه مدیریت شهری است.

وی تاکید کرد: آنچه را که ما در گیلان می بینیم وجود فضای سبز است که حفظ آن برای شادابی و نشاط شهروندان یک وظیفه است. ما در شورای تهران پیشنهاد داده ایم یک روز به عنوان روز گل در تقویم گنجانده شود زیرا گل از مشخصات روح ایرانی است.
مسجد جامعی سپس خاطر نشان کرد: در فرهنگ ایرانی و همینطور در دین مبین اسلام بر حفظ محیط زیست و منابع طبیعی بسیار تاکید شده است. در احادیث قطع درخت سدر نهی شده یا در روایات ائمه داریم که به جای قطع یک درخت، یک نهال می کاشتند و این احترام به حق حیات جانداران است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین با اشاره به آلودگی آب تاکید کرد: قطعاً آلودگی آب همه موجودات را می آزارد و وقتی ائمه اطهار بر حق حیات حیوانات و گیاهان تاکید می کنند ما مسوولان شهری نیز وظیفه داریم مانع مرگ تدریجی جنگلها، منابع طبیعی، پرندگان و در نهایت مانع مرگ تدریجی انسانها شویم.

رئیس مجمع در ادامع، دسترسی به نان، آب، هوا، غذا و زمین سالم را روح کلی حاکم بر خدمات شهری در حوزه سلامت عنوان کرد و گفت: با توجه به فعالیت کمیسیون سلامت در شوراها باید بیش از پیش به این مسائل توجه داشته باشیم.
مسجدجامعی با اشاره به دیدار نمایندگان شورای تهران با مقام معظم رهبری، گفت: رهبر معظم انقلاب ما را تشویق کردند که انجام کارها و خدمات بدون حمایت دولت امکان پذیر نیست و بدون این ارتباط نتیجه حاصل نمی‌شود. ما این ارتباط و ادب را در شورای جدید و دولت تدبیر و امید می بینیم. ادب گفت وگو موجب نزدیکی دلها می شود.

وی تشکیل کمیسیون خاص امور کلانشهرها را فرصت خوبی برای همکاری مشترک با دولت دانست و گفت: حل برخی از مسائل کلان مثل مدیریت یکپارچه شهری، نوسازی بافت های فرسوده، نظام درآمد پایدار در شهر و حاشیه نشینی با همکاری دولت و شهرداری میسر خواهد شد و از این جهت تشکیل این کمسیون فرصت خوبی برای حل این مشکلات است.

وی با تجلیل از مقام شامخ بزرگان این دیار گفت: شما از پروفسور مجید سمیعی نام بردید و من هم امروز که سالروز تولد ایشان است از برادر ایشان که در تهیه و تدوین دانشنامه تهران همکاری قابل توجه با ما داشتند, یاد می کنم. ما باید قدردان این بزرگان باشیم و شورای اسلامی شهر رشت همواره باید از توان این عزیزان به نفع توسعه و پیشرفت شهر استفاده کند.

رييس شوراي اسلامي شهر تهران توجه و اهتمام به حفظ ميراث فرهنگي و آثار باستاني را نيز بازتاب فرهنگ ايراني- اسلامي دانست و خاطر نشان كرد: توجه به ميراث ارزشمند معماري كه هويت شهر را رقم مي‌زند، نشانه انضباط شهري است.
وی گفت: ساختمان تاریخی شهرداری رشت قدمتی به اندازه مشروطیت دارد و مشروطیت قدمتی به اندازه مجلس و مجلس هم قدمتی به اندازه قانونگذاری در کشور دارد.

وی اظهار امیدواری کرد: پس از انتقال شهرداري رشت به ساختمان جديد، ساختمان ارزشمند کنوني ـ که عمري به درازاي عمر بلديه در کشور دارد ـ به موزه تبديل شود. وی همچنین با اشاره به وجود پياده راه علم الهدي گفت: مجموعه ساختمانهاي قديمي ميدان شهرداري رشت ظرفيت مناسبي براي ايجاد موزه و مجموعه به هم پیوسته فرهنگی دارد.

رئیس شورای تهران همچنين در بازدید از خانه آوانسيان که از خانه هاي قديمي شهر رشت است، گفت: بايد برای اين خانه ـ که ترکيب معماري آن به سبک روسي است ـ اعتبار مشخص در نظر گرفته و تبديل به خانه فرهنگ شود.
مسجدجامعی که هر جمعه برنامه تهرانگردی دارد این هفته در رشت نیز از چند بنای تاریخی و گردشگری دیدن و خاطر نشان کرد: اگر براي عمارت قديمي کلاه فرنگي در رشت کاربري مشخص و قابل قبول تعريف نشود به مرور در معرض تخريب قرار مي گيرد. بنابر اين پيشنهاد مي کنم اين ساختمان با ارزش به عنوان خانه مشروطيت نامگذاری و بهره برداری شود.

وي همچنین در بازدید از موزه ميراث روستايي پيشنهاد داد که بازارچه بزرگ صنايع دستي منطقه‌اي در اين مکان ايجاد شود تا ضمن جذب گردشگران صنايع دستي، اين سامان را بيشتر به مردم بشناساند. وي تاکيد کرد: حتي اين بازارچه قابليت عرضه و ارائه صنايع دستي به کشورهاي همجوار را نيز خواهد داشت.

رئیس شورای تهران سپس به بناي قديمي مسجد و مدرسه مستوفي به عنوان يکي ديگر از بناهاي ارزشمند شهر رشت رفت و گفت: اين بناهاي تاريخي نيازمند توجه ويژه شورا و شهرداري و مديران ميراث فرهنگي اند.
مسجدجامعی همچنین پیشنهاد داد دروازه ای متناسب و شایسته تاریخ و فرهنگ این دیار برای شهر رشت احداث گردد.
در این اجلاس کميسيون هاي سه‌گانه اقتصادي - حقوقي، فرهنگي و اجتماعي، و عمران و توسعه شهري با تشکیل نشست های تخصصی، مصوبات مهمی داشتند.

در این رئیس اجلاس قرار شد از این پس مسائل زیست محیطی ذیل فعالیت های کمیسیون فرهنگی بررسی شود.

چهل و ششمين اجلاس روساي شوراهاي اسلامي مراکز استان‌ها، روز پنج شنبه در رشت به کار خود خاتمه داد.

کد خبر 263268

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha