مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

علی ابراهیمی: شاید شماهم ازجمله مالکان خودرو باشید که به هنگام نقص فنی و نیاز به جابه‌جایی خودرو یا انجام تعمیرات در داخل شهر یا راه‌های بین شهری درخواست خدمات امداد و پس از فروش خودرو را داشته‌اید امادر پایان به‌دلیل دریافت خدمات نامناسب از افراد یا شرکت‌های غیرمرتبط علاوه بر اتلاف وقت متحمل هزینه‌های چندبرابری شده‌اید که کسی پاسخگوی آن نیست.

جرثقیل

به‌رغم تأكيد قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو بر ارائه خدمات پس از فروش خودرو، ضعف نظارت و نبود متولي مشخص براي ارائه اينگونه خدمات موجب شكل‌گيري شركت‌هاي صوري براي حمل‌ونقل خودروهاي داراي نقص فني و تحميل هزينه چند برابري انجام تعميرات توسط افراد غيرمتخصص يا تعميرگاه‌هاي غيرمجاز به مشتريان شده است.

برخي افراد با سوءاستفاده از ضعف نظارت، شركت‌هاي صوري را تحت عناوين جذاب تاسيس كرده و از طريق پيامك و تماس تلفني وعده ارائه خدمات ارزان و مناسب‌تر نسبت به مراكز معتبر را مي‌دهند. اين شركت‌ها با ارائه خدمات غيرمرتبط با مجوز اصلي، حمل خودرو داراي نقص فني به تعميرگاه‌هاي خاص و انجام نادرست تعميرات، هزينه‌هاي اضافي را از مشتريان دريافت مي‌كنندكه هنگام پيگيري هيچ مرجع مشخصي براي رسيدگي به تخلفات آنها وجود ندارد.

پيگيري در مراجع قضايي

ارائه خدمات امداد و تعميرات توسط برخي افراد در قالب امداد‌خودرو در حالي صورت مي‌گيرد كه به گفته مديرعامل امداد خودرو ايران خودرو مشتركان تنها مي‌توانند مشكلات احتمالي امداد‌خودروي ايران را به اين شركت اعلام تا پيگيري كنند و در مورد ساير شركت‌هاي متفرقه امدادخودرو مسئوليتي متوجه امدادخودرو ايران نيست.

سيد علي جعفري با بيان اينكه همه شركت‌هاي خارج از چارچوب خدمات پس از فروش تحت كنترل نبوده و از نظر تعرفه ارائه خدمات، قطعات مورد استفاده و نحوه خدمات و امداد رساني آنها مورد تأييد نيستند، به خبرنگار ما گفت:سازمان راهداري، راهور ناجا و شهرداري(براي داخل شهر) ازجمله دستگاه‌هايي هستند كه مي‌توانند مجوز فعاليت براي امداد خودروها را صادر كنند. اما اينكه كساني كه اكنون تحت عنوان امداد خودروهاي خصوصي فعاليت مي‌كنند داراي مجوز هستند يا خير كسي نمي‌داند و تا‌كنون هرچه تلاش كرديم تا مجوز فعاليت آنها را دريافت كنيم موفق نشده‌ايم. به گفته وي آنها مذاكره با شركت‌هاي متفرقه و پيگيري‌هاي قضايي و حقوقي موضوع امداد خودروها در مراجع قضايي را دنبال كرده اما هنوز به جايي نرسيده است.

نبود متولي صدور مجوز و نظارت

تعداد شركت‌هاي مدعي ارائه خدمات يدك‌كش و امداد خودرو در حالي روزبه‌روز بيشتر مي‌شود كه به گفته فعالان صنفي اكنون متولي مشخصي براي ارائه اين مجوزها و نظارت بر عملكرد شركت‌هاي معتبر و برخورد با متخلفين وجود ندارد. از سوي ديگر برخي شركت‌ها با مجوزهاي نيم بند سازمان راهداري و پليس راهور به فعاليت در خارج از چارچوب مشخص شده در مجوز اصلي مشغول هستند كه اين امر موجب آشفتگي بازار خدمات امداد و تعميرات خودرو شده است.

دبير انجمن شركت‌هاي خدمات پس از فروش خودرو با بيان اينكه اين انجمن تنها 2شركت امداد‌خودروي ايران و امداد خودرو سايپا را به رسميت شناخته و اظهارنظر در مورد بقيه شركت‌هاي غيرعضو مشكل است به خبرنگار ما گفت: شكايت‌هاي متعددي در مورد ساير شركت‌هاي امداد خودرو به انجمن مي‌رسد كه خلاف‌هاي متعددي را انجام مي‌دهند اما متأسفانه نمي‌توانيم كاري انجام بدهيم و كسي هم بر كار آنها نظارت ندارد.

عباسعلي غياثي با بيان اينكه متأسفانه مشتريان از خدمات اغلب اين شركت‌ها ناراضي هستند، تأكيد كرد: اين مراكز با نام‌هاي دهان‌پركني مانند امداد خودروي مركزي ايران با مشتريان تماس گرفته و قيمت‌هاي بسيار ناچيزي را براي ارائه خدمات پيشنهاد مي‌دهند، اما در عمل جوابگو نيستند. همچنين با ارجاع خودروها به تعميرگاه‌هاي خاص هزينه‌هاي گزافي بابت جابه‌جايي و تعميرات از مالكان خودرو دريافت مي‌كنند.

سهم 50درصدي امدادهاي متفرقه

انتقاد شركت‌هاي رسمي امدادخودرو از ارائه برخي مجوزهاي نيم‌بند براي فعاليت امداد خودروهاي متفرقه توسط دستگاه‌هاي مختلف در حالي است كه اين دستگاه‌ها خود را ملزم به نظارت و برخورد با تخلفات احتمالي ندانسته و ضمانتي براي رسيدگي به شكايات و مشكلات مشتريان وجود ندارد. به گفته مديرعامل امداد خودرو سايپا اكنون تنها50درصد خدمات امداد خودرو توسط اين شركت و امداد خودرو ايران و 50درصد بقيه توسط امداد‌هاي متفرقه ارائه مي‌شود.

متأسفانه به‌رغم اينكه با شركت مخابرات ايران مكاتبه و اعلام كرديم كه درصورت نياز مشتريان به دريافت اينگونه خدمات تنها شماره تماس شركت‌هاي معتبر را به مشتريان ارائه كنند، اما متأسفانه هنوز هم امدادهاي متفرقه فعال هستند و مشتريان براي دريافت خدمات نبايد به سراغ امداد خودروهاي متفرقه بروند. گرچه بهزاد پناهي اولويت نخست امداد را به محصولات گروه همان شركت و در وهله دوم امداد عمومي مي‌داند كه مشتريان مي‌توانند از طريق اشتراك از اينگونه خدمات بهره‌مند شوند.

اكنون بيش از 65درصد عمليات امدادي در محل انجام مي‌شود و 35درصد بقيه نياز به حمل است. پناهي مي‌گويد: براي برخي محصولات مانند مگان، مورانو و تيانا با بخش خصوصي كه داراي خودرو بر مناسب است قرارداد حمل منعقد كرده و پاسخگوي مشكلات احتمالي هستيم و مشتركان پس از تماس با مركز امداد از اين خدمات استفاده مي‌كنند. درحالي‌كه هنوز مشتريان خودرو رضايت چنداني از خدمات امداد و پس از فروش 2شركت بزرگ خودروسازي داخلي ندارند، پناهي تأكيد كرد: مشتركان مي‌توانند از طريق تماس با مركز امداد خود شركت‌ها از خدمات امداد استفاده كرده و درصورت خسارات احتمالي يا مشكلات از طريق تماس يا مكاتبه و ارسال ايميل به مركز رسيدگي به شكايات موضوع را پيگيري كنند.

کد خبر 263156

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha