چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: پهباد‌ها با هواپیماهای بدون سرنشین امروزه کارایی‌های زیادی داشته و از تنوع بالایی برخوردارند، از هواپیماهای بدون سرنشین نظامی گرفته تا کوئیدکوپترهای ارزان‌قیمت، پهباد‌ها در مدل‌های بسیار متنوعی تولید می‌شوند.

براساس گزارش ميل‌آنلاين، در اين ميان،‌روباتي به‌اندازه يك حشره به كوچكترين پهباد جهان تبديل شده‌است. اين هواپيماي بدون سرنشين كه روبو-فلاي نام دارد از جنس فيبر كربني بوده و وزن آن تنها 106 گرم است.

يك جفت بال كه نيروي پرواز آنها توسط ماهيچه‌هايي الكترونيك القا مي‌شوند نيز براي پرواز روي بدنه نصب شده‌است. روبوفلاي از طريق كابل سبك‌وزني كنترل مي‌شود و مي‌تواند به چالاكي حشرات در هوا مانور دهد.

 

روبات

بالاي سر اين روبات، حسگرهاي نوري مخروطي شكلي قرار گرفته‌اند كه مي‌توانند تعادل روبات را در هوا حفظ كنند،‌اين اولين‌باري است كه امكان حفظ تعادل در پرواز در ماشيني به آين اندازه كوچك فراهم آمده‌است. اين حسگرها از قابليت مشاهده رنگ برخوردار بوده و براي مسيريابي و حفظ ثبات در هنگام پرواز استفاده مي‌شود.

در مدل‌هاي پيشين براي انجام مانورهاي هوايي از دوربين‌هاي خارجي استفاده مي‌شد اما دانشمندان دانشگاه هاروارد با الهام از طبيعت و اتكاي حشرات بر حواس خارجي‌شان اين روبات را طراحي كرده‌اند. دانشمندان مبناي ساخت اين روبات را چشم‌هاي حساس به‌نور كوچكي به‌نام اوسلي كه در زنبورها، مگس‌ها و ديگر حشرات يافت مي‌شود قرار دادند.

روبات

روبوفلاي برخلاف ابعاد كوچكش مي‌تواند بسيار پركاربرد باشد زيرا مي‌تواند به واسطه همين ابعاد كوچك در عمليات امداد و نجات حياتي واقع شده و خود را در ميان شكاف‌ها و درزهاي بسيار باريك كه امكان عبور از آن وجود ندارد، جا داده و به تجسس و بررسي منطقه آسيب‌ديده بپردازد.

حسگرهاي نوري اين هواپيماهاي بدون سرنشين شامل چهار ترانزيستور نوري است كه به تخته مداري لحيم شده‌اند. اين حسگر در آزمايش‌ها توانست روبات را براي 0.3 ثانيه در حين پرواز عمودي ثابت نگه‌دارد.

کد خبر 262972

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha