همشهری آنلاین: موزه تاریخ شهر مادرید از روز پنجشنبه این هفته ۲۹ خرداد بخش بزرگی از گنج کشتی اسپانیایی غرق شده در اواخر قرن نوزدهم میلادی را به نمایش عموم می‌گذارد.

به گزارش ایسنا به نقل از شبكه ايلاف، موزه تاریخی شهر مادرید‌، نمایشگاهی از ده‌ها هزار سکه یافت شده از بقایای یک کشتی بادبانی اسپانیایی که در قرن نوزدهم پس از درگیری طولانی این کشور با یابندگان گنج آمریکای غرق شد‌ را از صبح روز پنجشنبه افتتاح خواهد کرد.

اسناد تاریخی حاکی از آن است که این کشتی در تاریخ پنج اکتبر 1804 در حالی که مقدار زیادی با طلا و نقره داشت، در نزدیکی ساحل پرتغال هنگام بازگشت از پرو مورد هجوم نیروهای دریایی بریتانیا قرار گرفت.

مهم‌ترین مجموعه که در طبقه همکف این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده یک شیشه‌ حاوی بیش از 30 هزار قطعه سکه فلزی از مجموع 600 هزار سکه‌ای است که در کشتی وجود داشت.

این گنج 23 تنی در فوریه 2012 به اسپانیا منتقل شد.

«جمیز گلد»،‌ وکیل پرونده قضایی اسپانیا در دادگاه‌های آمریکا در این‌باره گفت: این موضوع بسیار بااهمیت است، زمانی که فهمیدم این گنج با ارزش به اسپانیا بازگردانده شده است با خود گفتم: ماموریت با موفقیت انجام شد.

نیروی دریایی بریتانیا با فرض اینکه کشتی "نویسترا سینورا دی لاس مرسدس" برای حمایت از لشکرکشی ناپلئون ثروت عظیمی را جابجا می‌کند به این کشتی حمله و آن را غرق کرد.

در ماه می 2007 گروهی از کارشناسان شرکت اودیسی بقایای این کشتی را در عمق 518 متری اقیانوس اطلس کشف کردند.

گفته می‌شود این مجموعه با ارزش تقریبی بیش از 350 میلیون یورو یکی از مهم‌ترین گنج‌های به دست آمده از اعماق اقیانوس‌ها است.

آنچه در این موزه به نمایش گذاشته شده بخش کوچکی از کل مجموعه با ارزش آن کشتی است که تعداد کل سکه‌های آن حدود 580 هزار قطعه است.

بخشی از این مجموعه پس از پاکسازی در یک صندوق شیشه‌ای بزرگ به نمایش گذاشته شده و باقی سکه‌ها به همان شکل همراه بالایه‌ای از رها شده است.

پیش از این مجموعه‌ای 8 هزار قطعه‌ای از ابتدای ماه می در موزه آثار تاریخی کشف شده از دریا در شهر کارتاهینا واقع در جنوب شرقی اسپانیا به نمایش گذاشته شد.

نمایشگاه موزه شهر مادرید که از پنجشنبه افتتاح خواهد شد، سومین نمایشگاهی است که به داستان این کشتی غرق شده می‌پردازد.

بازپس گیری این گنج تاریخی و نمایش آن در اسپانیا به ویژه در سال‌های اخیر یکی از بزرگترین موفقیت‌های فرهنگی این کشور محسوب می‌شود.

کد خبر 262842

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha