دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

جوانی که ۱۰ سال قبل در جریان یک نزاع دوستش را با ضربات چاقو به قتل رسانده بود لحظاتی پیش از اجرای حکم قصاص‌اش،پس از ابراز پشیمانی توسط مادر مقتول بخشیده شد.

حوادث اعدام

اواسط سال 83درگيري بين 2جوان به نام‌هاي حسن و هاشم در پارس‌آباد اردبيل به قتل يكي از آنها منجر شد. هاشم كه با ضربات چاقو دوستش را به قتل رسانده بود توسط پليس دستگير شد و در جريان بازجويي‌ها اتهامش را برعهده گرفت.

او گفت نيتي براي قتل دوستش نداشته و وقتي عصباني بود اختيارش را از دست داده و چند ضربه چاقو به حسن زده است. وي مدعي شد كه آن روز براي گرفتن پول به‌عنوان قرض سراغ حسن رفته بود اما وقتي وي حاضر نشده بود به او پول بدهد، عصباني شده و در درگيري وي را به قتل رسانده بود.

پس از اعترافات قاتل، خانواده مقتول كه از وي شكايت كرده بودند خواستار مجازات او شدند. به اين ترتيب او در دادگاه كيفري استان اردبيل محاكمه و به قصاص محكوم شد. هرچند هاشم به اين رأي اعتراض كرد اما چندي بعد اين رأي در شعبه 33ديوان عالي كشور تأييد و براي اجراي حكم به شعبه 5 اجراي احكام دادگستري اردبيل فرستاده شد. با قطعي شدن رأي، خانواده هاشم تلاش كردند رضايت اولياي دم را جلب كنند.

همچنين مسئولان دادگستري اردبيل به‌دليل اينكه اين قتل به‌طور ناگهاني اتفاق افتاده بود و قاتل نيتي براي انجام جنايت نداشت تلاش كردند تا رضايت اولياي دم را براي بخشش جوان محكوم به قصاص جلب كنند، اما مادر مقتول به‌عنوان تنها ولي دم اعلام كرد حاضر به گذشت نيست. به اين ترتيب همه‌‌چيز به روز اجراي حكم موكول شد.

آن روز صبح هاشم در زندان اردبيل به‌پاي چوبه دار منتقل شد تا 10سال بعد از قتل حسن مجازات شود. او در آخرين لحظه‌ها با ابراز پشيماني از كاري كه انجام داده از مادر حسن خواست او را ببخشد. از سوي ديگر مسئولان دادگستري نيز بار ديگر واسطه شدند تا شايد مادر مقتول از قصاص قاتل فرزندش بگذرد.

در اين بين حجت‌الاسلام محمدعلي قاصدي رئيس‌كل دادگستري استان اردبيل بار ديگر با مادر مقتول گفت‌وگو و توصيه كرد كه خداوند در كنار قائل‌شدن حق قصاص براي اولياي دم، بندگان خويش را به بخشش و گذشت و بهره‌بردن از لذت عفو دعوت كرده است.

مادر حسن لحظه‌هاي سختي را پشت سر مي‌گذاشت اما در يك لحظه تصميم‌اش را گرفت. درحالي‌كه فقط چند لحظه بيشتر تا اجراي حكم باقي نمانده بود مادر مقتول رو به مسئولان اجراي حكم كرد و گفت به‌خاطر خدا قاتل را بخشيدم.هاشم كه در يك قدمي مرگ بار ديگر به زندگي برگشته بود درحالي‌كه اشك مي‌ريخت به پاي ولي دم افتاد و از او به‌خاطر كار بزرگي كه كرده، تشكر كرد. به اين ترتيب جوان محكوم به اعدام بار ديگر به سلولش برگردانده شد تا با نجاتش از چوبه دار دادگاه درباره او تصميم‌گيري كند.

حجت‌الاسلام محمدعلي قاصدي رئيس‌كل دادگستري استان اردبيل ضمن اعلام جزئيات اين خبر به همشهري گفت: اميدوارم كار بزرگ اين مادر در ساير پرونده‌ها نيز الگو قرار بگيرد و فرهنگ عفو و بخشش در جامعه ترويج شود. در همين حال برادر مقتول نيز در گفت و گو با همشهري گفت: 2 ماه پيش پدرم فوت شد اما پيش از مرگش وصيت كرد كه قاتل برادرم را ببخشيم. براي همين بود كه روز اجراي حكم، مادرم تصميم گرفت به وصيت او عمل كند و قاتل را ببخشد.

کد خبر 262812

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha