چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۱
۰ نفر

مینا شهنی: اگر چه ایرانیان مردمانی شیفته جوک و خنده شناخته می‌شوند اما این دلیل نمی‌شود که ملت شادی باشند چرا که براساس اخبار معتبر منتشر شده مردم ایران از نظر شادی در میان ۱۵۷کشور رتبه ۱۱۵را به‌دست آورده‌اند و در مطالعات یکی دیگر از مؤسسات پژوهشی ایران از میان ۱۳۸کشور رتبه ۹۳را تصاحب کرده، خب هر دوی این آمارها نشان می‌دهد که چندان مردمان شادی نیستیم.

اما دليل نمي‌شود كه دست روي دست بگذاريم و همين وضعيت را ادامه دهيم. دولت‌ها مي‌توانند براي افزايش شادي در ميان مردم برنامه‌ريزي كنند و اوضاع را از آنچه هست بهتر كنند.

آدم‌هاي شاد

آدم‌هاي شاد نقش مؤثري در اداره جامعه دارند، آنها معمولا با كنش‌هاي مؤثر و به موقع مي‌توانند حكومت‌ها را در ايجاد يك جامعه‌ پويا ياري كنند شايد به همين دليل بوده كه حسن روحاني رئيس‌جمهور معتقد است كه شادي و نشاط حق مردم است. به هر ترتيب برگزاري جشن‌ها و مراسم شادي عمومي مي‌تواند در جامعه شور و نشاط ايجاد كرده و جامعه را از رخوت نجات دهد.حسن موسوي چلك رئيس انجمن مددكاري اجتماعي ايران نيز شادي را حق انسان و جزو لاينفك زندگي اجتماعي مي‌داند و مي‌گويد: شادي حق ماست؛ شادي هم حق فردي و هم خواست جمعي است.

اگر مروري بر رفتار نياكانمان داشته باشيم، خواهيم ديد كه آنها از هر بهانه‌اي براي ايجاد شادي و نشاط استفاده مي‌كردند؛ زيرا اين موضوع را به خوبي درك كرده بودند كه فقط با شادي و نشاط است كه مي‌توانند خستگي ناشي از كارهاي سخت و جسمي را تحمل و آن را مديريت كنند.

سرمايه‌هاي اجتماعي

سرمايه اجتماعي بستر توسعه كشورها محسوب مي‌شود. گاهي ممكن است وجود اعتماد در جامعه سرمايه اجتماعي بالايي توليد كند و گاهي نيز اين سرمايه در پي مشاركت در كارهاي داوطلبانه در جوامع ايجاد مي‌شود اما به هر تقدير اين نوع سرمايه نقش غيرقابل انكاري در ايجاد همبستگي در جوامع دارد.

محسن رناني، اقتصاد دان معتقد است كه شادي يكي از مهم‌ترين شاخصه‌هاي سرمايه اجتماعي است و مي‌گويد:‌ مشاركت، همياري، قانون گرايي، اميد به آينده و شادي از مهم‌ترين شاخصه‌هاي سرمايه اجتماعي‌اند.ايجاد توسعه در كشور به نوعي از سرمايه‌هاي اجتماعي هر كشوري منشأ مي‌گيرد و همين سرمايه اجتماعي است كه موجب توليد آرامش براي مردم هر سرزميني خواهد شد.

اگر وجودرفاه، آرامش و توسعه را از جمله نيازهاي يك جامعه سالم به شمار آوريم آنگاه زنجيره‌اي به هم پيوسته از شادي، سرمايه اجتماعي و رفاه به‌دست خواهد آمد كه حلقه نخست آن شادي و نشاط در جامعه است و به همين دليل بروز شادي در يك كشور را مي‌توان زيربنايي براي ايجاد رفاه و آرامش مردم آن جامعه قلمداد كرد طبعا در حالتي مخالف نيز عدم‌وجود نشاط و شادي هر جامعه‌اي را به ورطه‌ دشواري از توسعه‌نيافتگي خواهد رساند كه نتيجه‌اي جز افزايش روزافزون نا اميدي و نارضايتي نخواهد داشت. توليد سرمايه‌هاي اجتماعي معمولا از سوي دولت با غفلت روبه‌روشده،‌چنان كه رناني معتقد است تلاش هميشگي دولت‌ها در ايران متوجه توسعه سرمايه‌هاي اقتصادي و انساني بوده و توسعه سرمايه‌هاي اجتماعي غيراز مقطع زماني كوتاهي هيچگاه مورد توجه قرار نگرفته است.

كاهش آسيب‌هاي رواني با شادي

شادي يكي از عوامل كاهش آسيب‌هاي رواني و اجتماعي است. يك روانشناس با طرح اين مسئله تأكيد كرده كه شادي و شادبودن يكي از هيجانات مثبتي است كه نقش بسزايي در ارتقاي كيفيت زندگي افراد دارد. جهانگير كرمي به ايسنا گفته: افزايش شادي مي‌تواند خشونت را در جامعه كاهش داده و رضايت مردم را از زندگي بالا برد. بايد شرايطي در اجتماع ايجاد كنيم تا همواره بستر و شرايط براي شاد بودن فراهم شود. متأسفانه سال‌هاي سال است كه فرهنگ شادي در جامعه تقويت نشده و متناسب با تغييرات اجتماعي پيش نرفته است.

اگر به آمارها برگرديم با اين واقعيت روبه‌رو مي‌شويم كشوري كه از نظر رتبه‌بندي شادي در ميان ساير كشورها نتوانسته رتبه‌اي قابل‌قبول براي خود داشته باشد حتما نيازمند راه‌هايي براي افزايش شادي مردمانش است. در ايامي كه در جشن‌هاي شعبانيه هستيم زمان خوبي است برنامه‌ريزي‌هايي در زمينه گسترش شادي صورت گيرد.

علاج مشكلات جامعه امروز

برخي معتقدند كه سرمايه‌هاي اجتماعي تنها راه‌حل مشكلات جوامع امروزي و مدرن است، رشد اقتصادي و صنعتي جوامع سبب شده تا بازتوليد سرمايه‌هاي اجتماعي با تأخير روبه‌رو شود و بسياري از كشورها با وجود پيشرفت در صنعت و اقتصاد قادر به توليد سرمايه‌هاي اجتماعي نبوده‌اند و كمبود اين سرمايه سبب ازهم‌گسستگي جامعه و درنهايت مانعي بر سر راه توسعه متوازن ايجاد شده است.

 

کد خبر 262283

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha