همشهری آنلاین: نخست وزیر عراق روز سه شنبه در پی وخامت اوضاع امنیتی، در سراسر این کشور وضعیت اضطراری و حالت آماده باش کامل و بسیج عمومی اعلام کرد.

به گزارش ايرنا به نقل از پایگاه خبری سومریه نیوز، نوری مالکی روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی که در بغداد برگزار شد، با بیان اینکه دولت زنگ خطر امنیتی را در کشور به صدا در آورده است، از پارلمان این کشور خواست تا هر چه سریعتر جلسه فوری برای اعلام وضعیت فوق العاده در سراسر کشور به منظور مقابله با گروه تروریستی داعش تشکیل دهد.

المالکی همچنین بر حمایت سازمان ملل از عراق در این برهه زمانی تاکید کرد و گفت که کشورهای همسایه باید مناطق مرزی خود را برای جلوگیری از نفوذ عناصر مسلح به عراق، تحت کنترل و نظارت خود در آورند.

بر اساس گزارش های امنیتی عراق، افراد مسلح وابسته به گروه تروریستی داعش از دوشنبه شب، ساختمان استانداری نینوا، فرودگاه موصل، مراکز امنیتی و سایر نهادهای رسمی در این استان را تحت سیطره خود در آوردند و به طور کامل این استان را تصرف کردند.

این گزارش ها می افزاید، عناصر داعش بانک های دولتی و خصوصی را نیز به تصرف خود درآورده است.

پس از سیطره تروریست ها بر این استان، هزاران زندانی موفق شدند از زندان های ˈبادوشˈ، ˈالتسفیراتˈ واقع در این استان بگریزند.

امامان جماعت استان نینوا از همه کسانی که می توانند سلاح به دست بگیرند، خواستند به نبرد با تروریست های مسلح داعش بپردازند.

ˈالنجیفیˈ رییس پارلمان عرای نیز گفت : عراق در معرض تهاجم گروه تروریستی داعش قرار دارد که در بردارنده عناصر بیگانه و مورد حمایت قدرت های خارجی است.

گروه تروریستی داعش پیشتر نیز برخی مناطق استان ˈالانبارˈ عراق را به تصرف خود درآورده بود.

خبرگزاري ايسنا نيز در گزارشي اعلام كرد مالكي گفت: ما اکنون با حملات وقیحانه‌ای از سوی تروریست‌ها و نیروهای داعش مواجه هستیم که برای رویارویی با آنها همگی باید تلاش کنیم.

نخست وزیر عراق در ادامه با قرائت بیانیه‌ای هفت ماده‌ای تاکید کرد که تمامی توانمندی‌ها در عراق به کار گرفته خواهد شد تا ریشه تروریست‌ها در عراق به ویژه در استان نینوا خشکانده می‌شود.

بیانیه دولت عراق به شرح زیر بود:

1. اعلام حالت آماده‌باش کامل در سراسر عراق و بسیج مردمی و نیروهای نظامی در این کشور،

2. نیاز به انجام اقدامات سریع از سوی دولت و ریاست جمهوری برای تامین امنیت و درخواست از پارلمان برای اعلام حالت فوق‌العاده،

3. درخواست از عشایر عراقی برای پیوستن به صفوف نظامیان و مقابله با شبه نظامیان داعش،

4. بسیج عمومی و به کارگیری تمامی توانمندی‌های اقتصادی و نظامی عراق برای رویارویی با شبه نظامیان و تروریست‌ها وابسته به القاعده،

5. درخواست از سازمان‌های جهانی از جمله سازمان ملل، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب و دیگر نهادهای بین‌المللی برای عمل کردن به مسئولیت خود در قبال عراق و نیز به رسمیت شناختن جنگ عراق علیه تروریست‌ها،

6. درخواست از کشورهای همسایه عراق برای همکاری با دولت بغداد و کنترل مرزهای این کشورها با عراق جهت ممانعت از ورود تروریست‌ها و تسلیحات به عراق،

7. آمادگی تمامی وزارت‌خانه‌های عراق برای کمک به مردم و آسیب‌دیدگان تحولات اخیر به ویژه در استان نینوا.

نوری مالکی در پایان بیانیه‌ خود تاکید کرد: تمام کسانی که در حوادث نینوا دچار قصور و کوتاهی شده‌اند، مجازات خواهند شد و در این خصوص تحقیقات لازم انجام می‌شود.

جنگنده های ارتش عراق پایگاه های داعش در موصل را بمباران کردند

در همين حال اعلام شد جنگنده های ارتش عراق لحظاتی قبل مناطق تحت تصرف گروهک تروریستی داعش در شهر موصل مرکز استان نینوا را بمباران کردند.

به گزارش ايرنا پایگاه اینترنتی شبکه ˈالمیادینˈ با اعلام این خبر افزود: گروهک ترویستی داعش وابسته به القاعده در این شهر یک راننده کامیون را به گروگان گرفته اند.

بر اساس این گزارش، پخش شبکه های تلویزیونی ˈسما الموصلˈ و ˈالموصلیهˈ هم اکنون در موصل متوقف شده است.

المیادین افزود:نیروهای پیش مرگ کرد پس از درگیری نظامی با داعش ناحیه ربیعه در غرب موصل را به کنترل خود درآوردند.

نیروهای پیش مرگ کرد هم اکنون در دشت نینوا و شهر کرکوک واقع در موازات موصل در آماده باش کامل قرار دارند.

بنا بر گزارش های دریافتی، تروریست های مسلح داعش هم اکنون دو روستای واقع در شمال تکریت در استان صلاح الدین را نیز به اشغال خود درآورده اند.

این گزارش ها حاکی است داعش هم اکنون اکثر مناطق موصل و بانک های دولتی و خصوصی را به تصرف خود درآورده است.

امامان جماعت استان نینوا از همه کسانی که می توانند سلاح به دست بگیرند، خواستند به نبرد با تروریست های مسلح داعش بپردازند.

تروریست های داعش هم اکنون فرودگاه موصل را به اشغال خود درآورده اند.

اسامه النجیفی رییس مجلس عراق ساعاتی پیش در یک گفت وگوی خبری تصرف شهر موصل از سوی گروهک تروریستی داعش را تایید کرد.

کد خبر 262221

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha