دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

حمید ضیایی پرور: از روز گذشته اجلاس جامعه اطلاعاتی در سوئیس آغاز به‌کار کرده است.

نمايندگاني از ايران نيز در اين نشست شركت كرده‌اند. ايران يكي از فعال‌ترين كشورها در مباحث مربوط به جامعه اطلاعاتي به شمار مي‌رود. جامعه اطلاعاتي به جامعه‌اي گفته مي‌شود كه بخش‌هاي عمده فعاليت‌هاي تجاري و اقتصادي و اجتماعي آن مبتني بر فناوري‌هاي اطلاعاتي به مفهوم اينفورميشن بنا شده است.

اين مفهوم تفاوت بنيادي با اطلاعات به‌معناي امنيتي آن دارد. اجلاس جامعه اطلاعاتي در چند سطح برگزار مي‌شود، سطح منطقه‌اي، سطح كارشناسان و سطح سران. در اين اجلاس كه زيرمجموعه سازمان ملل متحد سازماندهي شده است تصميماتي اتخاذ مي‌شود كه اغلب لازم‌الاجرا نيستند اما نشان‌دهنده تفاهمي است كه كشورهاي مختلف بر سر موضوعات مبتلابه دوران جديد مبتني بر اطلاعات در دنيا با آن درگير هستند. مباحثي مانند زيرساخت‌هاي اينترنت، حاكميت اينترنت، پهناي باند، كاربردهاي فناوري اطلاعات در جوامع، دغدغه‌هاي سياسي و فرهنگي و اجتماعي درباره اينترنت و پيامدهاي آن.

مشهور است كه در برخي از نشست‌هاي اين اجلاس، زماني كه بحث بر سر تفويض حاكميت اينترنت از آمريكا به ساير كشورها به ميان آمده، نماينده آمريكا نشست را ترك كرده و گفته است بدون نظر آمريكا نمي‌توان درباره حاكميت اينترنت تصميم‌گيري كرد. اين كشور، اينترنت را يك موهبت آمريكايي مي‌انگارد كه به بشريت اعطا شده است. زيرساخت‌ها و بك‌بن يا ستون فقرات اينترنت نيز در اين كشور قرار دارد، لذا چالش اصلي در چنين نشست‌هايي اين است كه چگونه مي‌توان در تصميمات كلان مربوط به حاكميت اينترنت در دنيا، به يك اجماع جهاني دست يافت.

ايران نسبت به اينترنت دغدغه‌هاي گوناگوني دارد اما اين دغدغه‌ها صرفا به ايران مختص نمي‌شود و بسياري از كشورهاي اسلامي و كشورهاي غيرمتعهد دنيا در بلوك فكري ايران قرار دارند و اين زمينه مناسبي براي لابي‌گري ايران براي به تصويب رساندن مصوبات مورد نظر در اجلاس سران جامعه اطلاعاتي در ژنو است.

وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و شوراي‌عالي اطلاع‌رساني، به اجلاس حاضر، نمايندگاني را اعزام كرده‌اند. اين نمايندگان حاصل مطالعات و نشست‌هاي ملي سال‌هاي اخير را در اجلاس حاضر ارائه مي‌دهند. حضور فعال ايران در اين اجلاس نشان‌دهنده تمايل به فعال‌تر كردن ديپلماسي سايبري كشور در اين عرصه است. بايد ديد تا چه حد راهبردهاي مورد نظر ايران در اين اجلاس با اقبال جامعه جهاني مواجه مي‌شود.

کد خبر 262089

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha