همشهری آنلاین: قرارداد انتقال دانش فنی طرح ملی «طراحی و اجرای طرح میکروالگ: تولید بیودیزل و مواد دیگر» برای اجرا در وسعت یکهزار هکتار با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و بخش خصوصی امضا شد.

به گزارش پايگاه رسمي وزارت علوم، سابقه طرح ملي ميكروالگ در سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران به سال 1379 بر مي‌گردد كه با طرح شناسايي ميكروالگ‌هاي صنعتي خليج فارس و طرح احداث و توليد افزودني‌هاي غذايي ميكروالگ در پايلوت ايجاد شده در سال 1381 در مركز پژوهش‌هاي بيوتكنولوژي خليج فارس در جزيره قشم شروع شد.

توليد بيوديزل و ساير فرآورده‌هاي ميكروالگ از سال 1387 با بودجه تخصيص يافته از سوي وزارت صنايع در مقياس پايلوت با ظرفيت هر راكتور 25 هزار ليتر در پژوهشكده زيست فناوري سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران تا سال 1390 ادامه يافت که این طرح در هفته پژوهش در سال 1389 طرح برتر سال شناخته شد و براي طراحي و اجرا به صورت يك مدل صنعتي در مقياس 10 هكتار در سال 1390 در مجموعه طر ح‌هاي كلان ملي به تصويب شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري رسيد.

قرارداد انتقال دانش فني طرح ملي «طراحي و اجراي طرح ميكروالگ: توليد بيوديزل و مواد ديگر» شامل فناوری و دانش فني چگونگی كشت ميكروالگ‌ها در مقياس صنعتي براي توليد بيوديزل و بيوجت و فرآورده‌هاي جانبي آن در مقياس هزار هكتار تدوين شده است.

از جمله دستاورد مهم ديگر اجراي صنعتي طرح، همگام شدن آن با اجرای پروتکل کیوتو و مشارکت در برنامه جهانی کاهش گازهای گلخانه‌ای است.

میکروالگ‌ها، ميكروارگانيسم‌هاي فتوسنتتيك‌اند و قادر هستند مانند یک پالايشگاه بیولوژیک با استفاده از نور خورشيد و دی اکسید کربن فراورده‌هاي متعددي شامل بيوانرژي، مواد دارويي و بهداشتي‌، مكمل‌هاي غذايي انسان‌، افزودني خوراك دام، كود‌هاي بيولوژيك و بيوپلاستيك را توليد كنند. هر تن بیوماس میکروالگ با تثبیت 1.83 تن دي‌اكسيد‌كربن تولید می‌شود.

ميكروالگ‌ها با توليد انواع تركيبات پيشگيري كننده از بيماري‌هاي مزمن مانند بيماري‌هاي قلب و عروق، بيماري‌هاي سيستم مغز و اعصاب، سرطان‌، ديابت و آسيب‌هاي ژنتيكي سهم بسيار مهمي از بازار جهاني محصولات "Anti Aging" را نيز در اختيار دارند.

انرژي‌هاي تجديدپذير قابل توليد با كشت و پرورش ميكروالگ‌ها عبارت از بيوديزل‌، بيو‌جت، بنزين، بيواتانل، بيوگاز و بيوهيدروژن هستند كه استفاده به عنوان سوخت هواپیما از جمله کاربردهای آن است.

کد خبر 262071

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha