به‌دنبال درج یادداشتی با عنوان «پول بگیرید فقط سهم ما را هم بدهید» در همشهری ۹۳/۲/۸روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش توضیحاتی ارسال کرده که عینا به شرح زیر است: آموزش خانواده در مدارس و ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره تربیتی در مراکز وابسته به انجمن اولیاء و مربیان با هدف توانمندسازی اولیای دانش‌آموزان به‌ویژه ارتقای دانش و مهارت آنان در استفاده مناسب از ابزار رسانه در محیط خانواده همسو با اهداف نظام تعلیم و تربیت ازجمله اولویت‌های برنامه تحول بنیادین آموزش و پرورش به شمار می‌رود.

تحقق اين مهم نيازمند ايجاد زيرساخت‌هاي مناسب ازجمله تربيت مدرسان آموزش خانواده و گسترش مراكز راهنمايي و مشاوره خانواده است.

در شرايط كنوني كه كلانشهر تهران را انواع آسيب‌هاي اجتماعي تهديد مي‌كند ضرورت و اهميت توانمندسازي اولياي دانش‌آموزان متناسب با پيچيدگي‌ تهديدها در عرصه تربيت فرزندانشان بيش از پيش افزايش يافته است، لكن غفلت از اين امر در سنوات اخير موجب شده كه امروز اولياي دانش‌آموزان با چالش پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي مواجه باشند. در حال حاضر تنها 17مركز راهنمايي و مشاوره خانواده وابسته به نهاد انجمن اولياء و مربيان در شهر تهران فعال است (يعني به ازاي هر 60دانش‌آموز يك مركز) و با توجه به اينكه سرانه آموزش خانواده در مدارس در هر سال تحصيلي كمتر از 130دقيقه است جاي تعجب نيست كه شاهد افزايش شدت تأثيرگذاري آسيب‌هاي اجتماعي بر دانش‌آموزان به‌دليل بي‌توجهي كافي به توانمندسازي اولياي آنان باشيم. گفتني است، در حال حاضر تنها نيم درصد از كمك‌هاي مالي والدين دانش‌آموزان به مدارس صرف هزينه آموزش خانواده مي‌شود درحالي‌كه براساس ضوابط و مقررات بايد حداقل 15درصد از كمك‌هاي مردمي به مدارس بابت آموزش خانواده و ارائه خدمات راهنمايي و مشاوره هزينه شود.

توضيحات همشهري:

در يادداشت همشهري، به مشكل سرانه مدارس دولتي و اينكه از والدين دانش‌آموزان به اجبار پول دريافت مي‌شود و الزاما و براساس بخشنامه درصدي از اين وجوه را مديران مدارس بايد به‌حساب مناطق آموزش و پرورش واريز كنند اشاره شده بود. اينكه مناطق آموزش و پرورش به مدارس دولتي بابت سرانه چك مي‌دهند ولي از آنها درخواست مي‌كنند تا پس از وصول دست‌كم 80درصد مبلغ چك را به‌صورت نقد به منطقه مسترد كنند. نكته مهمي كه در مطلب همشهري بر آن تأكيد شده بود اصل 30قانون اساسي بود كه براساس آن تحصيل در مدارس دولتي عادي رايگان است و نبايد از مردم شهريه اخذ شود، ولي در توضيحات آموزش و پرورش هيچ اشاره‌اي به اين موارد نشده است.

به هر روي قضاوت را به مردم واگذار مي‌كنيم كه بار مشكل كمبود بودجه آموزش و پرورش را در سال‌هاي اخير بر دوش مي‌كشند و به اجبار از آنها در مدارس دولتي عادي پول مي‌گيرند.

کد خبر 261840

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha