همشهری آنلاین: رئیس جهاد کشاورزی مازندران گفت: بیش از ۱۰۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری شرق مازندران بعلت کمبود آب زیرکشت نرفته است.

شالیکاری مازندران

دلاور حیدرپور در گفت‌وگو با ایسنا، با بيان اين خبر از پایان عملیات خزانه‌گیری و بذرپاشی شالیزارهای استان خبر داد و گفت: عملیات شخم و شیار اراضی نیز تقریباً رو به پایان است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون سطوح آب تخت شده آماده‌ی عملیات نشأکاری 214 هزار و 296 هکتار گزارش شده است.

حیدرپور، سطح کل نشأکاری در استان را 212 هزار و 286 هکتار معادل 96 درصد دانست و گفت: از این سطوح 44 هزار و 336 هکتار معادل 21 درصد بصورت مکانیزه و 167 هزار و 950 هکتار معادل 79 درصد بصورت سنتی نشأکاری شده است.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: تاکنون 20 هزار و 564 هکتار معادل 3.9 درصد سطح زیرکشت شالیزارهای استان در قالب بیمه‌ عمومی و بیمه‌ی تضمین تولید تحت پوشش قرار گرفتند.

وی، میزان بذور گواهی شده ارقام پرمحصول که از سوی کارگزاران خریداری و حمل و توزیع شده است را 445 تن دانست.

حیدرپور با بیان اینکه بعلت شرایط جوی و کاهش بارندگی و کمبود آب، بسیاری از مزارع کشت شده در معرض استرس خشکی و عدم امکان کاشت قرار گرفته‌اند، گفت: طی بارندگی‌های چند روز اخیر به خصوص در مناطق غرب استان، شهرستان‌های مناطق غربی تا حدودی از استرس خشکی خارج شده و هم‌اکنون مشکلی وجود ندارد.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران افزود: شهرستان‌های مناطق مرکزی به خصوص مناطق شرق استان که بارندگی ندارند به مشکل کم آبی دچار شده و طبق گزارش ارسالی از مراکز جهاد کشاورزی 1167 هکتار بعلت کمبود آب به زیر کشت نرفته است.

وی اراضی کشاورزی تحت استرس را 28 هزار و 381 هکتار دانست.

حیدرپور یادآور شد: طبق گزارش‌های ارسالی از شهرستان‌های ساری و سوادکوه از جاری شدن سیل در منطقه‌ی کوهستانی و احتمال بروز خسارت در مزارع، بررسی برای تعیین میزان خسارت احتمالی شالیزارها و بازدید از مناطق در دست اقدام است.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: با استقرار ناظرین جهاد کشاورزی در شهرستان‌های تابعه، کارشناسان ناظر برنج طبق حجم عملیاتی تعیین شده مشغول بکار هستند.

وی با بیان اینکه قیمت انواع ارقام محلی طی هفته اخیر تفاوت چندانی نداشته است، گفت: قیمت هرکیلو ارقام محلی 62 تا 63 هزار ریال بصورت عمده در شالیکوبی خرید و فروش می‌شود.

حیدرپور با اشاره به اینکه در ارقام پرمحصول نیز تفاوت چندانی حاصل نشده است، خاطرنشان کرد: قیمت انواع ارقام شیرودی هر کیلو 36 تا 40 هزار ریال، رقم فجر 41 تا 42 هزار ریال، رقم خزر 51 تا 52 هزار ریال، و رقم ندا و نعمت 33 تا 35 هزار ریال است.

کد خبر 261532

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha