دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: خوان کارلوس، پادشاه اسپانیا، پس از ۳۹ سال، روز دوشنبه ۲ ماه ژوئن ۲۰۱۴ میلادی، از سلطنت کناره گیری و تخت پادشاهی را به پسرش شاهزاده فیلیپ واگذار کرد.

پادشاه اسپانیا قدرت را واگذار می کند

به گزارش يورونيوز، وی گفت این تصمیم را ژانویه گذشته در جشن تولد 76 سالگی اش و برای ثبات اسپانیا گرفته است و ولیعهد قابلیت حفظ آن را دارد.

خوان کارلوس، سال 1975 میلادی و پس از مرگ فرانسیسکو فرانکو، دیکتاتور اسپانیا، بر تخت سلطنت نشست.

نقش وی در دوران گذار اسپانیا از دیکتاتوری فرانکو به دموکراسی نقشی مثبت ارزیابی می شود.

خوان کارلوس، بخش اعظم دوران سلطنتش را با نیکنامی گذرانده و نه تنها در اسپانیا بلکه در دنیا پادشاهی محبوب بوده است.

اما متهم شدن او و دیگر اعضای خاندان سلطنتی، خصوصا دختر و دامادش به فسادهای مالی در چند سال اخیر، کاهش محبوبیت وی و خاندانش را در پی داشته است.

پادشاه اسپانیا که پس از سفر شکار فیل در آفریقا دچار حادثه شد، به لحاظ جمسی در وضعیت ایده آلی به سر نمی برد و چندین بار بستری و لگن خاصره اش جراحی شده است.

این سفر شکار فیل زمانی که اسپانیا از نابسامانی اقتصادی و میزان بالای بیکاری رنج می بَرد انتقادهایی را متوجه وی کرد.

شاهزاده فیلیپ، که به جای پدر بر تخت سلطنت می نشیند 45 سال دارد.

مراسم رسمی واگذاری تخت و تاج اسپانیا ماه جاری میلادی، ژوئن، برگذار خواهد شد.

نخست وزیر اسپانیا نيز روز دوشنبه از تصمیم پادشاه این کشور برای کناره گیری از این سمت و واگذاری آن به پسرش فلیپ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، "خوان کارلوس" پس از 40 سال از پادشاهی اسپانیا کنار می رود.

این مطلب را روز دوشنبه "ماریانو راخوی" نخست وزیر اسپانیا به اطلاع خبرنگاران رساند. تا کنون مرسوم نبوده که پادشاهان اسپانیا در حالی که در قید حیات هستند از این سمت کناره گیری کرده و آن را به شخص دیگری واگذار کنند از همین رو راخوی اعلام کرد که قانون جدیدی در این خصوص که به کارلوس اجازه دهد قدرت را به فرزندش فلیپ واگذار کند به تصویب می رسد.

خاندان سلطنتی اسپانیا در سال های اخیر با پرونده های فساد مالی مواجه بوده اند بطوریکه دختر پادشاه چندین بار در دادگاه حاضر شده و به اتهامات پاسخ داه است.

خبرگزاري ایرنا نيز درگزارشي به نقل از خبرگزاری اروپاپرس در اين اعلام كرد، راخوی افزود: پادشاه اسپانیا تقاضا کرده که روزدوشنبه تصمیم او به اطلاع مردم اسپانیا برسد.

نخست وزیراسپانیا در بیانیه ای رسمی که از کاخ نخست وزیری ˈمونکلواˈ منتشر شد، اعلام کرد که روز سه شنبه نشست فوق العاده هیأت وزیران با هدف اجرایˈمفاد قانون اساسیˈ تشکیل خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اهمیت این مساله و کناره گیری پادشاه ضرورت دارد قانون جدیدی در این ارتباط توسط مجلس اسپانیا تصویب شود.

راخوی ابراز امیدواری کرد که مجلس نمایندگان در زمان بسیار کوتاه ، ˈفلیپه د بوربونˈ ولیعهد اسپانیا را به عنوان پادشاه جدید کشور معرفی کنند.

خاندان سلطنتی اسپانیا چندی پیش در پی رسوایی مالی ˈاینیاکی اوردانگارینˈ داماد پادشاه که پرونده قطور فساد مالی او در سال های اخیر سر و صدای بسیاری برپا کرده با مشکلات سیاسی در این کشور بحران زده غربی روبرو شدند.

این رسوایی مالی که مرتبط با ˈکلاهبرداری مالیاتیˈ بوده است پس از بررسی دادستان مبارزه با فساد مالی و مطابق گزارش های اداره مالیات اسپانیا درباره فعالیت های شرکت ˈنوئوسˈ متعلق به اوردانگارین، و ˈدیگو تورسˈ شریکش بوده و از دادگاه نیز خواسته شد که به اتهام آنها رسیدگی شود.

براساس گزارش های دستگاه قضایی اسپانیا، نوئوس موسسه ای است که اوردانگارین و شریکش درسال 1999میلادی تاسیس کرده و از طریق آن، به عقد قراردادهای غیرقانونی با موسسات دولتی و انواع کلاهبرداری ها و سوءاستفاده از اموال عمومی تحت عناوینی چون مشاوره و بازاریابی می پرداختند.

کد خبر 261319
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha