دوشنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۶ - ۱۲:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروه موسیقی سپهر که فضای کلی اجراهای آنها بازنوازی آثار بزرگان موسیقی ایران است در ساعت 20 و 30 روزهای 21 و 22 تیر در تالار رودکی به اجرای برنامه می پردازد.

به گزارش همشهری آنلاین در این کنسرت قطعاتی از استادان‌موسیقی‌ایرانی چون ابوالحسن صبا، عارف قزوینی، یوسف فروتن اجرا خواهد شد.

بخش اول برنامه این گروه به تکنوازی سه تار، کمانچه و سنتور اختصاص دارد. بخش دوم قطعات پیش درآمد شور از یوسف فروتن، چهار مضراب شور از استاد ابوالحسن صبا، تصنیف چه شورها از عارف قزوینی، ای امان از عارف قزوینی و رنگ گرایلی از استاد ابوالحسن صبا اجرا خواهد شد.

در این گروه که از سال 79 کارش را  آغاز کرده است و برخی از چهره های نامی موسیقی نیز مدد کار آن هستند ،  بهاره فیاضی (تار)، آساره شکارچی (کمانچه)، نوشین پاسدار (عود)، احسان عابدی (نی)، فرید خردمند (ضرب و سه تار) و احمد رضا خواه (سنتور) به نوازندگی می‌پردازند.

اگر چه عمده کار گروه به تکرار اجراهای گذشته بزرگان موسیقی مرتبط است اما  در بخش تمبک و کارهای کوبه ای نوازنده آن (فرید خردمند) سعی کرده است فضایی را ایجادکند که ریتم های کهن ایران موسوم به ریتم های ادواری به جا مانده از دوران عبدالقادر مراغی را نیز به کار گروه اضافه کند.

این گروه با هدف بازسازی آثار قدما و بررسی شیوه های نوازندگی استادان قدیم در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایران تشکیل شده است. مکانی که در سالهای ابتدایی دهه پنجاه گروهی با همین هدف در آن شکل گرفتند که ضمن تعلق خاطر به اصالت‌ها، به نوآوری هم اهمیت می دادند و از دل آنها دو چهره شاخص موسیقی ایرانی ، یعنی حسین علیزاده و پرویز مشکاتیان به جامعه موسیقی معرفی شده اند.

کد خبر 26121

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز