همشهری آنلاین: ضرورت و اهمیت توسعه تولید و کاربرد سوخت‌های زیستی مایع در ایران ۱۸ خرداد ماه توسط دکتر برات قبادیان، رئیس مرکز تحقیقات بیوانرژی دانشگاه تربیت مدرس بررسی می‌شود.

به گزارش پايگاه رسمي انجمن احتراق ايران، برنامه راهبردي 25 ساله سوخت‌های بيوفيول مایع دانشگاه تربیت مدرس با شعار «از بيوآزمايشگاه تا بيوپالايشگاه» و نیز «از مواد پسماند تا مزارع انرژی»، اولین و جامع‌ترین برنامه پژوهشی توسعه این سوخت‌ها در ايران است که از سال 1380 آغاز شده است.

برنامه راهبردي 25 ساله سوخت‌های بيوفيول مایع دانشگاه تربیت مدرس دستاوردهايي نظير مهیا كردن زیرساخت‌های فنی و تکنولوژیک علمی پژوهشی از قبیل تاسیس و تجهیز آزمایشگاه و کارگاه، تربیت منابع انسانی متخصص و پژوهشگر در قالب دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا، تولید علم از طریق چاپ مقالات و کتاب‌های علمی حاصل از انجام پژوهش‌های کاربردی، توسعه و بومی سازی فناوری و حرکت به سمت تجاری‌سازی دانش فنی داشته است.

اين گزارش مي‌افزايد: شکل مایع سوخت‌های فسیلی، به دلیل سهولت در تولید، ذخیره‌سازی و کاربرد در ناوگان زمینی، هوایی و دریایی، در جهان بسیار مورد توجه واقع شده و توسعه یافته‌اند. از طرف دیگر بسیاری از آلاینده‌ها و مشکلات زیست محیطی در جهان امروز از کاربرد بی‌رویه این سوخت‌ها ناشی می‌شود.

همچنین افزودن بیواتانول در بنزین به منظور بالا بردن عدد اکتان و بهسوزی سوخت بجای MTBE و نیز افزودن بیودیزل به گازوئیل مصرفی به منظور حفظ روانکاری آن بجای محتوای سولفور، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر بوده و جزء جدانشدنی سوخت شده است.

کد خبر 261197
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha