مجموع نظرات: ۰
جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

محمدمسیح یاراحمدی: ۲۴خرداد‌ماه ۱۳۹۳حتما نقطه عطفی در تاریخ مطبوعات ایران خواهد بود و اهالی رسانه و خوانندگان مطبوعات هیچگاه این روز را فراموش نخواهند کرد.

روزنامه همشهری

در این روز مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی همشهری با استفاده از فناوری واقعیت افزوده (Augmented reality) انقلابی در حوزه رسانه‌های مکتوب ایران ایجاد خواهد کرد که این روز را به‌یادماندنی خواهد کرد و از آن روز به بعد فصل جدیدی از حیات رسانه‌های مکتوب در ایران ورق خواهد خورد.

آیا روزنامه «دیلی پرافت» در چندگانه هری‌پاتر را به یاد می‌آورید؟ روزنامه‌ای که تصاویر آن متحرک بودند؛ یا کتاب‌هایی که از درون آنها صدا می‌آمد. زنده‌شدن مردگان هنگام دوئل و برخورد اشعه 2چوبدستی پاتر و لرد ولدمورت را چطور؟ از هری‌پاتر بگذریم؛ خیل فیلم‌هایی چون پلیس آهنی، چندگانه نابودگر و سریال فرینج و عینک‌های آبزروِرهایشان را به یاد بیاورید که با گذاشتن آن روی چشم‌هایشان فضای اطرافشان را تحلیل می‌کردند. اینها‌ رؤیا نیستند، اتفاقاتی هستند که دیر یا زود کنار شما هم رخ خواهند داد و نزدیک‌ترین واقعه 2 هفته دیگر زمانی است که روزنامه همشهری در دستان شما به صدا در‌می‌آید و تصاویرش حرکت خواهند کرد.

واقعیت افزوده چیست؟

این روزها تلفن‌های هوشمند پرکاربردترین ابزار در اختیار مردم است. تنها در ایران حدود 11‌میلیون ابزار با سیستم‌عامل اندروید در اختیار مردم است. اجتماع حسگرهایی چون دوربین، موقعیت‌سنج (GPS)، شتاب‌سنج (برای فهم حرکت) و صفحات لمسی به اضافه توانایی محاسبه این ابزارها، آنها را به کامپیوترهایی کوچک تبدیل کرده است که توانایی برقراری ارتباط با محیط اطراف خود را دارند. این ابزارها با تحلیل تصاویر دوربین و فهم حرکت دستگاه با شتاب‌سنج می‌توانند موقعیت دستگاه در فضا را تشخیص دهند و از طریق صفحه نمایش خود اطلاعاتی را به‌صورت سه‌بعدی روی تصویر برابر دوربین اضافه کنند. برای مثال وقتی از دریچه تلفن‌همراه خود به اطراف نگاه می‌کنید می‌توانند روی هرکدام از دیوارهای اطراف شما یک فیلم یا عکس پخش کنند.

همراه شدن این توانایی با امکان اتصال دستگاه‌های هوشمند به اینترنت، تکنولوژی واقعیت افزوده را از منبع انبوهی از اطلاعات و همچنین توان پردازشی کامپیوترهای مرجع بهره‌مند می‌کند. این یعنی هنگام راه‌رفتن در خیابان می‌توانید با اتصال به اینترنت و همچنین فهم موقعیت مکانی‌تان با تلفن همراه کاربری هر کدام از ساختمان‌های اطراف را تشخیص دهید تا برای مثال رستوران موردنظرتان را راحت‌تر پیدا کنید.

با ورود این تکنولوژی به دنیای انتشارات این امکان فراهم شد تا با تبدیل تصویر هر کدام از صفحات کتاب یا نشریه به یک الگو به هرکدام از صفحات اطلاعات «افزوده»ای را پیوست کند. دوربین تلفن همراه تصویر صفحه مکتوب چه روزنامه را دریافت می‌کند و از طریق اینترنت با الگوهای موجود در کامپیوتر مرجع مقایسه می‌کند و با فهمیدن اینکه این صفحه کدام صفحه از کتاب است اطلاعات افزوده مربوط به آن را پخش می‌کند. با این روش می‌توان روی صفحات روزنامه فیلم پخش کرد، گزارش تصویری اضافه کرد یا صوتی را به بخشی از صفحه اختصاص داد.

با همشهری دنیای جدیدی را تجربه کنید

تا پیش از انتشار این مطلب احتمالا بسیاری از همکاران رسانه‌ای نیز از وجود این فناوری بی‌خبر بودند. البته این اتفاقی ناگهانی در همشهری نیست؛ تا پیش از این سطحی پایین‌تر از فناوری واقعیت‌افزوده در نشریات مؤسسه چون ضمیمه دیجیتال روزنامه، مجلات دانستنی‌های دیجیتال، دانستنی‌ها و همشهری‌معماری با استفاده از بارکُدهای دوبعدی استفاده شده بود. فعالیت‌هایی که بعضا برای دیدن فیلم، دانلود نرم‌افزارهای معرفی شده، اشاره به موقعیتی در نقشه، گشتن در تورهای مجازی و... به‌کار می‌رفت؛ اما از این پس این محتواها روی صفحه روزنامه و نه در صفحه وبی بیرونی دیده خواهد شد.

این فناوری که در ضمیمه 6و7 ،2هفته گذشته و شماره آخر دانستنی‌ها برای نمونه استفاده شده است از روز 24خرداد با راه‌اندازی نرم‌افزار اختصاصی مؤسسه همشهری وارد مرحله‌ای جدید می‌شود. برای آزمودن زیرساخت‌ها در تجربه‌ای واقعی تمامی امکانات این سرویس از ابتدا به‌طور کامل راه‌اندازی نخواهد شد اما به شما این نوید را می‌دهیم که هر‌روز در روزنامه منتظر اتفاقی جدید با این تکنولوژی باشید.

چگونه از این ابزار استفاده کنیم؟

با شروع مرحله آزمایشی پروژه واقعیت افزوده از 24 خرداد ماه نرم‌افزار اختصاصی همشهری روی تمامی فروشگاه‌های نرم‌افزار موبایل (اَپ‌مارکِت‌ها) خارجی و داخلی در دسترس خواهد بود. با دریافت این نرم‌افزار می‌توانید صفحات علامت‌گذاری شده را که آیکون مخصوص واقعیت‌افزوده را دارند از دریچه این نرم‌افزار مشاهده کنید.

اینجا تهران است، صدای ما را از همشهری می‌شنوید

امکان پخش صدا روی روزنامه با این فناوری امکانات زیادی را برای روزنامه‌نگاران فراهم خواهد کرد؛ پخش بخش‌هایی از گفت‌وگوها ضمن جذابیت برای مخاطبین، سندیت گفت‌وگوها را نیز تأیید خواهد کرد و بازدارنده تکذیبیه‌های گاه‌وبیگاه افراد شاخص خواهد بود. در عین حال موقعیت ارتباط روزنامه با مخاطبین نابینا را نیز فراهم خواهد کرد. برای کسانی که فرصت زیادی ندارند نیز پادکست روزانه همشهری اخبار روز را به‌طور خلاصه خواهد خواند.

یک روزنامه بخرید، 3روزنامه بخوانید

برای اینکه روزنامه سر وقت به‌دست شما برسد در ساعتی حوالی نیمه‌شب می‌بایست به چاپخانه فرستاده شود. این یعنی هنگامی که شما 7صبح روزنامه را به دست می‌گیرید از خواندن اخبار و تحلیل‌های وقایع حدود 8ساعت گذشته خود محرومید؛ در عین حال پس از خواندن روزنامه تا فردا صبح روزنامه توانایی خبررسانی و تحلیل برای شما را ندارد. این موقعیتی است که روزنامه‌ها را با ظهور وب‌سایت‌های خبری تهدید می‌کند، اما با فناوری واقعیت‌افزوده از این پس می‌توانید در ساعت 8صبح و حتی‌بعدازظهر تیترهای جدید اخبار را بخوانید.

در میان وقایع حضور داشته باشید

حسرت همیشگی خبرنگاران این است که نمی‌توانند حس واقعی حوادث و وقایع را با کلمات به مخاطب خود منتقل کنند، حتی تصاویر ثابت و محدود روزنامه نیز کمک چندانی نکرده است. اما با پیوستن تحریریه روزنامه به پروژه هر خبرنگار فیلمبردار و خبرنگاری در عمق حادثه خواهد بود که در کنار گزارش خود فیلم وقایع و صدای حوادث را به شما ارائه خواهد کرد. از این پس در متن حوادث حضور خواهید داشت، عمق وقایع را با چشمان خود خواهید دید و گل‌های طلایی فوتبالیست‌ها را چندبــــاره تماشا خواهید کرد. به همشهری چند‌رسانــــه‌ای خوش‌آمدید.

با همشهری سفر کنید

شما تاکنون این امکان را نداشتید که هنگام دیدن تصویر صفحه آخر همشهری کادر بزرگ‌تری مشاهده کنید و بتوانید حتی آن سوی کادر را هم ببینید؟ این امکانی است که از این به بعد خواهید داشت؛ تصاویر پهنه‌نما 360درجه کادر بزرگ‌تری را در اختیار شما خواهد گذاشت. ضعف دیگر صفحه‌بندی چاپی در مقایسه با صفحات وب، محدودیت استفاده از تصاویر است؛ اما از روز نیمه‌شعبان با این فناوری گزارش‌های تصویری نیز به مطالب اضافه خواهد شد.

کد خبر 260992
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز