گروه شهری: به‌نظر می‌رسد سازمان محیط زیست قصد دارد از چند دهه مقاومت خود در برابر ایجاد صنایع آلاینده و پرتزاحم در جنگل‌های شمال دست بکشد.

به گزارش خبرنگار ما درحالی‌که کارشناسان با اشاره به اهمیت حیاتی جنگل‌های شمال، که بخش مرکزی آنها قدیمی‌ترین جنگل جهان و میراث طبیعی بشر محسوب می‌شود، خواستار حفظ عرصه این جنگل‌ها و ممانعت از تخریب آنها شده‌اند، سازمان حفاظت محیط زیست با بهانه توسعه صنعت و ایجاد اشتغال به‌تازگی مجوز احداث صنایع آلاینده‌ای همچون پالایشگاه و پتروشیمی‌را در این مناطق صادر کرده است.

 عجیب است که هیچ طرحی برای مزیت اقتصادی واقعی این جنگل‌ها، یعنی اکوتوریسم وجود ندارد، اما اصرار می‌شود که با این جنگل‌ها همچون بیابان‌های خوزستان و هرمزگان برخورد شده و به احداث صنایع نفتی اختصاص یابند. صنایعی که مواد اولیه آنها از صدها کیلومتر دورتر تأمین خواهد شد.

در این باره استانداری مازندران به نقل از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: با اصل احداث پالایشگاه در مازندران مخالفتی نداریم.

فاطمه واعظ جوادی، معاون رئیس‌جمهوری در حاشیه سفر به استان مازندران در حالی این مسئله را عنوان کرده است که بر اساس مصوبه سال 81 هیأت وزیران استقرار پالایشگاه و پتروشیمی‌در استانهای گیلان، مازندران و گلستان به دلیل حساسیت اکولوژیکی مناطق شمالی کشور ممنوع شده بود.

این درحالی است که بنا بر مصوبه سال 81 هیأت دولت تنها صنایع کشاورزی، گروههای کد «الف» و «ب»، گروه «و» به استثنای گروه شیمیایی، صنایع کانی غیرفلزی وابسته به مواد معدنی و کشتارگاهها که دارای آلایندگی پایین و فاقد فاضلاب خروجی، با رعایت ضوابط استقرار صنایع مجاز بودند در 3 استان شمالی کشور و خارج از شهرک‌های صنعتی مستقر شوند که اخیرا استقرار صنایع گروه «ج» نیز با موافقت سازمان حفاظت محیط زیست بلامانع شد. این در حالیست که پالایشگاه‌ها جزو صنایع شیمیایی گروه «و» هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از استانداری مازندران، دکتر فاطمه واعظ جوادی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص احداث پالایشگاه در مازندران با اشاره به این که با اصل احداث پالایشگاه در مازندران مخالفتی نداریم همچنین گفت: در این خصوص سؤالاتی مطرح بود که با بازدیدی که از منطقه امیرآباد انجام و با گزارش ارزیابی که در این زمینه دریافت شد نقطه نظراتی وجود دارد که با برطرف کردن ایرادات و گزارش ارزیابی از سوی سرمایه‌گذاران، نظر نهایی با بازدید از طرح اعلام می‌شود.

وی با بازدید از زمین احداث کارخانه سیمان در بلده نور، زمین را برای احداث مناسب عنوان کرد و گفت: فعلا منتظر ارزیابی زیست‌محیطی در خصوص آن هستیم. ابوطالب شفقت، استاندار مازندران نیز در این بازدید گفت: بخش خصوصی بدون درخواست ارز اعلام آمادگی احداث کارخانه سیمان در بخش بلده نور را دارد.

وی افزود: با بازدیدی که به اتفاق دکتر جوادی از منطقه شد فعلاً کلیاتی تأیید و پیگیر حل سایر مسائل هستیم.  استاندار مازندران گفت: چندین جلسه کارشناسی و تخصصی برای هدایت سرمایه‌گذاران در جهت در نظر گرفتن مسائل زیستی منطقه، کشاورزی و سایر جنبه‌های منطقه برای احداث پالایشگاه برگزار شد.

کد خبر 26060

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز