همشهری آنلاین: دبیر کمیته ملی جامعه اطلاعاتی از برگزاری مرحله پنجم نشست‌های فیزیکی رویداد WSIS+۱۰ در روزهای پایانی هفته جاری در ژنو خبر داد و از برزیل، عربستان، الجزایر، کوبا، چین و هند به عنوان برخی کشورهایی نام برد که در این حوزه با ایران همسو هستند.

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، دکتر هادی شهریار شاه حسینی یکشنبه ۴ خرداد ماه در چهارمین کنفرانس آماده‌سازی ملی برای ۱۰+WSIS در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با یادآوری آغاز فعالیت کمیته ملی جامعه اطلاعاتی در سال ۱۳۹۰، گفت: پس از اینکه ایران در سال ۲۰۰۳ در ژنو و در سال ۲۰۰۵ در تونس که دو اجلاس در سطح سران برای تعریف جامعه اطلاعاتی برگزار شد، حضور پر رنگی داشت و از پایه‌های اصلی جامعه اطلاعاتی محسوب می‌شد، به نظر می‌رسید که حرکت ایران در ادامه راه کند شده است. از این رو در سال ۱۳۹۰ نسبت به تشکیل کمیته ملی جامعه اطلاعاتی اقدام شد تا جایگاهی که شایسته ایران است را تعقیب کنیم و در حوزه تصمیم سازی در نهادهای بین‌المللی مرتبط با جامعه اطلاعاتی حضور داشته باشیم و متناظر با ۱۱ خط عمل جامعه اطلاعاتی وجود دارد تقسیم کار ملی صورت گیرد.

وی از فعالیت دو کارگروه "هماهنگی اجرایی برای اهداف و خطوط عمل سند جامعه اطلاعاتی" و "برنامه ریزی راهبردی" در زیرمجموعه کمیته ملی جامعه اطلاعاتی خبر داد و گفت: کارگروه هماهنگی اجرایی برای اهداف و خطوط عمل، مرجع تهیه گزارش‌های سالانه برای ارائه به ITU است و کارگروه برنامه ریزی راهبردی نیز پیگیر تهیه دو سند، یکی سند بیانیه (Statement) و دیگری سند چشم انداز (Vision) بعد از ۲۰۱۵ است.

دبیر کمیته ملی جامعه اطلاعاتی افزود: در سند بیانیه، این موارد مورد توجه قرار می‌گیرد که در ۱۰ سال گذشته ایران و دنیا چه حرکتی کرده و چالش‌ها و دستاوردها چه بوده است. در سند چشم انداز بعد از ۲۰۱۵ نیز از ابتدا توافق شده بود که تمام آنچه در ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ آمده، مورد قبول است و کشورها پیشنهادات جدید خود را بر اساس خطوط عمل ارائه دهند.

وی با اشاره به فروم ها و فازهای شش گانه پس از ۲۰۰۵، گفت: دور نخست مذاکرات به صورت غیر حضوری بوده و ایران نیز نظرات خود را با هماهنگی وزارت امور خارجه ارسال کرد. مرحله دوم روزهای هفتم و هشتم اکتبر ۲۰۱۳ در قالب نخستین نشست فیزیکی برگزار شد. مرحله سوم در روزهای ۱۶ تا ۱۸ دسامبر ۲۰۱۳ در قالب دومین نشست فیزیکی و مرحله چهارم در روزهای ۱۷ و ۱۸ فوریه ۲۰۱۴ به صورت سومین نشست فیزیکی دنبال شد.

شاه حسینی افزود: نشست فرورودین ماه ۹۳ (۱۴ تا ۱۷ آوریل ۲۰۱۴) نیز چهارمین نشست فیزیکی محسوب می‌شود که هیئت فنی ایران و وزارت امور خارجه و دفتر نمایندگی ایران در ژنو در آن شرکت کردند که از مرحله چهارم مذاکرات، ایران نقش پر رنگی داشت و یک سوم زمان جلسه برای میز ایران بود چون مرتب پیشنهاد هیئت ایران را روی میز می‌گذاشتیم و مرحله پنجم نشست‌های فیزیکی هم در آخر هفته جاری با حضور نمایندگان ایران برگزار می‌شود.

وی با اشاره به جزئیات تهیه محتوا برای شرکت در مرحله چهارم مذاکرات، تلاش‌های دکتر یونس شکرخواه عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و رئیس انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی را شایسته تقدیر دانست و گفت: برای کارگروه برنامه ریزی راهبردی کمیته ملی جامعه اطلاعاتی، شش گروه ذی نفع شامل نهادهای سیاست‌گذاری و شوراها، نهادهای بین‌المللی مرتبط با جامعه اطلاعاتی، سازمان‌ها و نهادهای دولتی، سازمان‌ها و زیرمجموعه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، انجمن‌های صنفی بخش خصوصی و صنعتگران فاوا، اپراتورهای مخابراتی، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، انجمن‌های تخصصی حوزه جامعه اطلاعاتی و رسانه‌ها تشکیل داده شد تا برای مرحله چهارم مذاکرات بتوانیم محتوا، تهیه کنیم که نتیجه مورد انتظار هم حاصل شد.

دبیر کمیته ملی جامعه اطلاعاتی از نهایی شدن سند بیانیه ایران برای ارائه در WSIS خبر داد و گفت: آنچه که اکنون باقی مانده است سند چشم انداز بعد از ۲۰۱۵ است که بخشی از آن ویژه "اندازه‌گیری" شاخص‌های جامعه اطلاعاتی است که از ۲۰۱۰ شکل گرفته است. در واقع، خط عمل به صورت یک افق ترسیم شده و وقتی می‌خواهیم میزان عملیاتی شدن خط عمل را ارزیابی کنیم، باید مقیاس اندازه‌گیری داشته باشیم.

شاه حسینی از شدت یافتن فعالیت‌های کمیته ملی جامعه اطلاعاتی ظرف ۹ ماه اخیر برای تهیه دو سند بیانیه و چشم انداز پس از ۲۰۱۵ خبر داد و به شرکت هیئت‌هایی از ایران در فروم‌های پس از ۲۰۰۵ میلادی تا کنون اشاره کرد و افزود: در سند خروجی فروم ۲۰۱۳ جامعه اطلاعاتی، ۶۰ بار نام ایران در سند آمده و در گزارش ITU از فعالیت‌های جامعه اطلاعاتی در سال ۲۰۱۳ نیز ۱۴ بار نام ایران تکرار شده است.

وی با اشاره به شرکت ۱۵۰ کشور در WSIS، گفت: در این اجلاس بحث به صورت اجماعی است و هر کشوری مخالف با موردی باشد جلوی آن را می‌گیرد. در اینجا وجود کشورهای همسو بسیار حائز اهمیت است. کشورهایی که در این حوزه با ایران همسو هستند و گروه همفکر شکل گرفته است، اعم از برزیل، عربستان، الجزایر، کوبا، چین و هند و کشورهایی که به دنبال ایجاد توسعه بیش از پیش با استفاده از فناوری اطلاعات هستند.

کد خبر 260583
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز