همشهری آنلاین: مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که استاد دانشگاه تربیت مدرس است و پیشتر از او به عنوان گزینه جدی ریاست این دانشگاه نام برده می‌شد، همزمان با برگزاری نظرخواهی الکترونیکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس برای تعیین ریاست این دانشگاه، اعلام کرد که بنایی برای پذیرش مسئولیت ریاست تربیت مدرس را ندارد.

دکتر جعفر توفیقی با اعلام انصراف از پذیرش ریاست دانشگاه تربیت مدرس گفت: قرار بود نظرخواهی الکترونیکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در دو مرحله انجام شود؛ تا در مرحله اول، گزینه‌هایی که موفق به کسب بیشترین اقبال از سوی اعضای هیئت علمی می‌شوند مشخص شده و در واقع تعداد نامزدهای ریاست محدودتر شوند. در مرحله دوم نظرخواهی نیز این نامزدها پیش روی اعضای هیئت علمی قرار داشته باشند و رأی‌گیری نهایی صورت گیرد.

با وجود اظهارات توفیقی درباره برگزاری دو مرحله‌ای نظرخواهی الکترونیکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، اما عبدالحسین فریدون مشاور وزیر و مدیرکل وزارتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با همشهری آنلاین از این دو مرحله سخنی به میان نیاورد و اظهار داشت که نتایج نظرخواهی الکترونیکی برای انتخاب سرپرست دانشگاه تربیت مدرس در اختیار رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری قرار می‌گیرد.  

توفیقی در ادامه در اظهارنظر درباره ویژگی‌های رئیس دانشگاه تربیت مدرس، گفت: دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه بسیار مهمی است و همواره از نظر شاخص‌های مختلف جزو چهار دانشگاه برتر کشور بوده است. بنابراین رئیس این دانشگاه باید از نظر علمی، سلامت و سرآمد باشد چراکه بخش زیادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، استاد و دانشیار هستند و این دانشگاه، یک دانشگاه تحصیلات تکمیلی و پژوهش‌محور است.

مشاور عالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: دانشگاه تربیت مدرس باید یک مدیریت غیر سیاسی داشته باشد؛ نه تنها در تربیت مدرس بلکه در مدیریت همه دانشگاه‌ها لازم است مدیریت کاملاً غیر سیاسی باشد، رئیس دانشگاه باید مورد اعتماد اکثریت اعضای هیئت علمی باشد و از پشتیبانی قاطبه اعضای هیئت علمی برخوردار باشد.

توفیقی افزود: مدیریت دانشگاه تربیت مدرس باید مدیریتی برون‌گرا در ارتباط با صنعت و جامعه باشد چراکه دانشگاه تربیت مدرس یک دانشگاه پژوهش‌محور و فن‌آور است.

وی در پاسخ به اینکه «با توجه به اینکه حکم دکتر بیژن رنجبر ریاست فعلی دانشگاه تربیت مدرس در سوم خرداد ماه پایان می‌یابد، آیا وزیر علوم در همین روز نسبت به معرفی سرپرست جدید اقدام می‌کند یا برای کامل شدن فرآیند شرکت حداکثری اعضای هیئت علمی، تا زمان انتصاب سرپرست جدید، اختیارات رئیس قبلی را محفوظ نگاه می‌دارد؟» گفت: در ضوابط و آئین‌نامه‌ها چنین صراحتی نیست که بعد از پایان تاریخ حکم، از رئیس دانشگاه سلب اختیار شود. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری چنین اختیاری را دارد که تا زمان معرفی سرپرست جدید، از رئیس فعلی سلب اختیار نکند.

مشاور عالی وزیر علوم درباره فضاسازی‌هایی که در قالب انتشار بیانیه‌هایی از سوی دانشجویان و اساتید در جریان تعیین رئیس دانشگاه تربیت مدرس صورت می‌گیرد، نیز اظهار داشت: مادامی که افراد نقش خود را در حد مشورت به وزیر بدانند، این جنب‌وجوش‌ها را مثبت ارزیابی می‌کنم؛ بخاطر اینکه این جنب‌وجوش و نشاط را حاکی از احساس مسئولیت دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارکنان درباره آینده دانشگاه می‌دانم.

توفیقی تصریح کرد: کلیه افراد که چه کتبی و چه شفاهی در این فرآیند شرکت می‌کنند، توجه کنند وزیر اختیار دارد سرپرستی را منصوب و بعد از مدتی آن فرد را به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کند و شورای عالی هم اختیار دارد آن فرد را تایید و رد کند. تا مادامی که افراد در این چارچوب، احساس مشارکت می‌کنند، مثبت است.

به گزارش همشهری آنلاین، همزمان با ارسال ایمیل وزارت علوم به اعضای هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، جمعی از معتمدین اعضای هیئت علمی دانشکده‌های دانشگاه تربیت مدرس که تا کنون دو بیانیه جداگانه صادر کرده‌اند، با تأکید بر انتخاب گزینه‌ای برای ریاست دانشگاه که در راستای تحقق استقلال دانشگاه، شتاب گرفتن نقش دانشگاه تربیت مدرس در روند رشد علم و فناوری، جلب مشارکت کلیه اعضای هیئت علمی درتعیین مدیران گروه‌ها و روسای دانشکده‌ها و پرهیز از رویکردهای شعاری، جناحی، افراطی و سلیقه‌ای گام بردارد، طی پیشنهادی از دکتر صادق آیینه‌وند و دکتر برات قبادیان به عنوان مناسب‌ترین کاندیداها برای ریاست دانشگاه تربیت مدرس نام برده‌اند.

همچنین جمعی از دانشجویان حامی گفتمان اعتدال در دانشگاه تربیت مدرس، نیز طی بیانیه‌ای برات قبادیان دانشیار دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس را از صاحب‌نظران حوزه انرژی‌های نو برشمرده و با اشاره به سوابق مدیریتی وی اعم از معاونت سازمان انرژی اتمی و ریاست دانشگاه شهرکرد و تقدیر از سوی رئیس جمهور وقت به عنوان رئیس دانشگاه نمونه کشور، این گزینه ریاست دانشگاه که مورد تأیید معتمدین دانشکده‌های دانشگاه تربیت مدرس است را مورد حمایت بدنه دانشجویی دانسته‌اند.

کد خبر 260301
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز