یکشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: علی پروین کاپیتان سابق تیم‌های ملی و پرسپولیس متولد ۳ مهرماه ۱۳۲۵ در تهران است. او پس از بازی در تیم‌های کیان و پیکان به مدت ۱۸ سال به عنوان بازیکن در باشگاه پرسپولیس به میدان رفت و سرمربیگری این تیم را در سه مقطع جداگانه نیز به عهده داشت. وی پس از فرشاد پیوس بیشترین گل زده برای پرسپولیس را در کارنامه دارد.

علی پروین

علی پروین در ۷۶ بازی ملی ۸ گل به ثمر رساند و دو بار قهرمانی در جام ملت‌های آسیا را با تیم ملی تجربه کرد. او در مسابقات جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۶ که در ایران برگزار شد، در بازی فینال نیز گل پیروزی بخش تیم ملی را به ثمر رساند. پروین در مسابقات جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین کاپیتان تیم ملی ایران بود.

وی که از پرافتخارترین مربیان پرسپولیس به‌شمار می‌رود؛ از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ نیز به مدت ۴ سال، هدایت تیم ملی را بر عهده داشت و در سال ۱۹۹۰ همراه با تیم ملی، قهرمانی بازی‌های آسیایی پکن را به دست آورد.

علی پروین فوتبال را از مقطع جوانان و با تیم کیان شروع کرد. مربی پروین در این تیم منصور امیر آصفی بود

در سال ۴۶ از سوی رایکوف به تیم ملی جوانان دعوت شد و تا پایان دوران حرفه‌ای خود همیشه یکی از بازیکنان ثابت تیم ملی بود.

پروین پس از تیم کیان فوتبال را در تیم پیمان ادامه داد اما با انحلال این تیم دوران بازیگری پروین در تیمی که خانه او به شمار می‌رود شروع شد: پرسپولیس

خود او در مورد پیوستن به پرسپولیس می‌گوید: یک‌ روز درخانه‌ نشسته‌ بودیم‌ که‌ همایون‌ بهزادی‌ و دکتربرومند به‌ سراغم‌ آمدند و به‌ خاطر آنها با پرسپولیس‌ قرارداد امضا کردم.

پروین در بازی‌های جام‌جهانی ۱۹۷۸ کاپیتان تیم ملی ایران بود.

خود او اما بهترین بازی عمر حرفه‌ای فوتبال خود را بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۸ می‌داند: بهترین‌ بازی‌ عمرم‌ با استرالیا در پیکارهای‌ مقدماتی‌ جام‌ جهانی‌۱۹۷۸ بود که‌ در ورزشگاه‌ آزادی‌ برگزار شد و بازی، با پاس‌ گل‌ من‌ (۱ بر صفر) به‌ سود ما تمام‌ شد.

آخرین حضور رسمی پروین در میادین فوتبال به بازی پرسپولیس و دارایی به تاریخ ۲۷ تیر ماه ۱۳۶۶ بازمی‌گردد.

وی در شهریور سال ۱۳۹۰ به عضویت هیات مدیره باشگاه پرسپولیس درآمد و همان سال از سوی رویانیان؛ مدیرعامل وقت باشگاه پرسپولیس به عنوان مدیر تیم منصوب شد.

علی پروین پیشکسوت فوتبال ایران که سابقه کاپیتانی پرسپولیس و تیم ملی فوتبال ایران را در کارنامه دارد در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) در مراسمی ویژه‌ که کنفدراسیون فوتبال آسیا برای وی ترتیب داده بود، از علی پروین تقدیر و تندیس ویژه به او اهدا شد.

شناسنامه حرفه‌ای

  • نام کامل: علی پروین
  • زادروز: ۳ مهر ۱۳۲۵ ‏(۷۵ سال)
  • زادگاه: تهران
  • قد: ۱۶۹ سانتیمتر (۵ فوت ۷ اینچ)
  • شمارهٔ پیراهن    ۷
  • پُست    هافبک هجومی

باشگاه‌

سال‌ها    باشگاه‌ها    بازی (گل)
۱۳۴۴–۱۳۴۷
۱۳۴۷–۱۳۴۹
۱۳۴۹–۱۳۶۶    کیان
پیکان
پرسپولیس    ۳۴۱ (۹۵)

تیم ملی

۱۳۴۹–۱۳۵۹    ایران    ۷۶ (۱۳)

دوران مربیگری

۱۳۶۰–۱۳۷۲   پرسپولیس
۱۳۶۸–۱۳۷۲   ایران
۱۳۷۷–۱۳۸۲  پرسپولیس
۱۳۸۴ پرسپولیس

افتخارات

دوران بازی

  • پیکان: مسابقات استانی لیگ تهران: قهرمان ۱۳۴۸
  • پرسپولیس: جام منطقه‌ای فوتبال ایران: قهرمان (۱ بار): ۱۳۵۰/ جام تخت جمشید: قهرمان (۲ بار): ۱۳۵۲، ۱۳۵۴/ جام اسپندی: قهرمان (۱ بار): ۱۳۵۸/ جام وحدت (مسابقات دوستانه): قهرمان ۱۳۶۰ (همزمان بازیکن و سرمربی)/ مسابقات استانی لیگ تهران: قهرمان (۳ بار): ۱۳۶۱، ۱۳۶۵، ۱۳۶۶ (همزمان بازیکن و سرمربی)/ مسابقات استانی جام حذفی تهران: قهرمان (۲ بار): ۱۳۶۱، ۱۳۶۶ (همزمان بازیکن و سرمربی)

تیم ملی

  • جام ملت‌های آسیا: قهرمان (۲ بار): ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶
  • بازی‌های آسیایی: قهرمان ۱۹۷۴
  • قهرمانی در جام منطقه‌ای با تیم ملی فوتبال ایران (۱۹۷۰) - دوستانه
  • قهرمانی در جام کوروش با تیم ملی فوتبال ایران (۱۹۷۱) - دوستانه

دوران سرمربیگری

پرسپولیس: جام وحدت (مسابقات دوستانه): قهرمان ۱۳۶۰/ مسابقات استانی لیگ تهران: (۶ بار):۱۳۶۱، ۱۳۶۵، ۱۳۶۶، ۱۳۶۷، ۱۳۶۸، ۱۳۶۹/ مسابقات استانی جام حذفی تهران: قهرمان (۲ بار): ۱۳۶۱، ۱۳۶۶/ لیگ ایران: قهرمان (۳ بار): ۷۸–۱۳۷۷، ۷۹–۱۳۷۸، ۸۱–۱۳۸۰ / نایب قهرمان (۳ بار): ۶۹–۱۳۶۸، ۱۳۷۱، ۸۰–۱۳۷۹/ جام حذفی فوتبال ایران: قهرمان (۳ بار): ۱۳۶۶، ۷۱–۱۳۷۰، ۷۸–۱۳۷۷/ جام برندگان جام آسیا: قهرمان ۹۱–۱۹۹۰ / نایب قهرمان ۹۳–۱۹۹۲

تیم ملی

  • بازی‌های آسیایی: قهرمان ۱۹۹۰

*آخرین بروزرسانی ۲۳ بهمن ۱۴۰۰

کد خبر 26029
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز