همشهری آنلاین: پیش‌نویس جدید ماده ۴ آیین‌نامه مدیریت دانشگاه‌های کشور که محتوی پیشنهاد اصلاحات در روند تغییر روسای دانشگاه‌ها است، با امضای اکثریت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در اختیار رئیس‌جمهور قرار گرفت.

به گزارش مهر، اکثریت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با تهیه یک پیش‌نویس برای ماده 4 آیین‌نامه مدیریت دانشگاه‌ها، مواردی را برای اعمال تغییرات به رئیس‌جمهور پیشنهاد کرده‌اند. این پیش‌نویس در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده و هم اکنون در دبیرخانه این شورا به منظور تصویب در حال بررسی است.

متن ماده 4 آیین‌نامه مدیریت دانشگاه‌ها که اکثریت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهان تغییر آن هستند به چگونگی انتصاب رئیس دانشگاه یا موسسه اختصاص دارد که به آن اشاره می‌شود:

ماده 4-رئیس موسسه

الف- جایگاه رئیس موسسه بالاترین مقام اجرایی موسسه می‌باشد که بعد از هیأت امنا دومین رکن موسسه خواهد بود و در قبال کلیه امور موسسه در حدود مقررات مصوب، مسئول و نماینده حقوقی موسسه در نزد مراجع ذیصلاح خواهد بود.

ب- نحوه انتصاب:

رئیس هر موسسه بر حسب مورد از جانب وزیر هر یک از وزارتین به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد خواهد شد که در صورت تایید شورا، وی با حکم وزیر به مدت چهار سال به انجام وظایف خود خواهد پرداخت.

نحوه انتصاب رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس مفاد اساسنامه دانشگاه مذکور، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین می‌شود.

تبصره 1- انتخاب مجدد افرادی که با انجام تشریفات مقرر در این ماده منصوب می‌شوند، به صورت متوالی تنها برای یک دوره بلامانع می‌باشد. در موارد استثناء انتخاب مجدد برای دوره بعدی پس از تایید و اخذ مجوز از شورای عالی انقلاب فرهنگی امکانپذیر می‌باشد.

تبصره 2- وزیر هر یک از وزارتین می‌تواند تا تایید حکم رئیس پیشنهاد موسسه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی را حداکثر به مدت شش ماه به عنوان سرپرست موسسه منصوب نماید.

یادآوری می‌شود که این آیین‌نامه در سال 89 توسط رئیس سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاه‌های کشور ابلاغ شده است.

به گزارش مهر، متن پیش‌نویس ماده 4 که به دست رئیس جمهور رسیده به این شرح است:

«حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم؛

نظر به تجربه ناموفق حضور سرپرستان طولانی مدت در راس دانشگاه‌ها و لزوم حفظ پیوستگی در مدیریت موسسات آموزش عالی و با توجه به وجود مکفی اساتید معتبر علمی و دارای توانایی‌های مدیریتی در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها پیشنهاد می‌شود:

در آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مصوب جلسه 684 مورخ 1389/12/10 شورای عالی انقلاب فرهنگی تبصره دوم از ماده 4 به صورت زیر اصلاح شود.

"در فاصله اخذ تایید رئیس پیشنهادی دانشگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس دانشگاه به فعالیت خود ادامه خواهد داد. دبیر شورای عالی موظف است ظرف مدت حداکثر یک ماه، تشریفات مقرر در این ماده را به انجام رساند. در موارد ضرورت، وزیر مربوطه یکی از معاونان دانشگاه را حداکثر به مدت یک ماه به عنوان سرپرست منصوب می‌نماید."

خواهشمند است مراتب فوق برای تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستور قرار گیرد.»

کد خبر 259969
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز