همشهری‌آنلاین: بنیاد پژوهشی هنر و موسیقی قزوین با مدیریت محمدرضا درویشی،دوشنبه ۲۲ اردیبهشت‌ با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از هنرمندان عرصه موسیقی و مسئولان شهر قزوین، در سرای تاریخی سعد‌السلطنه افتتاح شد.

محمدرضا درویشی

به گزارش سایت خانه موسیقی، علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز خرسندی از آغاز به کار این مرکز پژوهشی، ضمن تاکید بر ماندگاری کوشش‌های صورت گرفته، خطاب به محمدرضا درویشی گفت: شما سال‌ها تلاش کردید فضایی اندک برای پی‌گیری پژوهش و ثبت موسیقی بومی و نواحی ایران در اختیار داشته باشید اما امروز چنین فضای بزرگ و زیبایی در اختیار شما قرار دارد که نشان می‌دهد در مسیر صحیح گام برمی‌داریم.

او ادامه داد: تمدن ایران جایگاه ویژه‌ای در جهان دارد و درست نیست کشوری با بیش از پنج هزار سال تمدن و داشتن فرهنگ غنی، امکانی برای ثبت و حراست از داشته‌های فرهنگی خود در اختیار نداشته باشد.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اعتقاد دارم باید در زمینه موسیقی فعالیت و کوشش بیش‌تری صورت بگیرد، چون هنری بسیار ظریف و شکننده است و همین عامل موجب می‌شود صیانت از آن به لحاظ ملی، میهنی و دینی وظیفه ما باشد.

علی مرادخانی گفت : یکی از ویژگی‌های ما این است که بزرگان خود را درست معرفی نمی‌کنیم: در سفرهایی که به نقاط مختلف جهان داشتم بارها شاهد بودم فردی را که شاید جایگاه چندان رفیع هنری هم نداشت، بسیار پررنگ تعریف می‌کنند و من همواره افسوس می‌خوردم که چرا ما در معرفی بزرگان خود کم‌جوشش و بی‌بنیه عمل کردیم.

وی تلاش‌های افراد برای حفظ موسیقی نواحی و مقامی کشور را وشحال‌کننده دانست و افزود: این توجه و معرفی شایسته باید برای خود محمدرضا درویشی هم اتفاق می‌افتاد چون طی سی ‌سال گذشته همواره شاهد کوشش او برای جمع‌آوری داشته‌های فرهنگی باقی‌مانده در کشور بوده‌ام. این عمل می‌تواند احیا و بازگشت بسیاری از موارد به جامعه‌ای را که در جست‌وجوی شناخت هویت خود است، در پی داشته باشد و چه خوب است که ما مجموعه‌هایی از این دست را تقویت کنیم تا حفظ هویت ملی را ادامه دهیم. ما مدیران نیز وظیفه داریم که از این‌گونه فعالیت‌ها به شکلی موثر حمایت کنیم.

معاون امور هنری وزیر ارشاد به دغدغه درویشی در جذب حمایت مالی برای پیشبرد اهداف بنیاد پژوهشی هنر و موسیقی اشاره کرد و گفت: هنگامی که این پژوهشکده فعالیت‌ خود را آغاز کند تولیدهایی شکل می‌گیرد که قطعا نگاه حمایتی ما را در پی خواهد داشت و دوستان کمیسیون فرهنگی مجلس نیز طی چند ماه گذشته همواره با من همراهی کرده‌اند. حوزه‌ موسیقی مسائل خاص خود را دارد که من امیدوارم با همراهی دوستان در مجلس شورای اسلامی و شناخت‌هایی که پیش می‌آید طی چند سال آینده مجموعه را راه‌اندازی کنید، مدیریت را به افراد توانا بسپارید و سپس برای تاسیس پژوهشکده مشابه به دیگر نقاط کشور سفر کنید.

مرادخانی در پایان صحبت‌های خود برای گسترش هرچه بیش‌تر پژوهشکده‌های مشابه در سراسر کشور ابراز امیدواری کرد و گفت: این موضوع برای ما در معاونت امور هنری بسیار مهم است و من از دوستان خود در اداره ارشاد استان قزوین نیز می‌خواهم با مسئولان این مجموعه همراهی کنند تا امکانات نرم‌افزاری مورد نیاز در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

محمدرضا درویشی که مدیریت بنیاد پژوهشی هنر و موسیقی قزوین را برعهده دارد در ابتدای این مراسم به هم‌زمانی گشایش مجموعه با درگذشت محمدرضا لطفی، چهره نامدار موسیقی ایران اشاره کرد و گفت: افتتاح نخستین پژوهشکده موسیقی در سراسر تاریخ پرفراز و نشیب موسیقی ایران از ابتدا تا امروز را در حالی جشن می‌گیریم که استاد لطفی از میان ما رفت ولی اعتقاد دارم در این شادی با ما شریک است.

وی سپس گزارشی از مراحل راه‌اندازی این مجموعه ارائه و عنوان کرد: حدود 2 سال پیش، به دلیل خستگی از شهر تهران و همچنین اشباع شدن فعالیت‌های موسیقی در پایتخت، و به واسطه دوستانی که در این شهر داشتم تصمیم گرفتم به قزوین بیایم به این امید که شاید محیط بکر و آماده این شهر پاسخ‌گوی بخشی از نیازها و علایق من برای راه‌اندازی پژوهشکده‌ای کوچک باشد. چون تصور می‌کردم این امکان در تهران وجود ندارد و تلاش بیست ساله من به ثمر نرسید.

درویشی اذعان کرد که وقتی فعالیت برای تاسیس پژوهشکده موسیقی آغاز شد تصور فراهم شدن امکاناتی به این گستردگی را نداشته است. او در ارتباط با اهداف راه‌اندازی این مجموعه گفت: هدف ما فقط تحقیق و پژوهش است و اگر آموزشی هم اتفاق بیفتد حتما در خدمت پژوهش خواهد بود. چون تحقیق در زمینه موسیقی کلاسیک ایران در تهران صورت می‌گیرد اما آن‌چه با غفلت مواجه شده موسیقی مظلوم نواحی ایران است که هیچ متولی ندارد. در دانشکده‌های ما موسیقی دستگاهی را آموزش می‌دهند و از موسیقی نواحی، که متاسفانه رو به زوال است، خبری نیست. در حالی که موسیقی نواحی زیربنای موسیقی کشور و حتی به اعتباری ردیف‌های موسیقی ما به حساب می‌آید.

مدیر بنیاد پژوهشی هنر و موسیقی قزوین خاطرنشان کرد: هدف ما این است که متولی تحقیق و انتشار تحقیقات باشیم نه هیچ چیز دیگر. اما تاکید می‌کنم برای پیشبرد برنامه‌ها به حمایت مالی نیاز داریم، چون این مرکز مانند کتابخانه مجلس امکان درآمدزایی ندارد و اگر مسئولان حمایت مالی نکنند باید گفت امروز فقط یک بنای زیبا را افتتاح کرده‌ایم.

درویشی در پایان خطاب به هنرمندان استان قزوین گفت: من برای تحقق یک اتفاق مثبت ترک شهر و خانواده کرده‌ام و دست همکاری به سوی همه شما دراز می‌کنم. همه باید دست در دست یکدیگر حرکت کنیم و اگر قرار باشد چوب لای چرخ بگذاریم هیچ کاری پیش نمی‌رود.

بیژن نوباوه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شواری اسلامی، پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی، اعضای هیات مدیره خانه موسیقی، علیرضا خزائلی، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی قزوین و مرتضی روزبه، استاندار قزوین از جمله هنرمندان و مسئولانی بودند که در آیین گشایش بنیاد پژوهشی هنر و موسیقی قزوین حضور داشتند.

کد خبر 259694
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز